Skip to main content

Stingray kanalen vervangen door Xite: niet tevreden

• December 19, 2025
  • 15 reacties
  • 181 keer bekeken

Inmiddels zijn hier de stingray kanalen al vervangen door xite profielen, en hoewel kpn beweert dat deze identiek te vergelijken zijn, is het mij erg tegengevallen, zoals de oldies kanaal 902 is niet tevergelijken met de artiesten die xite nu als oldies heeft aanduidt en heeft  geselecteerd, hetzelfde geldt voor 927, alternative is zelf niet meer terug te horen bij xite, smaken verschillen natuurlijk, maar vind dit toch behoorlijk teleurstellend wat hier nu wordt aangeboden en erg algemeen afgeschuimd tot een soort gladde supermarktmuziek voor op de achtergrond, de commerciële zenders zijn er nog steeds maar dat zit veel volgepropt met schreeuwende reclames, dus het tijdperk van muziek aanbod voor alleen luisteren is echt voorbij en gaat de knop hier op uit.

15 reacties

• Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Inderdaad zijn de kanalen niet vergelijkbaar én het aanbod is vééél minder in kwaliteit. Slechte 'move’ van KPN.

Benno Zwanenburg
Deelnemer

Ik ben ook zeer ontevreden, mijn favoriete kanaal waar ik al jaren met veel plezier naar luister is ineens weg! En zonder aankondiging van KPN​, erg slecht.

• Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Ik baal ook vreselijk dat het Sray radio zenderpakket verdwenen is. Was mijn favoriete zender en erg fijn om te luisteren met name lounge en chill out. Ik heb het nieuwe zenderpakket bekeken en er is ruime keuze maar geen alternatief voor lounge en chill out. Dus ben erg teleurgesteld dat dit zonder vooraankondiging is gebeurd. KPN wat doen jullie hier aan? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Heb inmiddels gelezen op de site van Stingray zelf, dat deze oa met gebruik via hun app (stream oa via airplay en bluetooth) met reclame gratis is en voor 2,99 euro per maand reclame vrij abbo aanbiedt, dat is wellicht de moeite waard als kpn van 2026 hiervan afgekoppeld wordt.

Benno Zwanenburg
Deelnemer

Heb inmiddels gelezen op de site van Stingray zelf, dat deze oa met gebruik via hun app (stream oa via airplay en bluetooth) met reclame gratis is en voor 2,99 euro per maand reclame vrij abbo aanbiedt, dat is wellicht de moeite waard als kpn van 2026 hiervan afgekoppeld wordt.

Maar dan moet je dus altijd via de app op je telefoon of laptop streamen naar je geluidsapparatuur, nogal onhandig en omslachtig. 

• Deelnemer
  • December 20, 2025

Per 1 januari? Nou gelukkig nieuwjaar dan. De laatste 2 weken zijn blijkbaar voorbij gevlogen. Mijn zoon zei: wat een stoere normale muziek heeft die 902 zender (oldies). 
ik zelf had het nog niet in de gaten. Maar inderdaad, slechte move van KPN. 

• Deelnemer
  • December 20, 2025

Maar dan moet je dus altijd via de app op je telefoon of laptop streamen naar je geluidsapparatuur, nogal onhandig en omslachtig. 

Gelukkig kan ik dan nog wel via de telefoon met oortjes in luisteren. 

• December 20, 2025

Psja, het zal weer met geld te maken hebben, zoals wel vaker :-/

Bij een van de delta (vh. caiway) klanten -waar ik de technische probleempjes poog op te lossen- wordt (werd?) naar stingray geluisterd, via DVB-C.
Ik heb er niet van gehoord dat die zender weg is daar, maar zou wel kunnen.
Als ik hier kijk :
https://www.delta.nl/media/zfzdf4sy/delta_zenderlijst_new_aug-2025_a4_def.pdf
Dan lijkt het inderdaad niet meer beluisterbaar daar.

Maar nu weet ik uit ervaring dat caiway zelf nogal eens niet weet wat er waar te beluisteren is.

Ook geen vervanger door xite oid daar zo te zien.
Alleen het zoeken naar de radio lijst op die site was al niet eenvoudig trouwens.

