Skip to main content
Sticky

Stopzetten ondersteuning Motorola VIP1853: hoe ruil ik de tv-ontvanger om?

  • 9 June 2023
  • 37 reacties
  • 6129 keer bekeken
Stopzetten ondersteuning Motorola VIP1853: hoe ruil ik de tv-ontvanger om?

 Vanaf 1 juli 2023 stopt KPN met actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853 en de ZXV8001. Je krijgt hierover bericht. Na 3 maanden kan je met deze ontvangers geen tv meer kijken.

 

Wat stopt er vanaf 1 juli 2023?

Vanaf 1 juli 2023 stoppen wij met de actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853. Dit geldt voor de software én service. Dat betekent dat we alle klanten die nog een of meerdere van deze ontvangers in huis hebben vragen om deze om te wisselen voor een nieuwer model. We kunnen niet alle ontvangers in één periode omwisselen. Dus doen we dit in groepen.

De eerste groep krijgt hierover in juni 2023 bericht. In dat bericht het verzoek om te wisselen. Doe je dit niet, dan werkt de ontvanger na 30 september 2023 niet meer. Dit hele omruilproces loopt door tot in de zomer van 2024. 

 

 

 

Veranderingen per augustus 2023

TV ontvangers van het type VIP1853 én ZXV8001 zijn vanaf 28 augustus 2023 niet meer te activeren. Dit geldt voor TV ontvangers die nog niet eerder zijn aangemeld. Dit noemen we slapende ontvangers. Deze zijn bij klanten soms nog aanwezig en nooit teruggestuurd naar ons. Deze ontvangers zijn nu ook niet meer te gebruiken. Er verschijnt een foutmelding op het scherm als men dit toch probeert.

Voor klanten die hun 1853 of 8001 tv-ontvangers actief gebruiken verandert er eerst nog niets. En ook een eerder al aangemelde 1853 of 8001 die op het moment niet actief gebruikt wordt is nog te gebruiken. Wel zal je op termijn ook bericht gaan krijgen dat deze ontvanger(s) omgewisseld moeten worden.

 

Veranderingen per oktober 2024

Per 15 oktober 2024 stopt de ondersteuning op de VIP1853 én ZXV8001 in hun geheel. Dit betekent dat alle nog in het veld aanwezige 1853's en 8001's stoppen met werken. Je krijgt een foutmelding in beeld te zien als je hem dan aanzet. Sluit je nieuwe tv-ontvanger aan om weer tv te kunnen kijken. Heb je die nog niet aangevraagd? Doe dit nu alvast! Zie het oranje blok hieronder hoe je dit doet.

 

Wat moet ik doen?

Wissel je Motorola VIP1853 om voor een nieuwer exemplaar. Dit doe je makkelijk via kpn.com/omruilen
Je kunt kiezen of je de nieuwe ontvanger(s) laat bezorgen op een postpunt of bij je thuis. Kies je voor een postpunt, dan lever je daar ook gelijk je oude ontvanger(s) in. Laat je ze thuisbezorgen, dan moet je de oude ontvanger(s) zelf terugsturen (gratis).​​​​​

 

Waarom doet KPN dit?

De Motorola VIP1853 is onze oudste tv ontvanger die nog actief in gebruik is. Deze heeft niet meer de mogelijkheden die je van een moderne ontvanger mag verwachten. Hierdoor kunnen nieuwere opties die wel op onze andere ontvangers komen, niet meer uitgevoerd worden op de VIP1853. Hetzelfde geldt voor de ZXV8001

 

Veelgestelde vragen

Het lukt niet om via de omruiltool een nieuwe ontvanger aan te vragen

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen dan de omruil voor je regelen.

 

Ik wil toch graag mijn Motorola VIP1853 of ZXV8001 blijven gebruiken, kan dit?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Heb je van ons bericht gehad, dan zal je ontvanger na verloop van tijd blokkeren. Je kunt er dan geen tv meer mee kijken.

 

 Krijg ik een afstandsbediening meegeleverd met de nieuwe ontvanger?

Ja!

 

Tekstupdates:
16-11-2023, verduidelijkt hoe het proces werkt, en dat slapende ontvangers niet meer aangemeld kunnen worden.
30-01-2024, verduidelijkt dat het omruilproces doorloopt tot de zomer van 2024.

25-03-2024, verduidelijkt dat je kunt kiezen tussen ruilen op een postpunt, of ruilen aan de deur, en dat je een afstandsbediening erbij krijgt.
05-09-2024, aangevuld dat en wanneer ondersteuning definitief stopt 

De zojuist ontvangen “nieuwe” TV ontvanger is een 2260, productiedatum 2014 volgens de sticker op de onderzijde. Daarbij zitten er vanuit de doos al krasjes op het scherm. Hoe nieuw is dit eigenlijk? En wat is de verbetering t.o.v. een Motorola VIP1853 uit 2012? Ik had een nieuw en actueel model verwacht. Dit voelt als blij gemaakt met een dode mus….

Valt mij tegen van KPN na zoveel jaar als trouwe en overigens behoorlijk tevreden klant.


