Skip to main content
Beantwoord

Stilstaand beeld op één van de TV+ Boxen

• July 23, 2026
  • 15 reacties
  • 204 keer bekeken

Sinds één week de bezitter van 2 KPN TV+ boxen, maar ben sindsdien al aan het hannesen met stilstaand beeld, één box. Al 4 keer contact gehad met de klantenservice, diverse resetten, kabels eruit en erin, met wifi versterker geprobeerd, was idee van technische dienst werkte ook niet. Vandaag nieuw V10 modem ontvangen en aangesloten.

En je raad het al wederom stilstaand beeld.

Het is telkens wanneer de TV een nacht uitgestaan heeft en de volgende dag aangezet wordt staat het beeld stil.

Wanneer ik een app open bijvoorbeeld NPO start loopt het beeld wel.

Ik wordt er een beetje moedeloos van heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is het opgelost?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Tony H. Erg lastig probleem heb je mee te maken en ook erg hinderlijk kan ik mij voorstellen. Dat moeten we zien op te lossen. 

Op één of andere manier lijkt het erop dat het multicast verkeer wordt verstoord. Daarom is het wel apart dat het op de ene box wel voorkomt en op de andere niet. Dan is het wel interessant om te testen of het probleem meeverhuisd als je de TV+ box eens omwisselt van plek, zoals PeterG al voorstelt. Dan kunnen we vaststellen of de (netwerk)locatie het probleem is of de TV+ box. Zou je dat eens willen doen? 

En kun je ook nog vertellen wat voor apparatuur verder in je netwerk actief is? Denk aan routers, versterkers en switches. Dan kunnen met deze resultaten eens verder gaan denken richting een oplossing. 

15 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Wat vervelend. 

Hoe is deze box verbonden?

Direct kabel met modem. 

Via wifi.

LAN met bijvoorbeeld switch ertussen.

?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Hij is direct met een kabel verbonden aan het modem

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Geen switch ertussen?

Als er een ononderbroken kabel is zou het goed moeten werken. 

Hoe werkt 82 npo 2. Heb je dan ook stilstaand beeld?

Ondien niet: Zet voorlopig onder beeld (tandwiel) de Videomodus eens op unicast. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Er zit inderdaad een ononderbroken kabel tussen.

Het stilstaand beeld betreft de zenders 1 t/m 13 in multicast modus.

Daarna, ook zender 82, werkt alles gewoon in multicast modus.

Wanneer ik de beeldmodus verander naar unicast werkt het wel. Maar ja dan heb je wel een lagere beeld kwaliteit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Een ietsie pietsje lagere beeldkwaliteit. Theoretisch,  op de cijfertjes. Op mijn 43" zie ik het verschil eigenlijk niet. 

Overigens vroeg ik expres naar 82 npo 2 extra omdat die unicast is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Maar ja, je koopt niet voor niets dure apparatuur, dan wil je ook de beste kwaliteit kunnen ontvangen.

Nu lever ik in op kwaliteit omdat de box niet doet wat hij moet doen.

Dan had ik net zo goed interactieve TV kunnen houden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Heb je de boxen al omgewisseld? Blijft het multicast probleem in dezelfde box of op dezelfde plek?

Op interactieve tv is de beste kwaliteit er alleen via glasvezel met kanalen 661 - 670 (npo, rtl en Talpa). Ook hier zie ik tegenwoordig het verschil niet met 1 - 10. De standaard compressie is sinds de invoering ook verbeterd. 

Via TV+ alleen live (!) via multicast met 14,4 Mbps 1 - 11. Via unicast 7,4 Mbps, maar met effectievere codering. Ik zie het verschil niet. 

Via unicast en multicast zijn ESPN en Ziggo Sport beter. Respectievelijk 1080P 50, 14,4 en 1080P 7,4. Progressief geeft een mooier beeld dan interlaced, wat de overige zenders zijn. 1080i.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 27, 2026

Hoi ​@Tony H. Erg lastig probleem heb je mee te maken en ook erg hinderlijk kan ik mij voorstellen. Dat moeten we zien op te lossen. 

Op één of andere manier lijkt het erop dat het multicast verkeer wordt verstoord. Daarom is het wel apart dat het op de ene box wel voorkomt en op de andere niet. Dan is het wel interessant om te testen of het probleem meeverhuisd als je de TV+ box eens omwisselt van plek, zoals PeterG al voorstelt. Dan kunnen we vaststellen of de (netwerk)locatie het probleem is of de TV+ box. Zou je dat eens willen doen? 

En kun je ook nog vertellen wat voor apparatuur verder in je netwerk actief is? Denk aan routers, versterkers en switches. Dan kunnen met deze resultaten eens verder gaan denken richting een oplossing. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2026

Hi Arjan, het omruilen van de boxen heb ik al uitgeprobeerd, zonder resultaat.

De betreffende box zit rechtstreeks bekabeld op een V10 modem, zonder switches. Dit is overigens een nieuw V10 modem is.

