Skip to main content

Ik ben heel benieuwd wanneer de hobbyisten en onbekwame programmeurs van de KPN klaar zijn met het hobbien met de software voor de KPN ontvangers. na de laatste update loop het terugkijken van programmas binnen een kwartier vast, terugkijken van opgenomen programma's hetzelfde. daarna reageert het apparaat niet meer, dus rest het resetten. deze week al een keer of 30 gedaan in de hoop dat KPN dit probleem heeft ontdekt.

 

Schijnbaar niet dus. Dus als dit in de volgende sprint meegenomen kan worden; graag. Anders: waar kan ik dit probleem melden? Dit is geen incident meer maar prutswerk van de ontwikkelaars die, wederom, een steek laten vallen. En hiernaast: waar moet ik zijn voor terugbetaling van abonnementskosten voor niet geleverde diensten. KPN faalt dit jaar behoorlijk, we hebben net de Nexflix debacle achter de rug, nu nieuw probleem gelanceerd door KPN met terugkijken.

 

met KPN hoef je geen zogen te maken voor een onbezorgde dienst: ze verbreken dat vanzelf wel en zijn enorm traag in het oplossen. Zo’n  10 jaar geleden was ik een fervent aanhanger van KPN maar dat beeld begint drastisch te veranderen. 

 

Dit probleem zal wel wer na 3 weken of zo opgelost zijn …. (hoop ik, liikt het snelste) Ondertussen, en lijkt ondertussen een doelstelling van KPN, blijven we we geconfronteerd met de onkunde van KPN.

Geen idee waar je het over hebt want hier zijn er nooit problemen met de ontvanger. Nooit geweest zelfs. Welk type ontvanger heb je en is die bekabeld aangesloten op het modem? Overigens liep je een paar maanden geleden ook al te kermen maar toen reageerde je niet op hulpaanbod van de medewerker. 


 


Tja, dit probleem speelt sinds anderhalve week. Ondertussen heb ik al een fabrieksmatige update ontvangen en, zover ik heb kunnen bijhouden, 2x maal een normale update, dus moet wel degelijk iets spelen. En ja, als de dienstverlening niet is zoals afgesproken dan kerm ik. Als ervaren (technische) IT’er en regiehouder op aanbestedingen herken ik problemen dat een leverancier kan hebben en niet presteert. Vandaar mijn kermen. dat was een paar maanden geleden idd ook met dat gerommel met Netflix.

 

En het probleem wat ik nu zie heeft naar mijn idee te maken met de buffer die gebruikt word in de software. Zover ik kan constateer loopt die vol en dan reageert het apparaat niet meer en dan maar weer een reset …. Het netwerk is al geoptimaliseerd en ben ik ook al diverse sessies met de KPN aan kwijt om te bereiken wat ik nodig heb.

 

Overigens is het tegenwoordig bij software de trend om dit Agile te ontwikkelen, dus in sprints, en dan het ontwikkelde  product los te  laten. indien aan het eind van een sprint het resultaat niet helemaal is doorgetast of helemaal niet dan is de redenatie dat de fouten wel boven komen drijven en dat die in een volgende sprint worden opgelost. En ik ben nu een van de kermende die de fout aankaart. Overigens maak ik de aanname dat KPN ook Agile werkt. Dit is de tegenwoordige hype dus KPN zal ook hieraan doen.  Het over de schutting gooien van een stuk software is komt uit Apps gedachte voor je telefoon: men ontwikkeld iets en krijg van de wereld wel terug of de App functioneert of verbeterd moet worden.

Dus ik hoop dat KPN binnenkort weer een sprint inzet en een stabiel product gaat leveren.


Misschien kunt u ook nog even antwoord geven op de vragen van @Joep1965?

Welk type ontvanger heb je en is die bekabeld aangesloten op het modem?

 


ARRIS VIP2952. Maar dat pad heb ik ook al meerdere keren met KPN bewandeld en heb andere modems ontvangen.

 

Kunt u hier iets mee Nick83?


ARRIS VIP2952. Maar dat pad heb ik ook al meerdere keren met KPN bewandeld en heb andere modems ontvangen.

 

Kunt u hier iets mee Nick83?

👍 Die ontvangers zijn dan goed, maar @Joep1965 vroeg ook nog iets anders:

... en is die bekabeld aangesloten op het modem? 

Bekabeld in de zin van dat er verder geen enkel andere kastje tussen zit.


Maar hoe verklaar je dan dat het bij duizenden mensen probleemloos werkt?


Bekabeld. En hier laat ik het bij. Men hoeft mij niets wijs te maken daar ik bij een groot internationaal telecom bedrijf heb gewerkt. Zo af en toe krijg je dan wel iets mee van de monteurs of designers van bespoke netwerken. Meer dan de monteurs van KPN weten.


