Skip to main content

Ik bezit op dit moment 2 kpn tv box diw7022 met de laatste updates en firmware. 

 

Echter op 1 van deze boxen loop ik tegen het feit aan dat 1 zender op kanaal 501(regio omroep ) naar een aantal seconden vast. 

Dit gebeurt alleen als ik de box op multicast heb staan. Bij unicast loopt het netjes door. Al heb ik dan het gevoel dat de beeldkwaliteit een stuk minder is. Verder viel mij op dat wanneer ik de Box op u nu unicast heb staan dat er opeens een tweetal radio kanalen mist 1154 en 1203 (ook regio zenders)

 

Zodra je deze weer op multicast zet, dan zijn deze weer beschikbaar, maar loopt de tv zender op kanaal 501 weer vast. 

Een reset van de box verhelpt dit voor 1 dag.

De box op de slaapkamer vertoont dit issue niet. (alle twee op wifi verbonden met kpn box 12)

Helaas heb ik dit nog niet kunnen testen met ethernet aangezien ik geen kabel heb liggen.

 

 

Komt dit issue enigszins bekend voor?

Komt dit issue enigszins bekend voor?

Eh, ja. Het typische “multicast kan niet worden doorgegeven'’ issue. Waarbij het de ontvanger ook niet lukt om naar de unicast stream te switchen. Dat kan je ook doen door heel even te pauzeren trouwens.

Via wifi box 12 zou het met multicast moeten werken.

Overigens is het verschil in kwaliteit tussen multicast en unicast niet zo heel groot. Behalve bij de eerste 10 zenders.

Zelf gebruik ik voor live kijken meestal de app Regio TV. Deze kun je gratis downloaden uit de Play Store.

En ik gebruik ook nog m'n abo op NLziet voor de regionale zenders.

Want hier in Noord holland heb ik via kpn zelf al enkele jaren geen Gelderland meer. Maar via die 2 apps weer wel!

=> de ontvangers al eens omgewisseld? Gaat het probleem dan mee of blijft het bij dezelfde tv?

=> onlangs iemand met precies hetzelfde maar dan rtl 5. Bleek het wifi signaal bij de bewuste decoder te zwak te zijn. Mijn ervaring dat het toch echt wel 75% van het balkje moet zijn. Bij een zwakker signaal (minder zend sterkte verder van het modem) werkt unicast dan beter.