Skip to main content

Ook ik krijg de laatste 3 maanden regelmatig problemen met een rood huisje op de tv zender. Echter alle antwoorden die ik lees gaan over een draadloze verbinding. Mijne is echter gedraad. Ik heb lang niet altijd problemen als dat rode huisje brand. 

Hoe kan dat dan?

Waar ziet u dat rode huisje dan? Op de tv?


Nee. Op het witte signaal kastje. Normaal bevat die 3 groene lampjes en soms wordt de middelste rood en dan bevriest soms het zwarte kastje waarop je de tv zender kiest.


Nee. Op het witte signaal kastje. Normaal bevat die 3 groene lampjes en soms wordt de middelste rood en dan bevriest soms het zwarte kastje waarop je de tv zender kiest.

Dan gebruikt u dus wel een draadloze verbindingset. Zo'n wit signaalkastje is een draadloze verbindingset. 

Kunt u een kabel leggen van de tv ontvanger naar de Experiabox? En dan die witte signaalkastjes tijdelijk niet gebruiken?


Er zit wel een kabel in die zender naar het tv kastje. KPN heeft het bedraad aangelegd.


Er zit wel een kabel in die zender naar het tv kastje. KPN heeft het bedraad aangelegd.

Inderdaad. Maar dat signaalkastje communiceert vervolgens "draadloos" met een ander signaalkastje bij de Experiabox. Die vervolgens ook weer bekabeld met de Experiabox verbonden is.

Omdat de 2 signaalkastjes "draadloos" met elkaar communiceren noemt men het een draadloze verbindingset. 

Het communiceren van de 2 signaalkastjes gebeurt niet echt draadloos, maar over het elektriciteitsnet. Hierdoor is het gevoelig voor verstoringen. 


De electra is recentelijk uitgebreid net als de meterkast. Hoop niet dat het hierdoor is ontstaan. Had goede elektricien en verder doet alles het prima. Kan het beter gaan na aansluiting glasvezel of heb ik pech?

 


Dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn, elke verandering, zelfs een ledlamp in een lampje kan het signaal gaan verstoren, dus ook de aanpassing van de meterkast.


Dank voor jullie antwoorden. Ben zelf digibeet dus weet niet hoe op te lossen. Duimen maar voor weinig verstoringen. In mijn ogen echter wel belachelijk dat zoiets, wat bij iedereen plaats vind, bv. nieuwe lamp of nieuwe meterkast, het signaal zo extreem kan verstoren, vooral nu de toekomst ons naar een veel meer electrisch verbruik brengt.


Je moet het zo zien: een draadloze verbindingset is een tijdelijk lapmiddel wat je in kunt zetten zolang er nog geen rechtstreekse kabel naar de Experiabox ligt. Tijdelijk dus. Je doet er verstandig aan om na te denken over die kabel. Om die toch eens een keer aan te laten leggen  via de kruipruimte ofzo.


Doet KPN dat? Ik kan nl. niet aan een vreemde iets uitleggen wat ik zelf niet begrijp. En hoe krijg ik het signaal dan ook in de slaapkamer zonder die kastjes? En ja, ik snap wel wat een kabel trekken inhoudt.


Doet KPN dat? Ik kan nl. niet aan een vreemde iets uitleggen wat ik zelf niet begrijp. En hoe krijg ik het signaal dan ook in de slaapkamer zonder die kastjes? En ja, ik snap wel wat een kabel trekken inhoudt.

Ja hoor, dat kan KPN komen doen. Dan moet er een servicemonteur besteld worden om kabels aan te leggen. Standaard komt deze op het moment van schrijven 45 minuten werk verrichten voor 60 euro inclusief de voorrijkosten. Is de monteur langer bezig dan kost dit 15 euro per kwartier verricht werk. Deze kosten zijn exclusief de kosten voor materiaal. Zie voor meer info en actuele prijzen: https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

 

Als je er zelf geen kaas van gegeten hebt dan is het prijstechnisch het gunstigste om een servicemonteur van KPN te laten komen om dit werk te doen, die zal ook gelijk even naar de wifi-dekking kijken en hier advies over geven. Ik heb helaas regelmatig verhalen gehoord over electriciens die bekabeling hebben aangelegd en de prijzen die zij vragen sloegen echt alles. Ik heb eens het verhaal gehoord dat iemand voor het trekken van vijf kabels door loze leidingen inclusief afwerken met inbouwdoosjes ruim 1350 euro mocht aftikken. Het geleverde werk was ook nog eens niet netjes gedaan, RJ45-connectoren die niet netjes (of zelfs foutief) op een kabel zitten bijvoorbeeld.


Tja... excessen heb je overal, op alle gebied. Het is gewoon een kwestie van de juiste mensen kennen.