Skip to main content

Het geluid voor tv en radio kanalen, via de tv-ontvanger, lopen bij mij over een soundbar. Als we geen TV kijken luisteren we altijd naar de radio zenders via de soundbar met TV uitgeschakeld). Woensdag 18/11 kregen we vanaf 8:00 uur bij radio kanaal 823 regelmatig een storingsgeluid (alsof een niet goed afgesteld ander station er doorheen kwam) op de achtergrond. Dit duurde ca 15 seconden. Na een aantal minuten weer ca 15 sec storingsgeluiden, enz. Uiteindelijk de TV aangezet en de soundbar uitgeschakeld. Om 12 uur TV uitgezet en om 17.00 uur waar aan. Bij het aanzetten van de TV was de Soundbar automatisch weer aan gegaan en heeft de hele avond (bij TV programma's) geen merkbare storing gegeven. Donderdag 19/11 weer hetzelfde probleem. Had nu radiokanaal 811 ingeschakeld. Er nog geen vinger op weten te leggen of het nu aan een bepaalde zender of aan de soundbar lag. Dacht nog niet aan een KPN probleem totdat ik eergister (19/11) een opgenomen programma wilde gaan kijken. Bij het starten van dat programma viel het geluid uit. De soundbar was ook uitgeschakeld. Bij het weer inschakelen van de soundbar liep het geluid niet via de soundbar maar via de  TV. Met het geluid via de TV eerst het opgenomen programma gekeken. Daarna TV toestel uitgezet en enkele minuten daarna opnieuw aangezet. Toen liep het geluid weer normaal via de soundbar. Gisterochtend 20/11 bij radio kanaal 823 weer storingsgeluiden en radio uitgezet. Gistermiddag voor aanzetten TV de TV-ontvanger opnieuw opgestart. Vanmorgen geen last meer gehad.  De soundbar heb ik vanaf april 2018 daarvoor luisterde ik de radio via een tuner. Vanaf het begin dat ik via de soundbar radio luister was het volume van de soundbar bij TV uitgeschakeld veel harde dan bij de TV ingeschakeld. Daar we de TV altijd vrij hard hebben aanstaan (door leeftijd wat slechter gehoor) moeten we voor het uitzetten van de TV eerst het volume terugdraaien anders is bij het aanzetten van de radio (soundbar) het geluid zeer hard en vervormd.

Ben benieuwd of er iemand is met vergelijkbare ervaringen. 

(geplaatst 14:10)

Wat een raar probleem met die geluiden op de soundbar.

Als je die radiozenders via het tv-geluid doet ervaar je dat niet?

Q-music en 100% NL zijn zenders die ik nooit aan heb.

Maar hier luister ik vaak npo soul en jazz, sublime fm, skyradio en ook Stingray 906.

Het geluid loopt hier optisch van af de tv naar de versterker en analoog van de ontvanger naar de versterker. Dit omdat als optisch wegvalt bij uitzetten van de tv de versterker automatisch naar het analoge signaal schakelt. Wel zo makkelijk.

Update 17:14)

Ik heb nu al uren Q-music aan en niets vreemds aan te horen.


PeterG bedankt voor je reactie. Via het tv-geluid had ik het niet. Of het optisch of analoog naar de versterker gaat weet ik niet. Heb geen verstand van de techniek. Soundbar is door mijn schoonzoon aangesloten. Ik denk dat het optisch is omdat bij het uitzetten van de soundbar het geluid automatisch over schakelt naar de tv. Overigens denk ik dat het probleem van achtergrond geluiden los staat van de radio zender, maar verband houdt met de problemen die er zijn na het instaleren van het nieuwe menu, omdat na het resetten van de tv-ontvanger ik geen last meer heb. Wel ben ik benieuwd naar een verklaring omtrent het verschil in volume omdat dat al bestaat vanaf het aansluiten van de soundbar en altijd optreed. Het geluid is verder overigens goed.


Toch is het belangrijk om vast te stellen of er een analoge kabel of een optische TosLink kabel gebruikt is om de soundbar op de TV ontvanger aan te sluiten.

Als dit een optische TosLink kabel is, kijk dan eens in het menu bij de geluidsinstellingen voor de optische aansluiting en zet het volume bij stereo only kanalen op -8 dB.

 

Is hij aangesloten met een analoge kabel, gebruik dan een aux kabeltje met volume regelaar.

Die stel je dan éénmalig af zodat het volume bij TV kijken en radio luisteren in overeenstemming met elkaar zijn.


wjb bedankt voor je reactie. Ik ben alleen bang dat het geen oplossing gaat worden. Ik ben namelijk onderstaande topics tegen gekomen.

Radio geluid veel harder dan de tv

1 jaar geleden - 8 reacties - 461 keer bekeken

 

Volgens mij is het op 5 september 2019 nog steeds zo.
Ik moet de afstandsbediening bij de hand hebben als ik overschakel van tv naar radio, geluid is anders veeeel te hard.

 

  • Waarop Vikash moderator van KPN heeft geantwoord: 

Ik heb het ingediend als verbetervoorstel. Mijn collega's zullen dit verder uitzoeken en bekijken of het mogelijk is om dit aan te passen.”

---------------------

  • nick 93 heeft 6 jaar geleden al een topic geplaatst onder kop;

 “Geluid radio is harder dan itv”

---------------------

Het is dus geen nieuw probleem en ik hoop dat KPN mij kan vertellen wat er na al die tijd met het probleem is gedaan en of er al een oplossing voor is.


wjb bedankt voor je reactie. Ik ben alleen bang dat het geen oplossing gaat worden.

Is jouw soundbar ook met een hdmi kabel op de hdmi-ARC poort van de televisie aangesloten?

Zelf heb ik een home cinema set die via een optische TosLink kabel met de TV ontvanger verbonden is en via een hdmi kabel met de hdmi-ARC aansluiting van mijn Sony televisie.

Bij radio luisteren loopt het geluid via de TosLink kabel rechtstreeks naar de home cinema set en bij televisie kijken via de hdmi-ARC aansluiting. Door die -8 dB is het stereo radio geluid al een stuk zachter. Als het dan nog te hard is, zet dan het geluid op de hdmi-ARC uitgang harder zodat je een lagere instelling van het volume kunt gebruiken om toch hetzelfde geluidsniveau te krijgen.


wjb bedankt voor je reactie. Ik ben alleen bang dat het geen oplossing gaat worden.

Is jouw soundbar ook met een hdmi kabel op de hdmi-ARC poort van de televisie aangesloten?

Zelf heb ik een home cinema set die via een optische TosLink kabel met de TV ontvanger verbonden is en via een hdmi kabel met de hdmi-ARC aansluiting van mijn Sony televisie.

Bij radio luisteren loopt het geluid via de TosLink kabel rechtstreeks naar de home cinema set en bij televisie kijken via de hdmi-ARC aansluiting. Door die -8 dB is het stereo radio geluid al een stuk zachter. Als het dan nog te hard is, zet dan het geluid op de hdmi-ARC uitgang harder zodat je een lagere instelling van het volume kunt gebruiken om toch hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

Ja, maar voordat ik dit ga veranderen ga ik, door een tip, eerst iets anders proberen. Ik heb een raumfeld teufel soundbar en ga de radio via de app afspelen (heb hem echter nog niet geïnstalleerd)


Reageer