Hij heeft een betere processor dan de Motorola. Tevens een groter geheugen voor de software. Intern geheugen Motorola 64 MB: arcadyan 512 MB. De Motorola was daardoor al 2 jaar beperkt! Hij reageert écht véél sneller dan die Motorola op de afstandsbediening!

Oh ja, gebruik een moderne(re) hdmi kabel. Als je nog die Motorola had dan heb je ook een (te) oude hdmi kabel als je nog de daarbij geleverde gebruikt. Gek genoeg zijn die bij de Action behoorlijk goed.

Voor de ontvangers die bij de Alles in één abonnementen horen zijn geen nieuwe meer. Dat zijn de Arris VIP2952 en de Arcadyna HMB2260. Wel nog een heleboel refurbished. Die hebben wel eens een krasje. Maar het is een hulpmiddel hè, om de zenders te zien. En het is ook nog eens niet je eigendom. Als dat wel het geval is dan wil je natuurlijk een 'mooi’ apparaat. Ik kom soms apparaten tegen onder de krassen.

 


Het verbaast mij dat KPN de Arcadyan HMB 2260 nog uitlevert.

Hij is een goede KPN tv decoder, maar ondertussen wel aardig op leeftijd.

Ik had hem als eerste KPN tv decoder en dat was in 2011.

Ik was blij dat ik destijds de Arris VIP 2952 kreeg. 


Hoihoi,

 

Eerste post hier 😁

 

Mijn ouders hebben nog steeds de Motorola VIP1853 en ze doen het nog steeds prima. 
Hoe kan het dat ze nog werken als er in dit topic staat:
 

Doe je dit niet, dan werkt de ontvanger na 30 september 2023 niet meer. 

 

In hoeverre zijn zij genoodzaakt om ze om te wisselen? Mijn 70+ ouders gaan niet heel goed samen met verandering 😏

 

Dank!

 

ps. XS4ALL abonnement


Hoihoi,

 

Eerste post hier 😁

 

Mijn ouders hebben nog steeds de Motorola VIP1853 en ze doen het nog steeds prima. 
Hoe kan het dat ze nog werken als er in dit topic staat:
 

Doe je dit niet, dan werkt de ontvanger na 30 september 2023 niet meer. 

 

In hoeverre zijn zij genoodzaakt om ze om te wisselen? Mijn 70+ ouders gaan niet heel goed samen met verandering 😏

 

Dank!

 

ps. XS4ALL abonnement

Ze zullen een andere type ontvanger krijgen. Maar de bediening en de menu's zijn precies hetzelfde. Het is alleen een nieuwer type ontvanger


Dank voor je snelle antwoord. 
 

Kan ik het ook gewoon zo laten? Het werkt prima voor ze. Die einddatum september 2023 ging blijkbaar toch niet door 


Welkom op de community @Sjoors! De 1853 ontvangers krijgen geen updates meer en worden niet meer onderhouden. Dat ze het nu prima doen is geen garantie dat ze het ook blijven doen, er komt een moment dat ze echt aan vervanging toe zijn. Als ze op dat moment niet werken hebben je ouders mogelijk helemaal geen tv meer, dat lijkt me beter om voor te zijn, door de ontvangers nu om te ruilen zoals in het startbericht beschreven staat 🙂

Het kastje zelf is dan iets anders, maar de menu's etc blijven hetzelfde werken zoals Dreetje al zegt.


Je ouders zouden onlangs een mail gehad moeten hebben. En steeds als ze 'm aanzetten een melding. Ze krijgen al sinds 2022 geen software onderhoud meer. Werking stopt binnenkort echt.

Ze krijgen Arris VIP2952 v2 ervoor. Ze zullen denk ik geen verschil ervaren in gebruik. 

Steeds één 'tegelijk' omruilen. 

http://kpn.com/omruilen

!! Dit kan alleen via de internet verbinding van je ouders!


Vandaag en gisteren geprobeerd, maar de wizard komt niet verder dan “Oeps, er gaat iets mis”.

Kunnen jullie vanaf hier iets regelen moderators?


Wat vervelend, @11Remco11  . Eigen modem misschien; niet die van kpn?

Snelst is even bellen om je 1853 om te ruilen als de tool niet wil.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.


Wat vervelend, @11Remco11  . Eigen modem misschien; niet die van kpn?

Snelst is even bellen om je 1853 om te ruilen als de tool niet wil.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Bedankt voor je behulpzame en goedbedoelde reactie Peter!

Helaas heb ik wel iets beters te doen dan onder werktijd of in mijn vrije tijd te bellen (en waarschijnlijk in de wachtrij staan). Het is 2024, dan verwacht ik toch iets meer werkende(!) digitale processen dan de helpdesk bellen. De omruilwizard werkt niet, de chatbot kan me niet verder helpen, als oud-xs4all klant kan de bot me ook niet doorverbinden met een medewerker, mailen met de klantenservice is zo te zien geen mogelijkheid...


De omruil is voor jou in gang gezet @11Remco11. Alle informatie ontvang je per e-mail en sms. 


Reageer