Skip to main content

Heb de laatste tijd alleen maar storing met STB-NMC-400, na een jaar prima te hebben gewerkt.

Tv ontvanger is rechtstreeks bekabeld met de box12. Verder zit er op de box12 een wifi versterker en een bridge voor een kamerthermostaat ingeplugd. Met deze opzet heeft het prima gewerkt. Onlangs, toen ook de problemen begonnen heb ik mijn omvormer voor zonnepanelen op de box12 aangesloten. Maar in principe mag dit toch niet de oorzaker zijn?

Hi @Phebels, welkom op ons forum! We zoeken hier graag met je mee naar de oplossing voor de foutmelding.

Foutcode STB-NMC-400 geeft aan dat de verbinding met de zender verbroken is. Het heeft in de meeste gevallen te maken met de verbinding tussen de Experia Box en de tv-ontvanger. Welke Experia Box en tv-ontvanger heb je? Ik begrijp dat ze rechtstreeks met een ethernetkabel met elkaar verbonden zijn, en dat er geen andere apparatuur tussen zit? Andere apparatuur tussen de tv-ontvanger en je modem kan voor deze foutmelding zorgen, een rechtstreekse verbinding is altijd het beste. Als je de andere apparatuur voor de zonnepanelen via een andere poort op de Experia Box aangesloten hebt zoals je aangeeft, zou dit geen probleem moeten zijn. 


Welk merk omvormer betreft het?

Wat voor een wifi "versterker" gebruik je? (Merk en type)

Als je alleen die wifi "versterker" loskoppelt, is het probleem dan over.


Hi @Phebels, welkom op ons forum! We zoeken hier graag met je mee naar de oplossing voor de foutmelding.

Foutcode STB-NMC-400 geeft aan dat de verbinding met de zender verbroken is. Het heeft in de meeste gevallen te maken met de verbinding tussen de Experia Box en de tv-ontvanger. Welke Experia Box en tv-ontvanger heb je? Ik begrijp dat ze rechtstreeks met een ethernetkabel met elkaar verbonden zijn, en dat er geen andere apparatuur tussen zit? Andere apparatuur tussen de tv-ontvanger en je modem kan voor deze foutmelding zorgen, een rechtstreekse verbinding is altijd het beste. Als je de andere apparatuur voor de zonnepanelen via een andere poort op de Experia Box aangesloten hebt zoals je aangeeft, zou dit geen probleem moeten zijn. 

Ik heb de tv ontvanger, een Arris Vip5202 en de KPNbox12 rechtstreeks verbonden met een ethernet kabel. Deze ook al eens vervangen en software opnieuw geladen op de tv ontvanger. Probleem blijft wanneer ik de ethernet kabel van de omvormer erin blijf houden in de KPNbox12. Ermee zonder werkt het prima.


Welk merk omvormer betreft het?

Wat voor een wifi "versterker" gebruik je? (Merk en type)

Als je alleen die wifi "versterker" loskoppelt, is het probleem dan over.

Hallo, ik heb een SMA tripower 6kW. Wifi versterkers zijn die van KPN, die witte kleine schotels. Heb de wifi band de KPNbox12 uitgeschakeld. Maar ik zal het vanavond testen zonder de wifi versterkers.

Alvast bedankt


Ik ben benieuwd.


Hallo, zodra de wifi versterker uit de KPNbox12 gaat, terwijl de omvormer er nog in zit, gaat het ook goed.

Zodra de wifi versterker er weer in gaat (alle poorten bezet), krijg ik weer een melding stb-nmc-400.

Mvg


Hallo, zodra de wifi versterker uit de KPNbox12 gaat, terwijl de omvormer er nog in zit, gaat het ook goed.

Zodra de wifi versterker er weer in gaat (alle poorten bezet), krijg ik weer een melding stb-nmc-400.

Dank je voor het testen.

Ik hoop dat @Alexandra deze kennis bij het developmentteam neer zal leggen.

Ik heb al tijden het gevoel dat broadcasting hier het probleem veroorzaakt en dit staaft mijn gevoel nog eens extra.


Hallo, zodra de wifi versterker uit de KPNbox12 gaat, terwijl de omvormer er nog in zit, gaat het ook goed.

Zodra de wifi versterker er weer in gaat (alle poorten bezet), krijg ik weer een melding stb-nmc-400.

Mvg

Hmm dat is opvallend, dank voor het testen! Welk merk en type wifi versterker heb je? Maakt het nog uit op welke ethernetpoort je de versterker aansluit? En krijg je de foutmelding constant te zien of zit dit anders? Vul ook je forumprofiel zo volledig mogelijk in, dan kan ik je gegevens erbij pakken.


Hallo, zodra de wifi versterker uit de KPNbox12 gaat, terwijl de omvormer er nog in zit, gaat het ook goed.

Zodra de wifi versterker er weer in gaat (alle poorten bezet), krijg ik weer een melding stb-nmc-400.

Mvg

Hmm dat is opvallend, dank voor het testen! Welk merk en type wifi versterker heb je? Maakt het nog uit op welke ethernetpoort je de versterker aansluit? En krijg je de foutmelding constant te zien of zit dit anders? Vul ook je forumprofiel zo volledig mogelijk in, dan kan ik je gegevens erbij pakken.

