Skip to main content

Beste KPN,

 

Vandaag heb ik voor mijn Motorola 1853 een omruil gestart in de hoop een iTV ontvanger te krijgen die minder stroom gaat verbruiken en als meewerking/voorbereiding omdat ik begreep dat de Motorola’s langzaamaan eruit moeten. Wat blijkt… De IPTV Arris - 2952 STB V2 die ik ga ontvanger (volgens de CEVA logistics info pagina) verbruikt meer stroom. Wat misschien niet veel is voor een apparaat dat, volgens mij, in 2017 gemaakt/bedacht is.

 

KPN maakt reclame het groenste bedrijf van Nederland te zijn (of komt in ieder geval zo over bij mij). Nu ga ik van 5,6 W naar 5,8 W voor TV kijken en in standby van 5,1 naar 5,2W. (Bron: https://www.xs4all.nl/service/probleem-oplossen/televisie/specificaties-tv-ontvanger/)

Hoe zit dit in elkaar? Ik snap het namelijk niet 😞 Oke, het kan altijd erger, zo lees ik over Ziggo apparatuur (maar daar wil ik mijn huidige situatie niet mee vergelijken ;)

 

Aangezien ik 4K onnodig vind kom ik niet in aanmerking voor het topmodel iTV ontvanger (waar zelfs een slaapstand op zit). Enige wat ik dus kan doen is de stekker eruit en me hopeloos irriteren over het feit dat de ontvanger 15 minuten nodig heeft (Motorola ervaring) voordat alles geladen is? Of anders gezegd… vooraf bedenken dat ik TV wil kijken…


Kan dit niet anders? En milieu/stroomverbruik vriendelijker? En ja… Een tijdschakelklok heb ik ook al aangebracht ;)

 

De klantenservice medewerkers wisten me hier geen oplossing voor te bieden… Ja… de ecostand van m’n Experiabox aanzetten...

 

Hi @jicho, dank je wel voor jouw bericht. We vinden duurzaamheid inderdaad erg belangrijk en zijn we uitgeroepen tot 1 van de groenste telecombedrijven van de wereld. Hier zijn wij ook erg trots op! We zijn druk bezig om het energie verbruik te verminderen, minder afval te produceren en om de CO2 uitstoot te verlagen.

Wat betreft het energieverbruik van de tv-ontvanger, er wordt gewerkt aan een energie spaarstand, waarmee je energie kunt besparen als hij uit staat. Deze optie zal, als hij beschikbaar komt, te vinden zijn bij de instellingen van de tv-ontvanger onder het kopje ‘Stand-by’. Wanneer dit precies beschikbaar wordt gesteld, is nog niet bekend.


@Ron dat klinkt als een mooie oplossing.

Is dat iets wat ik in de gaten kan houden? M.a.w. krijgen de gebruikers hier een melding van of is het straks in release notes terug te vinden?

Voor nu gaat de stekker er ‘s nachts maar uit ;)


Dat is een goede vraag die je stelt. Ik durf niet te zeggen of dit in release notes terug te vinden is, maar je kunt dit in de gaten houden door dit zo nu en dan in het menu te controleren.


Voor nu gaat de stekker er ‘s nachts maar uit ;)

Voor dit soort gevallen gebruik ik een verdeelblok met schakelaar.

 


@KeesYagi dan kan ik niet bij de schakelaar :sweat_smile: Toch bedankt voor de tip.

Heb er maar een Shelly Plug tussen gezet, dan ik remote de stekker aan/uitzetten.


 dan kan ik niet bij de schakelaar 

Dat hangt er van af waar je ‘m neer legt :-)

Heb er maar een Shelly Plug tussen gezet,

Dat zeg mij niets, maar wat gebruikt die ? . . .

( voor elke oplossing is weer een probleem :→  )

 

 


Dat zeg mij niets, maar wat gebruikt die ? . . .

( voor elke oplossing is weer een probleem :→  )

Ha ha, zeker waar en zeker rekening mee gehouden.

Minder dan 1 Watt vond ik wel acceptabel ;)