Skip to main content

Goedemorgen,

Onlangs heb ik mijn oude Fritzbox 7490 vervangen door een 7530ax. Sindsdien krijg ik regelmatig de stb-nmc -400 melding te zien. Niet constant maar zo'n 3 a 4 keer per avond. Het netwerk achter de router is ongewijzigd dus zou je zeggen dat het aan het nieuwe modem moet liggen. Maar waar precies ligt nu de oorzaak? 

Staat IGMP Snooping aan?


Waar kan ik dat vinden in het menu van de Fritzbox?


Ik heb geen ervaring met Fritzen maar dit kan je vinden op hun website.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530-AX/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/

 


Dat weet ik helaas niet. Ik heb deze Frtizbox niet. 

Maar ik heb even gegoogled en dit is de eerst hit die u verder moeten helpen.


https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530-AX/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/


Routers hebben geen igmp snooping nodig, want die sturen nooit ongeadresseerde packets door. 
de igmp vraag is alleen relevant voor een switch. 
 

de vraag is wel of kabels en switches ok zijn, de  kabels goed in de poort zitten, of de lan1 die een speciale wan functie heeft op de 7530ax gebruikt is. 
daarnaast staan op de fb de provider functies aan. 
ook even goed om de speedtest te delen.  


@EAZ1964 Wat u zegt klopt niet. Ik heb zelf een Edge router en als daar de IGMP Sooping service niet aanstaan werkt het van geen meter.


Dat is dan tegen de definities.

Een router mag normaliter geen multicast doorsturen. Tenzij in bridge of AP mode
Een Fritz doet dat dan ook niet. 


Routers hebben geen igmp snooping nodig, want die sturen nooit ongeadresseerde packets door. 
de igmp vraag is alleen relevant voor een switch. 
 

de vraag is wel of kabels en switches ok zijn, de  kabels goed in de poort zitten, of de lan1 die een speciale wan functie heeft op de 7530ax gebruikt is. 
daarnaast staan op de fb de provider functies aan. 
ook even goed om de speedtest te delen.  

Alles achter de nieuwe router is nog bij het oude, daar heb ik niets aan gewijzigd. LAN1 is toegewezen als WAN poort; daar zit het glasvezelkastje op aangesloten. Ik zal vanavond de providerinstellingen nog wel eens nalopen. Hoe deel/ doe ik een speedtest?; dit is mij niet helemaal duidelijk. En hoe zet je  IGMP snooping aan in een switch? Heeft die dan ook een gebruikersmenu?


En hoe zet je  IGMP snooping aan in een switch? Heeft die dan ook een gebruikersmenu?

Heeft u een switch in uw netwerk? Zit die tussen de tv ontvanger en de router? 


En hoe zet je  IGMP snooping aan in een switch? Heeft die dan ook een gebruikersmenu?

Heeft u een switch in uw netwerk? Zit die tussen de tv ontvanger en de router? 

Ja, die zit er. Maar die zat er ook al voordat ik de router heb vervangen en toen had ik dit probleem niet. 


Heeft u een switch in uw netwerk? Zit die tussen de tv ontvanger en de router? 

Ja, die zit er. Maar die zat er ook al voordat ik de router heb vervangen en toen had ik dit probleem niet. 

Wat is het merk en type van die switch? 


Heeft u een switch in uw netwerk? Zit die tussen de tv ontvanger en de router? 

Ja, die zit er. Maar die zat er ook al voordat ik de router heb vervangen en toen had ik dit probleem niet. 

Wat is het merk en type van die switch? 

Dat ga ik als ik vanmiddag thuis kom even nakijken.


Routers hebben geen igmp snooping nodig, want die sturen nooit ongeadresseerde packets door. 
de igmp vraag is alleen relevant voor een switch. 
 

de vraag is wel of kabels en switches ok zijn, de  kabels goed in de poort zitten, of de lan1 die een speciale wan functie heeft op de 7530ax gebruikt is. 
daarnaast staan op de fb de provider functies aan. 
ook even goed om de speedtest te delen.  

Alles achter de nieuwe router is nog bij het oude, daar heb ik niets aan gewijzigd. LAN1 is toegewezen als WAN poort; daar zit het glasvezelkastje op aangesloten. Ik zal vanavond de providerinstellingen nog wel eens nalopen. Hoe deel/ doe ik een speedtest?; dit is mij niet helemaal duidelijk. En hoe zet je  IGMP snooping aan in een switch? Heeft die dan ook een gebruikersmenu?

Ik zou zeggen lees deze thread eens,
Het wordt meerdere keren genoemd.
 

 


Zullen we IGMP proxy en IGMP snooping niet door elkaar halen ?


Fluitekamper: Wat was er mis met de 7490 ?
 

Dat is dan tegen de definities.

Een router mag normaliter geen multicast doorsturen. Tenzij in bridge of AP mode
Een Fritz doet dat dan ook niet. 

Volgens deze definitie zou het bij kpn überhaupt niet kunnen werken. De modems staan noch in bridge noch in Accesspoint mode…..

