Skip to main content

Ik heb al jaren een KPN pakket zonder tv. Nu sinds 1 jaar KPN tv erbij genomen. Heb 10-tallen jaren een eigen schotel gehad met een abbo van Canal Digitaal. Nooit problemen eerlijk gezegd. Omdat de f1 niet meer te zien was bij CD overgestapt naar KPN met 2 vip5202 ontvangers. Sinds het begin heb ik kleine freezes op alle zenders met beide ontvangers op twee tv's. 1x lg oled 65c8 en 1x oude samsung lcd tv van minstens 15 jaar oud.

Wat vervelend is, dat na de laatste firmware update, 5.154.204, de freezes veel erger zijn geworden. Beeld staat regelmatig minstens 1 sec. stil. Geluid gaat gewoon door. Vandaag ineens de code stb-nmc-400. Na een paar keer zappen was het weg. Een opname was geheel zwart beeld. Na wat starten en stoppen was er ineens weer beeld.

Bij een KPN speedtest krijg je bij de upload, als deze maximaal (175 Mbps met tv aan) is, hetzelfde probleem. Het probleem is een slechte verbinding. Ik heb reeds meerdere malen gehad, dat bij een speedtest de verbinding niet boven de 50/50 uitkwam. Na het stroomloos maken van het glasmodem hersteld de snelheid van 200/200 zich weer. Router rebooten helpt dan niet.

Glasvezel 200/200 komt binnen in het glasmodem. Van daaruit gaat het met cat6 naar een Asus router geconfigureerd voor kpn tv. Van de lan aansluiting met cat6 direkt in de bewuste vip5202. Dus niet via een switch Inderdaad ik gebruik de router van KPN niet. Als het moet ga ik testen met de KPN router. Maar ik verwacht niet dat dit het probleem is. Verder alle tips reeds geprobeerd, zoals stroomloos maken etc.

Wat ik hier en daar lees ben ik niet de enigste gebruiker die hier last van heeft. Graag een oplossing voor een stabiel beeld. Het kost namelijk genoeg, daar mag ik toch wel iets voor verwachten. 

Niemand van Kpn gaat je kunnen/willen helpen als er een eigen router tussen zit. Zeker een Asus, wat hit en miss kan zijn. 
Wellicht iemand van het forum. 
ik zou zelf die xperia er eerst tussenzetten en zien of symptoom anders wordt. 


Zoals @EAZ1964 zegt: gooi die Asus router eerst eens aan de kant. En gebruik de box van KPN. Dan nog eens kijken of die "freezes" er nog zijn.


Ga ik vandaag doen. Moet er nog iets ingesteld worden in de Box12?


Ga ik vandaag doen. Moet er nog iets ingesteld worden in de Box12?

Nee. Niks.


Laat morgen weten hoe het vergaan is. :)


Ik zou nog laten weten hoe het gegaan is. Drama….. Asus is weg nu. Box 12 geinstalleerd.

Kan niet inloggen met Chrome. Duurde een uur voordat ik dat doorhad. 🙂 Dit soort gedoe snap ik dus niet :

https://forum.kpn.com/modems-123/inloggen-op-de-kpn-box-12-lukt-alleen-via-safari-browser-570637

Ellende, mijn LAN ip range was 192.268.1.xx. KPN heeft een niet te wijzigen LAN ip van 192.168.2.xx ???

Ruim 35 apparaten om moeten werken. 1 ½ dag werk! Nu nog zijn er zaken die nog niet werken, waar ik de kabel met laptop in moet steken. Drama dit.

Nu ben ik zowat klaar en ik heb boven en beneden 2 wifi extenders die het voorheen prima deden. Nu heeft de extender boven geen voldoende ontvangst! Conclusie is dus dat deze box een zeer slechte WiFi range heeft!

Jullie snappen wel dat alles weer terugzetten geen optie is. En de vraag is nu : is de TV nu goed? Ik zou het niet weten, nog geen tijd gehad om te kijken!

Misschien moet KPN mij maar 2 "super wifi dinges" sturen?


Waaaattttt, ook al geen Backup functie?

https://forum.kpn.com/internet-9/backup-restore-mogelijkheid-bij-de-sagemcom-f5359-box12-modem-v-d-instellingen-529560

Waar ben ik in godsnaam aan begonnen? 2 dagen bezig geweest….. Straks krijg ik een update van KPN waarbij een reset nodig is, zijn al mijn apparaten ongevraagd uit de lucht. Alles gaat tegenwoordig via clouds ed. Mijn verwarming, zowel cv thermostaat als warmtepomp werk via een cloud.

Is het mogelijk automatische updates uit te zetten?