Ik heb de Arcadyan Super wifi versterkers. Het maakt niet uit in welke poort deze zit. Krijg met alle bezette poorten altijd wel een melding. Soms als ik de tv ontvanger of de modem opnieuw opstart kan ik weer een poosje tv kijken. Zodra ik weer van kanaal verander, krijg ik de melding weer. Erg vervelend dit. Ik hoop dat jullie hier spoedig een oplossing voor hebben. Profielgegevens zijn aangepast.

Mvg


@Phebels Super, dankjewel. Ik heb jouw verbinding nagekeken, maar daarin kom ik geen rare dingen tegen. Deze foutmelding wordt meestal veroorzaakt door apparatuur dat op 't modem aangesloten is en de (tv)verbinding op de een of andere manier verstoort. Zo gauw je jouw SuperWiFi ontkoppelt is de foutmelding weg. Zo gauw je weer aansluit, komt de foutmelding terug. 

Welke apparaten zijn met WiFi verbonden op dat moment? Ik raad je aan om ze uit te schakelen en daarna één voor een in te schakelen, zodat ze weer met jouw wifi verbinden. Als je intussen in de gaten houdt of de foutmelding terug komt, kan je op die manier heel snel constateren of er een apparaat tussen zit die de foutmelding veroorzaakt. We hebben bijvoorbeeld al vaker voorbij zien komen dat omvormers voor zonnepanelen voor verstoring zorgden.


Ook hier weer een apparaat (de SMA omvormer) die gebruik maakt van multicasting. Telkens weer zijn er dergelijke apparaten in het spel als de STB-NMC-400 foutmelding opspeelt. Nee, de oorzaak ligt niet in die apparaten, die ligt in een aanpassing van de firmware van de TV ontvangers die met de introductie van het nieuwe menu doorgevoerd is.


Ik heb maar een aantal mobiele telefoons en een aantal laptops, cromecast en een printer via de Wifi aangesloten. Dit kan toch geen storing veroorzaken? Zoals ik al zei, het heeft altijd perfect gewerkt. Dus daar hoef ik het toch niet in te zoeken? Maar getest, geen problemen met alle wifi apparaten en zonder de omvormer. Zodra die erbij komt krijg ik de melding weer. Maar met de omvormer erin en zonder wifiversterker doet hij het ook prima. Het zit hem meer in de modem denk ik.

Mvg


Ik heb maar een aantal mobiele telefoons en een aantal laptops, cromecast en een printer via de Wifi aangesloten. Dit kan toch geen storing veroorzaken?

Een printer kan zeer goed een grote rol spelen in het geheel maar in jouw geval is het klip en klaar dat de omvormer hier de "veroorzaker" is. Let op, het mag dan de "veroorzaker" zijn, dat wil nog niet zeggen dat de oorzaak daar ook ligt.

Als je de omvormer aansluit maar de "super"WiFi's niet, heb je dan het probleem ook?

Edit: Oeps, daar had je al antwoord op gegeven in dit bericht.

Voor mij is het 100% duidelijk wat de oorzaak is.


Ik heb maar een aantal mobiele telefoons en een aantal laptops, cromecast en een printer via de Wifi aangesloten. Dit kan toch geen storing veroorzaken? Zoals ik al zei, het heeft altijd perfect gewerkt. Dus daar hoef ik het toch niet in te zoeken? Maar getest, geen problemen met alle wifi apparaten en zonder de omvormer. Zodra die erbij komt krijg ik de melding weer. Maar met de omvormer erin en zonder wifiversterker doet hij het ook prima. Het zit hem meer in de modem denk ik.

Mvg

Dank voor het uitproberen en de terugkoppeling. Het is dus toch een combinatie van aangesloten apparaten die voor verstoring zorgen, waardoor je de foutmelding STB-NMC-400 te zien krijgt. Ik hoop dat je ermee kunt ‘spelen’ en een manier van aansluiten vindt waarbij de storing niet voor komt. 


Dank voor het uitproberen en de terugkoppeling. Het is dus toch een combinatie van aangesloten apparaten die voor verstoring zorgen, waardoor je de foutmelding STB-NMC-400 te zien krijgt. Ik hoop dat je ermee kunt ‘spelen’ en een manier van aansluiten vindt waarbij de storing niet voor komt. 

Met alle respect @Alexandra, maar hebben jullie bij KPN nog steeds niet door wat de oorzaak van dit probleem is.

Er zijn al zoveel hints gegeven, maar voor mij is de oorzaak klip en klaar.

Ik zou verwachten dat de techneuten van KPN zo ondertussen ook wel een idee hebben. Een tipje van de sluier: Broadcast storms veroorzaakt door de "super"WiFi's.


Ik heb nu het een en ander geprobeerd de laatste dagen. Bedankt @wjb voor de goede suggestie van de printer. Heb de wifi op de printer uitgeschakeld en daarmee bleef alles "stabiel" de laatste dagen. Ook met omvormer en wifi versterker aangesloten.

Toch blijf ik het raar vinden dat, ook met de printer wifi ingeschakeld, alles prima deed. Toen de omvormer erbij kwam begon het. Nu moet het zo zijn dat mijn wifi printer uitgeschakeld moet zijn om normaal tv te kunnen kijken?

Heb apparaten aangesloten die tegenwoordig bij het dagelijks leven horen lijkt me. Verwacht ik ook gewoon dat dit gecombineerd kan worden met tv kijken zonder problemen.

Mvg 

Â