Skip to main content

Dag,

ik wil de glasvezelkabel door zo’n geel pijpje doortrekken maar het stekkertje past er niet door. Wat te doen?

Hallo @Sneeuwaap , wat voor glasvezelkabel wil jevan waar naar waar trekken?

Aan een glasvezelpunt van KPN in de meterkast of huiskamer mag je niet aankomen, uitsluitend gekwalificeerd personeel van KPN.

 

 

 

 


Vanuit de meterkast door een loze leiding naar 1e verdieping. Dat is nu ook alzo maar ik heb mn tv verplaatst en moet nu andere loze leiding hebben. In de meterkast zit de kabel met stekkertje in het kastje. 


Je zal een UTP kabel bedoelen met aangegoten stekkers dat gaat niet lukken. Een nieuwe utp kabel trekken is dan handiger.

 


Hoi @Sneeuwaap 
Vermoedelijk bedoel je een UTP-kabel. 

Beter is een nieuwe kabel trekken en twee nieuwe plugjes er aan zetten.
Er zitten 8 draden in die er op een speciale manier in worden geknepen, heb je ook een speciale tang voor nodig.
Dat kun je het beste aan een vakman overlaten.
 


Ahhh ok daar was ikmal bang voor…

maar nu weet ik het zeker. Dank!!!


Er is nog een andere mogelijkheid @Sneeuwaap 
Je kunt een verlengblokje kopen en de bestaande kabel verlengen met een kant en klare UTP kabel
Dan kun je het zelf doen.


Er is nog een andere mogelijkheid @Sneeuwaap 
Je kunt een verlengblokje kopen en de bestaande kabel verlengen met een kant en klare UTP kabel
Dan kun je het zelf doen.


Maar aan de kant en klare UTP kabel zitten ook stekkers die dan door de buis moeten toch? :)


Dag,

ik wil de glasvezelkabel door zo’n geel pijpje doortrekken maar het stekkertje past er niet door. Wat te doen?

De meeste aangegoten RJ45 stekkers passen net door 20mm (buitenkant) elec PVC buis. Binnenkant is 16mm. Helaas is standaard ‘geel pijpje’ dunner, n.l buitenkant 16mm, binnenkant 14 mm. Los kabel  van een rol kopen en dan zelf stekkers aanmaken met zo’n speciale tang is een mogelijkheid.

Een SC connector van glasvezel patchkabel past geloof ik wel net door binnenkant 14mm buis.


Vanuit de meterkast door een loze leiding naar 1e verdieping. Dat is nu ook alzo maar ik heb mn tv verplaatst en moet nu andere loze leiding hebben. In de meterkast zit de kabel met stekkertje in het kastje. 

De verplaatsing is naar een andere ruimte of in dezelfde ruimte?  Als het in dezelfde ruimte is zou wat Huistijger noemt een kant een klare draad langs de plint weg werken een optie zijn. Is het in een andere ruimte dan een nieuwe kabel(zonder stekkers) trekken.


Het is dezelfde ruimte alleen andere kant vd kamer. Er zit een loze leiding dus dat is dan toch veel mooier. Ben niet zo van de kabelgootjes. 
wat is een sc connector?


Dan wordt het de duurste oplossing en dat is een vakman roepen of een klein beetje werk en een kabelgootje plakken.
Heb je geen kennis die een beetje handig is, die kan vast wel een stekker aan de kabel knijpen.
('t Is wel precisie werk)


Als er een loze leiding zit, dan moet je die natuurlijk gewoon gebruiken. Is die echt helemaal leeg? Dan zal je een trekveer nodig hebben. Want een kabeltje krijg je er nooit ingeduwd. Dat lukt alleen bij 2 of 3 meter kaarsrechte leiding. Word de leiding langer en zit er een bocht in, dan is het feest echt wel over. Gaat je nooit lukken.



wat is een sc connector?

Dit is een SC connector niet van toepassing naar ik vermoed.

De loze leiding gebruiken is zeker mooier of zelf doen of laten doen dat zijn de optie's. Het zelf aanknijpen van utp stekkers is best priegel werk, met het nodige geduld prima te doen.

De inbouw connectoren is als je even de juiste zoekt makkelijker.

 


Is iets wat een kpn monteur voor je kan doen. Je betaald 50 euro basistarief voor 45 minuten werk(voldoende om zo een kabel te trekken). En kosten materiaal, kabel kost 4 euro per 5 meter.