U zegt gewerkt en dat kan natuurlijk. Wellicht heeft de techniek u ingehaald. Natuurlijk is er hier en daar wel eens wat aan de hand maar als er echt een structureel probleem zou zijn dan waren er wel meer klachten. 


Maar hoe verklaar je dan dat het bij duizenden mensen probleemloos werkt?

@Joep1965 Waarom moet Rene dat verklaren Joep, ben je nu al CEO van KPN?  

@René_Posthumus Er worden nog steeds verbeteringen aangebracht in de functionaliteit. Ik was altijd kritisch op wat KPN als software leverde. Maar na de puinhoop met het nieuwe menu hebben ze lijkt het een andere software leverancier aangeboord. Want het ziet er veel beter uit. Maar ze zijn nog steeds bezig. Ik zou het geen Agile meer willen noemen. Dat was het wel altijd bij KPN.  En zoals je moet weten uit je ervaringen in het verleden. Waar gehakt wordt vallen spaanders er gaat overal wel iets verkeerd. 

Gelukkig zijn er mensen zoals jij die dat aankaarten. 

Er is een speciale forum thread voor dit probleem. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-interactieve-tv-update-het-nieuwe-menu-501234/index351.html 

Erik modereert dit en communiceert ook met de software afdeling. Ik ben het niet altijd eens met @Erik_ , maar dat is maar 1 keer op de 100. Over het algemeen pakt hij alle zaken erg goed op. 


@CorL Dank voor deze reactie. Hier kan ik wat mee. Was ook mijn opzet in mijn harde uitspraken om boven water te krijgen of meerdere mensen hier last van hebben. Blijkbaar is dat zo daar ik Erik een dag geleden zie reageren dat een probleem opgelost moet zijn.  T.a.v. mijn initiële reactie: was niet de bedoeling om mensen in de gordijnen te jagen, maar probeerde zinnige reacties uit te lokken. Jij/U geeft dit.

 

En dank voor de tipje van de sluier: bij KPN heeft men dus wel degelijk gemerkt dat die menu aanpassing niet goed geland is en dat hier maatregelen op genomen heeft.


@CorL toch leuk dat er nog iemand is die jouw reactie zinvol vindt. Had niet verwacht dat ik het nog mee zou maken.


Ik krijg de indruk dat Corl en Joep1965 collega's binnen de KPN zijn. Echter mist Joep ietwat het vermogen om zich in te houden, op de juiste manier te communiceren en , indien hij voor KPN werk, klanten met respect te behandelen en juiste antwoorden te geven. Maar vooral ook naar collega's zoals hierboven blijkt.  

 

Dit is ook een van de redenen waarom b.v. een Service Desk medewerker vaak een “opleiding” krijgt wat wel of niet in het openbaar geventileerd mag worden en hoe een klant te woord te staan.`Ik krijg de indruk dat Joep die afslag heeft gemist.


U zit er volledig naast. We laten het hier  maar bij.


@CorL toch leuk dat er nog iemand is die jouw reactie zinvol vindt. Had niet verwacht dat ik het nog mee zou maken.

Dat zie je echt mis. Ik heb heel veel positieve reacties. Maar ik praat over verbeteringen die we graag willen zien bij KPN zonder dat ik simpele foutjes die in een proces ontstaan als een echte fout van KPN te veel benadruk. 

Als ik jouw en niet alleen jouw berichten zie, die vaak door de in mijn ogen wat mindere KPN moderators van een Like worden voorzien, heeft het meestal niet veel waarde. Het zijn dezelfde antwoorden als het automatische antwoordapparaat achter 0800-0402 geeft. Denk je echt dat het wordt gewaardeerd. Ik denk dat klanten na jouw berichten te hebben gelezen direct bezig gaan om een Ziggo abonnement af te sluiten. Maar dat is alleen maar wat ik zou doen, dus ik weet niet of dit op feiten is gebaseerd. 

@René_Posthumus ik heb geen enkele relatie met KPN dan dat wij een particuliere klant zijn. Ik ben heel positief over KPN omdat ik PTT/KPN al heel lang ken en weet dat er heel veel positieve mensen daar werken. 

Nietegestaande zou ik best eens een provider willen zien, waar het belang van de Nederlandse samenleving wat meer voorop komt te staan dan alleen maar geld incasseren. 

 


De problematiek die @René_Posthumus ervaart lijkt toch echt op individuele basis op te treden en niet structureel bij "de abonnee". Voor hem maakt dat de ernst van het fenomeen er niet minder om. Ik denk echter dat de oorzaak ook niet ligt bij "hobbyisten en amateurs" maar gezocht moet worden in deze 2952.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren die dit verder op zal pakken.


@RenĂ©_Posthumus, resetten van de ontvanger werkt dus niet? Deze is bekabeld aangesloten op de Experia Box? Welke heb je? Of gebruik je misschien een eigen router? Mocht dit echt een groot probleem zijn, zouden wij hier veel meer meldingen van moeten ontvangen. Dat is niet het geval.Â