Skip to main content
Vraag

Tekst op menuschermen en TV-gids is te klein op TV+ box

• February 16, 2026
  • 13 reacties
  • 159 keer bekeken

Vandaag de tv+ box in gebruik genomen. Helaas zijn tekst startmenu, tekst tv-gids ed niet te lezen. Letters zijn veel te klein. Ik zag 2 jaar geleden daar ook al opmerkingen over. 
Ik vind de startpagina ook erg onrustig en niet overzichtelijk.

Is er al zicht op aanpassing van lettergrootte?

De ondertiteling is trouwens wel goed te kezen.

13 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@AdaV, welkom op de community. Daar waren eerder ook opmerkingen over inderdaad, daar is 2 jaar geleden dit over gezegd: 

Op dat moment was het niet de planning om dat te gaan doen dan. Ik weet niet of dat veranderd is, maar voor de zekerheid zullen we het nogmaals doorgeven aan de ontwikkelaars.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Dank je wel voor je reactie!!

In mijn regio wordt glasvezel (vaak gelijk met TV+ box) in gebruik genomen. Zijn vast veel meer (ouderen) die naar de tv moeten lopen om tekst over programma en tv gids te kunnen lezen. Bij iTV was alles veel duidelijk(er) leesbaar.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 18, 2026

Dank je wel voor je reactie , na diverse topics ging ik mij afvragen of ik de enige was die het menu , EPG e.d. onduidelijk vindt.

Als je het verschil dan ook ziet . . . . . . . , je mag zelf bepalen welke het duidelijks is !

Neem alleen de tijdsbalk al , bij de kpn+ is hij kleiner én de tijd aan het begin ontbreekt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Onderste is zeker rustiger, overzichtelijker en beter leesbaar. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 18, 2026

Onderste is zeker rustiger, overzichtelijker en beter leesbaar. 

Het zal wel een hype zijn om iets te ontwikkelen dat dat niet of minder duidelijk is.

Ik kijk s’morgens altijd naar een uitzending Hart van Nederland en daar zie je onder in beeld een balk lopen met allerlei informatie. Wat doe je als ontwikkelaar dan om het voor iedereen duidelijk leesbaar te houden/maken , inderdaad , dan maak je hem heel lichtblauw met witte letters !

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Het gaat niet meer om de informatie, maar om ‘hoe schreeuweriger het beeld hoe beter’… 

Het ziet er dan gelikter uit waarschijnlijk, maar ten koste van de boodschap.

Jasper van KPN
Moderator

Meningen kunnen verschillen, ik vind de bovenste rustgevender. Het zwarte maakt het voor mij rustiger, het blauwe schreeuwt meer. Maar dat is het mooie aan meningen, die kunnen en mogen verschillen 🙂

Zoals gezegd geven we het lettertype formaat opnieuw door zodat het bekeken kan worden.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • February 19, 2026

Ik kwam via dit topic Referendum kleuren menu Arris vs DIW 7022 😉. | KPN Community hier terecht en heb even meegelezen.

@AdaV Je kunt de tekstgrootte in ieder geval via de KPN TV+ Soundbox aanpassen via het menu van de TV+ Box:
Instellingen → Toegankelijkheid → Algemene instellingen → Scherm → tekstgrootte.

Daar vind je verschillende opties; misschien is het fijn om er even mee te experimenteren en te kijken welke grootte voor jou het prettigst werkt?

Wat betreft de kleur: ik verwacht niet dat wij de kleuren gaan aanpassen of de optie gaan aanbieden om dat zelf te kunnen aanpassen… het is vooral een kwestie van smaak en wennen.

Daarnaast gaan we punt 40 in de Feature Requests voor de KPN TV+ Box even bijwerken: die is namelijk verouderd 😅.

Ik ben benieuwd of het aanpassen van de tekstgrootte voor jou een verschil maakt of het gebruik prettiger maakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Dank voor je reactie!!

Ik heb een wat oudere tv.

Onder ‘toegankelijkheid’, ‘alg instellingen’ staat niet de keuze ‘scherm’ (en dus ook niet ‘tekstgrootte). 

ik heb wel ‘tekst met hoog contrast’ geprobeerd, maar dat maakte het niet leesbaarder.

nb ik heb KPN TV+ nu aangezet (geen idee wat daarmee wordt aangepast) 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • February 19, 2026

Ah, ik zie het al! Het verschil komt doordat ik een KPN TV+ Soundbox heb en jij een TV+ Box. Het menu verschilt daardoor bijvoorbeeld bij de optie tekstgrootte.

We gaan even uitzoeken of en wanneer deze optie ook toegevoegd of aangepast wordt op de TV+ Box.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Dat zou geweldig zijn!!!

Dank je wel!!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 20, 2026

Dank je wel voor je reactie , na diverse topics ging ik mij afvragen of ik de enige was die het menu , EPG e.d. onduidelijk vindt.

Als je het verschil dan ook ziet . . . . . . . , je mag zelf bepalen welke het duidelijks is !

Neem alleen de tijdsbalk al , bij de kpn+ is hij kleiner én de tijd aan het begin ontbreekt.

Ik vind de oude iTV interface ook veel prettiger.
Een groter en duidelijker lettertype terwijl er zelfs 8 zenders tegelijk te zien zijn ipv maar 7.
Een win-win situatie voor de oude interface.​​​​​ Tijdstip ook makkelijker te lezen door geen groene balk achtergrond.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2026

Het gaat inderdaad over de grootte van de letters/cijfers en het lettertype wat het verschil maakt (en ook wel het contrast met de achtergrond, niet te groot en niet te klein contrast).