Alleen zul je dan moeten wachten tot de corona maatregelen van tafel zijn.

Als je aan de kabel, stekkertjes en tang kan komen is het aan de hand van youtube ook wel te doen.


Als er een loze leiding zit, dan moet je die natuurlijk gewoon gebruiken. Is die echt helemaal leeg? Dan zal je een trekveer nodig hebben. Want een kabeltje krijg je er nooit ingeduwd. Dat lukt alleen bij 2 of 3 meter kaarsrechte leiding. Word de leiding langer en zit er een bocht in, dan is het feest echt wel over. Gaat je nooit lukken.

Als je geen trekveer hebt: Met een stofzuiger kun je audio cassette band door de buis zuigen, daaraan weer een touwtje/naaigaren en daaraan dan de kabel.


Hallo @tmoesel , jij en ik weten nog wat een cassetteband is, maar @Sneeuwaap is misschien van een generatie die echt niet weet waar we het over hebben.:thinking:


Hallo @tmoesel , jij en ik weten nog wat een cassetteband is, maar @Sneeuwaap is misschien van een generatie die echt niet weet waar we het over hebben.:thinking:

Dat schoot wel even door mij heen, zou i.d.d. goed kunnen ja. Breigaren er dan maar dan direct doorheen zuigen? Maar wat is breien :)


Hallo @tmoesel , jij en ik weten nog wat een cassetteband is, maar @Sneeuwaap is misschien van een generatie die echt niet weet waar we het over hebben.:thinking:

En als iemand zijn cassettebandjes bewaard heeft lijkt het mij niet dat die dan ze kapot gaat maken voor dit doel. Er zijn mensen die alles bewaren maar dit lijkt me wel ver gaan. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Muziekcassette

:rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:

Er bestaan overigens ook gereedschapsloze RJ45 stekkers (utp). Ik zelf ben hier altijd huiverig voor geweest. KPN heeft ze een tijdlang verkocht in de winkels. 

https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/2304709/cat6-modulaire-rj45-stekker.html?gclid=EAIaIQobChMI7_WZuIik6AIVxOR3Ch3L_APTEAAYASAAEgITA_D_BwE


haha, de cassetteband truuk gebruik ik ook al jaren, kan ook met een touwtje of zo, moet wel glad zijn en niet haken.

Wat ook kan.
Kabeltje doorknippen op enige afstand van het plugje en dan na het doorvoeren de draden aanstrippen en per kleur in elkaar draaien en met plakband "afwerken".
Niet mooi maar het werkt perfect.


Hoeveel euhm ... meter zit er op een cassettebandje? :thinking:


88 meter voor een C60 (=2x30)

4,75 cm/s

30min x 60sec x 4,75 cm

 


haha, de cassetteband truuk gebruik ik ook al jaren, kan ook met een touwtje of zo, moet wel glad zijn een iet haken.

Wat ook kan.
Kabeltje doorknippen op enige afstand van het plugje en dan na het doorvoeren de draden aanstrippen en per kleur in elkaar draaien en met plakband "afwerken".
Niet mooi maar het werkt perfect.

Kees,

Ik heb begrepen dat UTP (unshielded twisted pair) zijn hoge snelheid haalt door de speciale wijze waarop het gedraaid is. Lijkt mij dat dit bij een probleem, een van de eerste punten is dat de reden daarvan kan zijn. Maar ik heb dit nooit geprobeerd. Ik weet wel dat als een UTP plugje maar een beetje slecht verbinding maakt, er geen bedoeld signaal meer is. 


In de loze leiding zit nog een oude draad voor telefoonaansluiting.. dus dat is mazzel. Daar kan de nieuwe kabel aan gemaakt en dan doortrekken maar.

ja ik weet wat een casettebandje is… mooie tip maar heb ze niet meer helaas…

 

ik ga toch nog ff zoeken naar een klusser die het kan…irritant dat dat dan 50 euro moet kosten. 

dank!


De monteur van KPN kost 50 euro. Maar ik denk dat die de eerste paar weken niet zal komen hoor... en wie weet worden het maanden... Uw klus zal bij KPN een hele lage prioriteit hebben. Alle nieuwe klanten die nu niet aangesloten worden zullen voorrang krijgen als over enige tijd de monteurs weer op pad gaan.


Hallo @CorL ,wat dacht je van deze:

https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/1196324/rj45-naar-schroefaansluiting-adapter.html