Een modem is het eerste punt van binnenkomst. Als dat geen IGMP ondersteunt had kpn het wel kunnen schudden met die techniek….

Ook een Fritzbox ondersteunt IGMP Snooping. Op internet diverse malen uitleg te vinden hoe dat op dat modem (!) aangezet moet worden.

Vb. https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/

Ook in de uitleg van kpn voor het eigen modem http://kpn.com/eigenmodem staat uitgelegd hoe IGMP Proxy aan te zetten. 


igmp proxy is nodig, om de multicast op de goede plek/vlan te krijgen. 
dat is heel kort door de bocht een soort van tegenovergestelde van igmp snooping, die alle ongeadresseerde packets juist dropt. 


Duidelijk EAZ1964. Voor modem is dus IGMP Proxy nodig. Voor zaken als switches is het dan IGMP Snooping.


@EAZ1964 Wat u zegt klopt niet. Ik heb zelf een Edge router en als daar de IGMP Sooping service niet aanstaan werkt het van geen meter.

Technisch gesproken is ‘IGMP snooping’ en switch aangelegenheid en op de router heb je een IGMP proxy. Maar in dit geval zie ik het door de vingers. 😉


Mooi, dan zijn we het in ieder geval een dat melder moet nakijken of IGMP aanstaat :)
En die de link even  moet volgen of alles goed staat.


Mooi, dan zijn we het in ieder geval een dat melder moet nakijken of IGMP aanstaat :)
En die de link even  moet volgen of alles goed staat.

Nee dat zijn we denk ik niet:-)

Als de melder het kpn profiel heeft, en de fritzbox wordt geladen  met de instellingen van KPN, dan wordt de IGMP proxy van de fritzbox zodanig ingericht dat dit automatisch werkt.

Je moet niet gaan prutsen in de fritzbox instellingen.

Factory reset, firmware update, KPN profiel kiezen en het werkt.

 

En als het niet werkt, dan is er iets anders aan de hand.


Ik heb eens gekeken hoe mijn netwerk nu precies is opgebouwd. De router is een Fritzbox 7530ax. LAN 1 is nu WLAN geworden; daar zit het glasvezelkastje op aangesloten. Verder nog 2 FRITZ repeaters type 6000, elk op een eigen LAN poort. Ten slotte op de laatste LAN poort een switch. Dit is een Sitecom LN 118. Hier op aangesloten zitten 1 settop box, een pc en een 2e switch type LN119. Op deze 2e switch zit ook een settop box en daarnaast nog een Chromecast en een Android box. Als ik de settop box uit de switch haal en rechtstreeks aansluit op de repeater blijft de melding stb-nmc-400 weg. Als ik het zo zie en na de links te hebben gelezen vermoed ik het probleem wordt veroorzaakt door verouderde switches?...


Ja... die switchen zijn meer dan 10 jaar oud en kunnen bovendien maar 100 mbit aan. Ik weet niet welk abonnement u heeft, maar als u een 200 mbit abonnement heeft, dan kunt u daar maar de helft van benutten achter zo'n switch.

Igmp snooping zullen ze nog nooit van gehoord hebben. Bij de oude fritzbox gaf dat kennelijk niet. Maar tegenwoordig is dat nodig.


Ja... die switchen zijn meer dan 10 jaar oud en kunnen bovendien maar 100 mbit aan. Ik weet niet welk abonnement u heeft, maar als u een 200 mbit abonnement heeft, dan kunt u daar maar de helft van benutten achter zo'n switch.

Igmp snooping zullen ze nog nooit van gehoord hebben. Bij de oude fritzbox gaf dat kennelijk niet. Maar tegenwoordig is dat nodig.

Ja, ik schrok er zelf ook van toen ik op de specs ging googelen. En dan heb ik nog wel een 1 Gigabit abonnement.....😣. Maar heel gauw op zoek naar nieuwe switchen dus....


Ik heb eens gekeken hoe mijn netwerk nu precies is opgebouwd. De router is een Fritzbox 7530ax. LAN 1 is nu WLAN geworden; daar zit het glasvezelkastje op aangesloten. Verder nog 2 FRITZ repeaters type 6000, elk op een eigen LAN poort. Ten slotte op de laatste LAN poort een switch. Dit is een Sitecom LN 118. Hier op aangesloten zitten 1 settop box, een pc en een 2e switch type LN119. Op deze 2e switch zit ook een settop box en daarnaast nog een Chromecast en een Android box. Als ik de settop box uit de switch haal en rechtstreeks aansluit op de repeater blijft de melding stb-nmc-400 weg. Als ik het zo zie en na de links te hebben gelezen vermoed ik het probleem wordt veroorzaakt door verouderde switches?...

Ja... die switchen zijn meer dan 10 jaar oud en kunnen bovendien maar 100 mbit aan. Ik weet niet welk abonnement u heeft, maar als u een 200 mbit abonnement heeft, dan kunt u daar maar de helft van benutten achter zo'n switch.

Igmp snooping zullen ze nog nooit van gehoord hebben. Bij de oude fritzbox gaf dat kennelijk niet. Maar tegenwoordig is dat nodig.