Hi @FrankieV040! Vervelend te horen dat het zoveel voeten in aarde had. Hoe staat het er nu voor met je netwerk? Hoe gaat het nu met de tv-ontvanger?

Verder is de apparatuur van KPN voornamelijk ingesteld voor “gewoon” gebruik. Apparaten met de wifi verbinden, tv-ontvanger gebruiken gaat vrijwel automatisch. Automatische updates zijn dan ook niet uit te zetten.

Ik snap dat je voor alle dingen waar je het over hebt liever een eigen router gebruikt. Maar zoals gezegd in dit topic is het dan wel nodig eerst het KPN modem te gebruiken als er iets aan de hand is. Om te voorkomen dat het probleem in je eigen router zit. 


Hoi Bram,

Het tv beeld is stabieler nu. Ik wacht nog een paar dagen af om definitief hier antwoord op te geven.

Intenet verbinding was gisteren even een 30 seconden weg. Tijdens het streamen op prime ineens bevroren beeld. Hele verbinding complete LAN was even weg. Zorgelijk. Heb ik nooit eerder gehad.

Wifi is ook minder als bij de Asus. Een paar KPN wifi punten zou mooi geweest zijn. Boven op de slaapkamers erg slecht bereik. 

Verder mis ik alle functies van een fatsoenlijke router. Bijvoorbeeld een vpn verbinding ed.

Geef over een maandje een definitief oordeel.

 


35 apparaten? Wat werkt er allemaal niet als internet er eens een paar dagen uit ligt? Dat kan gebeuren, hè.

Verder: stond IGMP Proxy wel actief op je Asus? Zonder dat is KPN IPTV lastig. Ook moet VLAN 4 gebruikt worden. Overigens maken de ontvanger ook gebruik van VLAN 6.

Dus: IGMP Proxy, VLAN 4 én 6.

Eventuele switches in het netwerk moeten IGMP Snooping ondersteunen. I.i.g. die die allemaal uitkomen op ontvangers.

Een opname was geheel zwart beeld. Na wat starten en stoppen was er ineens weer beeld.

Dit is een breder probleem met opnames. Loopt ook topic over. Komt dinsdag een (extra) software uitrol voor om dit op te lossen.


PeterG,

De Vip5202 was rechtstreeks aangesloten op de router. De instellingen komen van het Tweakers forum. Specifiek script voor mijn Asus RT-AC87U met Merlin firmware. VLAN4, IGMP. Ja en ja 🙂.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709

Ik gebruik 3 switches in mijn netwerk. GS108E, GS105E ProSafe Plus en een TPlink SG3210. Allemaal managed. Alle 3 de switches zitten rechtstreeks aan de router. De Vip5202 in de huiskamer heeft een eigen kabel naar de router. (VLAN4) De rest van de apperatuur zit in de 3 switches.

De Asus router draaide al zeker 10 jaar probleemloos. Een aantal jaar via kpn glasvezel en nu 1 jaar met kpn tv. Van het begin af aan deze freezes gehad, maar zijn erger geworden na de laatste firmware update. Zowel op de tv rechtstreeks aan de router als de tweede tv in de GS105E switch.Vandaar de wijziging naar de Box 12. Tot nu toe is het beeld zonder waarneembare freezes.


10 jaar vind ik best al oud voor een modem/router. Maar goed. 

Dit zijn de huidige gegevens voor instellen eigen router van kpn zelf:

http://kpn.com/eigenmodem .

Daar zal vast wel wát verschil in zijn t.o.v. 10 jaar geleden.


Ok, na ruim een week een update. Netwerk stabiel. Extra wifi punten werken ook prima. Het tv beeld heeft nog steeds kleine haperingen. Als een hoofd of arm snel beweegd, ontbreken er beeldjes. (frames). Niet zo opvallend meer als voorheen, maar zijn er nog wel. Beeld is wel acceptabel nu, maar kan beter. Met mijn schotel van CD heb ik hier nooit last van gehad. Ook niet met Netflix of Prime. Wat hier de oorzaak van is, geen idee. Alle apperatuur is nu van KPN, dus zeg het maar?


@FrankieV040 je hebt nu dus alles op de Box 12 aangesloten? En daarmee werkt het?


@FrankieV040 je hebt nu dus alles op de Box 12 aangesloten? En daarmee werkt het?

Ja hoor werkt prima. Helaas wat minder mogelijkheden als met de Asus router,  maar het geheel is stabiel tot nu toe.


@FrankieV040 het klopt inderdaad dat de Box 12 meer is ingericht voor mensen die gewoon willen aansluiten en gaan. En verder niet te veel willen doen met extra instellingen in het netwerk. Wel ben ik blij voor je dat nu alles werkt. Ik zal het topic sluiten. 🙂