Vervolgen gaat de box via een Marantz receiver (SR7013) naar de TV. Ik heb de box ook rechtstreeks, zonder receiver, naar de TV verbonden, zonder resultaat.

Ik heb een nieuwe kabel, los door de huiskamer, gelegd, met switch ertussen en die werkte. Vervolgens de bestaande kabel weer aangesloten en die werkte ook weer.

Het probleem zit hem vooral in de opstart, wanneer de TV en box voor de eerste aangezet worden. Zet ik vervolgens modem en box uit en weer aan dan werkt het wel.

Ik heb diverse keren met klantenservice gebeld, en na contact werkte het dan weer. Tot de volgende dag, wanneer de TV voor de eerste keer weer aangezet werd, dan was het probleem weer terug.

Op KPN forum wordt gezegd dat het V10 modem het probleem zou zijn, een IGMP-tabel zou vol raken of corrupt worden. Bij de klantenservice doen ze dit af als een broodje aap verhaal.

Niettemin, hebben we volgens mij alle opties geprobeerd, zonder resultaat.

Een modem wissel naar de nieuwste versie nog niet. Maar dat werd niet gedaan, dus heb ik weer een V10 modem gekregen.

Het is een heel verhaal geworden, misschien heb jij nog ideeën die we nog niet uitgeprobeerd hebben, of zeg jij die upgrade naar de nieuwste versie modem kan het probleem oplossen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet 

Antoin 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Begrijp ik dat bij omwisselen van je 2 boxen het probleem niet mee verhuisd maar op dezelfde plek blijft?

Zou je die box op die plek eens met de wifi van de v10 willen verbinden? Als dat wel goed is zit het dus in de bekabelde route.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2026

Dank voor het meedenken, Peter.

Maar wifi ook al geprobeerd, zonder resultaat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Als dat steeds dezelfde box is... ? Waar die ook staat? Dus boven en de eerste multicast zenders problematisch. En als ie naar beneden gaat daar. 

Zijn er deze keuzen. Betreffende box op unicast en op de slaapkamer op de kleinere tv. Tot 55" zie ik geen verschil in beeld. Beneden die zonder problemen.

Multicast is alleen live. En beste kwaliteit alleen op 1-11, 19, 51, 230. Dus als je veel opnames kijkt maakt het ook niet uit. 

De sportzenders espn en Ziggo Sport zijn ook in unicast betere kwaliteit. 

Box trachten om te ruilen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hi Arjan, het omruilen van de boxen heb ik al uitgeprobeerd, zonder resultaat.

Toch ben ik wel benieuwd naar dit resultaat. Want daarna kunnen we de volgende stap(pen) zetten in de oplosrichting. Verhuisd het probleem mee met de box als je ze wisselt of blijft het probleem juist op dezelfde locatie in huis? 

Op KPN forum wordt gezegd dat het V10 modem het probleem zou zijn, een IGMP-tabel zou vol raken of corrupt worden. Bij de klantenservice doen ze dit af als een broodje aap verhaal.

Dit zegt mij eerlijk gezegd niets. Als het probleem in de V10 zou zitten, dan zouden er heel veel klanten last van moeten hebben. Dat zien wij op dit moment niet. 

Het is een heel verhaal geworden, misschien heb jij nog ideeën die we nog niet uitgeprobeerd hebben, of zeg jij die upgrade naar de nieuwste versie modem kan het probleem oplossen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet 

Antoin 

Ik verwacht niet dat een modemwissel dit zal oplossen. Als de TV+ box via Wifi verbonden was, had dat misschien nog een verschil gemaakt, maar bij bekabeld maakt dat niets uit. 

Onderstaande vraag staat ook nog open. Kun je die ook beantwoorden? Dan bedoel ik niet alleen het pad naar de haperende TV+ box, maar je gehele netwerk. 

Hopelijk kun je nog wat meer vertellen :) Dan komen we vast dichter in de buurt van een oplossing. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2026

Hi Arjan,

Probleem blijft op de locatie!

Arjan van KPN schreef:

Dat heb ik in mijn eerste bericht aangegeven. Hierbij nog een keer dan.

De betreffende box zit rechtstreeks bekabeld op een V10 modem, zonder switches. Dit is overigens een nieuw V10 modem is.

Vervolgen gaat de box via een Marantz receiver (SR7013) naar de TV. Ik heb de box ook rechtstreeks, zonder receiver, naar de TV verbonden, zonder resultaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ok. Dat is goede informatie. Dan raakt het multicastverkeer naar die specifieke locatie verstoord en ligt het niet aan één van de TV+ boxen. 

En dank je voor het beantwoorden van de andere vraag, maar dat was niet helemaal wat ik vroeg :) Het ging mij niet om het traject tussen het modem en de TV+ box, maar om je gehele netwerk. Elk apparaat wat een netwerkfunctionaliteit heeft kan van belang zijn. 

Kun je voor de zekerheid ook nog eens het glasvezelkastje van de stroom halen voor twee minuten? Wanneer je glasvezel hebt tenminste. Probeer daarna ook een reset van de Experia Box en controleer of dat nog enig effect heeft.