Skip to main content

Goedenavond, ik bericht even ivm met een probleem dat mijn moeder in haar huis ondervindt al geruime tijd met haar televisie.

Ze heeft een oude televisie, natuurlijk zo'n zwart kastje en een ZTE Experia Box V9 modem en we hebben eigenlijk al van alles geprobeerd. De televisie is tevens bekabeld aangesloten op het modem. Er zijn geen wifi versterkers in huis, enkel een kabel die naar een computer loopt en dan degene naar de TV ontvanger.
Het probleem is tevens niet nieuw, maar in het verleden herstartte we het kastje (soms update deze zich dan) en dan werkte alles weer. Vorige week lukte het niet meer dit probleem met heropstarten te verhelpen en heb ik de kabel tussen het kastje en modem voor een nieuwe vervangen waarna alles weer werkte voor een week.

Het type kastje zou ik morgen even moeten navragen, het is een oude die ze ooit kreeg met het afsluiten van het abonnement, ik hoop dat het achterop staat vermeld maar als ik de foto's bekijk is het volgens mij een Arcadyan HBM2260. Deze is minstens 6 jaar oud zowel als het modem.

Tevens als ik zeg oude TV dan bedoel ik een plasma televisie, ik denk nu ongeveer 8-10 jaar oud. Ik gebruik deze zelf ook om films vanaf usb te streamen en heb daar eigenlijk nooit problemen mee ondervonden ook niet een week terug.
 

Dingen die we hebben geprobeerd:

>modem opnieuw opstarten: stroom eraf en na 10min weer erop

>TV kaste opnieuw opstarten: stroom eraf en na 10min weer op

>de kabel die van het modem naar de TV loopt hebben we vervangen door een nieuwe

>gedubbel checkt of alle stekkers er wel goed inzaten.

 

Ikzelf heb de internekabel tussen het modem en het kastje vervangen, deze is nieuw uit de winkel. Een week lang heeft alles gewerkt en volgens mijn moeder toen ze de TV aanzette hoorde ze wel stemmen maar vervormd en kreeg ze vervolgens de foutmelding stb-nmc-400

Ik heb met haar het bovenstaande weer doorgelopen, gecheckt of er misschien een storing was (nee) en ook alle lampjes op het modem branden, inclusief die van de TV.

Ik heb dus geen enkel idee wat het probleem kan zijn, ik dacht eerst de kabel maar nu gebeurt het dus weer en ik geloof echt niet dat een goede kwaliteit spiksplinternieuwe internet kabel ineens kapot kan zijn als hij enkel ergens ligt.

 

Vandaar dat ik dit topic maak, want wat kan mijn moeder nu doen?
Ze is niet technisch, ik woon ook niet om de hoek en eerlijk gezegd is er weinig dat ik kan proberen omdat ik niet meer iets kan bedenken.

 

Dank u voor het lezen en voor enige reacties.

 

 

 

> De televisie is tevens bekabeld aangesloten op het modem.
Moet zijn het kastje is bekabeld aangesloten op het modem


Beste @Wafelijzers, ik zou willen beginnen met het omruilen van de V9. Je kunt dit voor je moeder aanvragen via onze website. Mocht het dan nog niet opgelost zijn, laat je het weten?


Heeft jouw moeder zonnepanelen met een omvormer van het merk SMA?


Heeft jouw moeder zonnepanelen met een omvormer van het merk SMA?

Nee niks van dat. Ze heeft een doodsimpel huis, ook geen wifi versterkers niks.
Een nieuwe modem is inmiddels binnen, maar ze heeft nog geen tijd gehad te bellen over het volgende probleem. Namelijk het lampje internet blijft rood.

Misschien dat het modem geactiveerd moet worden vanuit KPN, als ze tijd heeft dan belt ze er achteraan iig.


Wafelijzers schreef:

Misschien dat het modem geactiveerd moet worden vanuit KPN…

Nee, het vervangen van een Experia/KPN Box zou zonder tussenkomst van KPN gewoon moeten werken.


Hoi @Wafelijzers ,

Heeft jouw moeder de V9 nog liggen?Zo ja, dan zou ik die tijdelijk weer aansluiten.

Welk type modem heeft je moeder ontvangen?


Hoi @Wafelijzers ,

Heeft jouw moeder de V9 nog liggen?Zo ja, dan zou ik die tijdelijk weer aansluiten.

Welk type modem heeft je moeder ontvangen?

Een ZTE Experiabox v10 zo te zien van de foto's die ik kreeg.

Het merkwaardige is dat haar kabel die zeg maar voor in “in signaal” zorgt er zo uit ziet.


Ik heb met haar aan de telefoon gezocht naar zo'n aansluiting voor de glasvezel die ik ook in huis heb maar die konden we niet vinden.
Maar die moet er volgens mij wel zijn want de hele straat is 5 jaar terug overgegaan van Cogas kabel naar glasvezel. Ze weet zelf ook niet precies wat voor abonnement ze heeft maar daar kom ik wel achter.


In het geval van een V10 zou het -theoretisch- kunnen dat je per abuis eentje met Telfort firmware hebt ontvangen.

Zou je een monteursreset kunnen proberen?

Dat gaat als volgt:

Druk herstel+reset gelijktijdig in tot power uitgaat.