• Deelnemer
  • December 20, 2025

Het vertrouwde Sray kanaal Golden Oldies is verdwenen. Op kanaal 902 zit nu Xite Ultimate throwback dat continu bagger uitzendt. Uitwijken naar kanaal 918 Xite 60s & 70s Fever heefy geen zin. Alle plaatjes zijn niet origineel, maar geremixed of AI-bewerkt. Of door anderen gezongen of gespeeld. KPN, hartelijk dank voor deze rotzooi.

• Nieuwkomer
  • December 20, 2025

3Met al de bovenstaande reacties zijn we het hier ,als senioren,in huis helemaal eens .Een blik rot geluid en alle oude ,oldies ,chansons etc zijn verdwenen .Eerst zoeken zoeken naar de zenders Stingray ,maar totaal verdwenen en er komt dus goedkope pulp voor terug.

GEACHTE KPN KUNT U ZO VRIENDELIJK ZIJN STINGRAY KANALEN WEER TE HERINTRODUCEREN .

want we we nu horen op XITE easy listening is monotoon zelfde blik geluid .De slechte CD van XITE draait maar goedkoop door.,....…continue BAGGER muziek 

ZOU U KUNNEN REAGEREN FIRM

A KPN 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Zonder vooraankondiging ​@Moekiemoek ? 

Het is hier, en via breedbeeldweetjes.wordpress.com en via totaaltv.nl op 7 november al aangekondigd. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2025/11/07/veel-zenderwijzigingen-bij-kpn-per-1-januari/

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wijzigt-zenderaanbod-tv-en-interactieve-tv-zenders-komen-en-verdwijnen/

https://mediamagazine.nl/kpn-voert-wijzigingen-door-in-tv-en-radioaanbod/?amp=1

Het is inderdaad heel jammer ​@Knuftje .

KPN heeft volledig gebroken met het Canadese Stingray. Hierdoor verdwijnen ook de tv kanalen Stingray Classica en ... 100% NL TV. Die laatste is een ook in handen van Stingray. 

Er loopt nu een meerjarig contract met het Nederlandse Xite. De eerste jaren valt er daardoor helaas niks aan te doen. 

Zelf ben ik hierdoor fan geworden van de zender CREAM op 838. Geen reclame, wel nieuws wat ik heel fijn vind. Soft pop, jazz (van trio tot zuid Amerikaans), Franse chansons, Italiaanse liedjes, en dat alles 1955 tot circa 2000.

Benno Zwanenburg
Deelnemer

Zonder vooraankondiging ​@Moekiemoek ? 

Het is hier, en via breedbeeldweetjes.wordpress.com en via totaaltv.nl op 7 november al aangekondigd. 

Maar daar bereiken ze toch nooit al hun klanten mee? Hooguit een handjevol. Ik kom nog niet eens 1 x per jaar op dit forum en van die andere twee platforms heb ik nog nooit gehoord. 
Maar goed, het zal wel weer een centenkwestie zijn en als consument sta je toch met de rug tegen de muur.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Maar daar bereik je toch nooit al je klanten mee? Ik kom nog niet eens 1 x per jaar op dit forum en van die andere twee platforms heb ik nog nooit gehoord. 

Je heb zeker al van KPN gehoord?

https://www.kpn.com/televisie/zenders/zenderwijzigingen

Nieuwe zender Xite Klassiek

De zender Stingray Classica verdwijnt. Vanaf 1 januari is de nieuwe zender Xite Klassiek te kijken en luisteren. Je vindt de nieuwe zender op kanaal 115.

SRAY wordt XITE

Vanaf 1 januari 2026 komen er op kanaal 900 tot en met 950 nieuwe radiozenders. De zenders van SRAY worden vervangen voor de radiozenders van XITE. Hoewel de thema’s van de zenders blijven, zoals Nederpop of Oldies, heten de nieuwe zenders van XITE vaak net iets anders dan je gewend bent.

Benno Zwanenburg
Deelnemer

Ja, inmiddels wel na wat zoekwerk maar ik blijf me verbazen over deze drastische wijziging. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 21, 2025

Ik krijg wel een déjà vu. Gelijkaardig topic bij Ziggo toen daar april 2019 Stingray werd vervangen door Xite. 

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/TV-Radio/Stingray/m-p/60164?search-action-id=118112720824&search-result-uid=60164

Bij mijn weten is Odido de enige nog met Stingray Music kanalen. Voor zolang als het daar nog duurt natuurlijk.