 

De glasvezel die er ligt is waarschijnlijk van een aanbieder waar KPN niet over levert.

 


Ze heeft tevens een ‘Alles-in-1 Instap’ Jammer genoeg kan ik daar niet aanzien of dat daadwerkelijk ook glasvezel is. Dat staat er niet bij.


Ze heeft tevens een ‘Alles-in-1 Instap’ Jammer genoeg kan ik daar niet aanzien of dat daadwerkelijk ook glasvezel is. Dat staat er niet bij.

Gebruikt ze ESPN? Zo nee, dan zou het abonnement aanpassen naar de nieuwste abonnementsvorm waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn. 

Het punt is dat ze dan een nieuwe tv+ ontvanger krijgt. Dat kan het probleem oplossen. Maar die ontvanger werkt wel totaal anders. Dus ik durf niet te zeggen of dat verstandig is.


Een ZTE Experiabox v10 zo te zien van de foto's die ik kreeg.

Het merkwaardige is dat haar kabel die zeg maar voor in “in signaal” zorgt er zo uit ziet.

Dit is gewoon een DSL aansluiting. Zit dit snoer bij de Experiabox in de grijze DSL poort gestoken? Dus niet in de rode WAN poort?


Een ZTE Experiabox v10 zo te zien van de foto's die ik kreeg.

Het merkwaardige is dat haar kabel die zeg maar voor in “in signaal” zorgt er zo uit ziet.

Dit is gewoon een DSL aansluiting. Zit dit snoer bij de Experiabox in de DSL poort gestoken? Dus niet in de rode WAN poort?

Of in één van de telefoon-poorten. 😎


Ze heeft tevens een ‘Alles-in-1 Instap’ Jammer genoeg kan ik daar niet aanzien of dat daadwerkelijk ook glasvezel is. Dat staat er niet bij.

Gebruikt ze ESPN? Zo nee, dan zou het abonnement aanpassen naar de nieuwste abonnementsvorm waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn. 

Het punt is dat ze dan een nieuwe tv+ ontvanger krijgt. Dat kan het probleem oplossen. Maar die ontvanger werkt wel totaal anders. Dus ik durf niet te zeggen of dat verstandig is.

Dat scheelt niks. Ze betaald nu 59,-

Als ik de korting eraf trek komt ze nog uit op 61,- voor TV en internet.
En dan kijk ik op de pakket samenstel pagina en naar wat er beschikbaar is op haar adres.


Alles-in-1 Instap is 50 mbit internet, telefoon en 1 tv ontvanger. Dat kost 57 euro nu met de nieuwe abonnementsvorm. En dan heeft ze nog dubbele snelheid ook: 100 mbit.

Alles-in-1 Instap kost € 59,23. Over een paar maanden gaat dat weer een paar euro omhoog. Het nieuwe abonnement gaat ook omhoog, maar minder dan de oudere abonnementen.


Alleen stond er wel bij vermeld,


De maximaal haalbare snelheid op je adres is 42 Mbit/s 9 Mbit/s

 

Maar goed, ik wacht even af tot moeders weer tijd heeft want de stres werd haar een beetje teveel. Ze is al die technologie allemaal niet gewend namelijk.

Als ik nieuws heb dan kom ik er op terug.

 


De maximaal haalbare snelheid op je adres is 42 Mbit/s 9 Mbit/s

Aha. Dan heeft ze inderdaad geen glasvezel, maar een VVDSL aansluiting.

Het kabeltje wat vanaf die witte stekker komt moet dan in de grijze aansluiting waar DSL bij staat op het nieuwe modem.

Het past ook in (een van de) groene Phone aansluitingen maar dan gaat er niks werken.

Met deze snelheid is ze denk ik net iets goedkoper uit met het huidige Alles in 1 Instap met 50 Mb/s. Bovendien houdt ze dan de huidige ontvanger die voor ouderen (veel) prettiger is dan de nieuwe.


@Wafelijzers , als het probleem zo groot is vraag dan om een KPN monteur om alles te controleren. Dat zal waarschijnlijk niet gratis zijn maar het lost waarschijnlijk alle problemen op. Op een gegeven moment zijn nl. alle opties die je zelf uit kunt voeren gebruikt en blijkt dat er iets aan de hand te zijn dat je zelf niet op kunt lossen. In het aansluitpunt (de varkenssnuit) of de stekker en kabel voor het modem kan ook iets mis zijn, zelfs in verbinding met de centrale. 


Ze heeft met de medewerkster van servicelijn alles nogmaals doorgelopen en is goed door deze persoon geholpen. Kennelijk had ze iets over het hoofd gezien en nu doet alles het weer!

Gelukkig maar!

 

De conclusie is dus dat het oude modem dus echt de boosdoener was.

Internet en TV werken allebei weer zoals toebehoren en moeders is gelukkig opgelucht dat alles het weer doet.


Dan is je moeder toch handiger dan je dacht! Want zij is dan wel de ogen en handen van degene aan de andere kant van de lijn. 

Fijn dat alles weer werkt en je moeder weer gewoon tv kan kijken.

En niet het abonnement veranderen. Want die oude(re) ontvangers zijn voor ouderen fijner in het gebruik. Vooralsnog.