Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds vorige week hebben wij glasvezel van KPN en we zijn eigenlijk zo teleurgesteld over het TV platform, dat we overwegen om terug te gaan naar kabel. De mindere gebruikerservaring weegt niet op tegen de hogere upstream snelheid, waarvoor ik eigenlijk voor glasvezel koos. Jammer dat je niet de internetverbinding van de een met de tv diensten van de ander kunt gebruiken. Voor ik de knop doorhak ben ik wel benieuwd of er -op redelijke termijn- verbetering te verwachten is op onderstaande punten. Een aantal ervan worden op het forum al heel lang genoemd, maar er lijkt niet veel beweging in te zitten.

Kan iemand van het web-care team hierop reageren?

Ervaringen tv:

  • Bijna nergens is vooruit spoelen toegestaan tijdens het terug kijken. Bij mijn vorige (kabel) provider kun je op veel meer zenders onbeperkt spoelen en zelfs bij de commerciële zenders wordt alleen tijdens de reclames het spoelen geblokkeerd. Heeft KPN zoveel slechter contracten met content-providers of is dit een technische beperking en welke ontwikkeling is daarin te verwachten?
  • Als je tijdens een al lopend programma op opnemen drukt, dan wordt de opname vanaf dat moment gestart. Dat was op een ouderwetse recorder natuurlijk ook normaal, maar bij mijn vorige provider wordt dan het gehele programma met terugwerkende kracht voor je opgeslagen.
  • Afstandsbediening en/of hdmi-cec maken het (nog steeds) niet mogelijk om met een knop zowel de televisie als de box aan EN uit te schakelen. Je hebt dus altijd twee knoppen nodig of je moet zoiets als een harmony afstandsbediening aanschaffen.
  • Glas HD zenders beginnen bij kanaal 600. Daar zap ik bij normaal gebruik niet helemaal naartoe. Een eigen zenderlijst helpt ook niet, want daarvan mag je de volgorde niet aanpassen. Wanneer komt het punt dat de verbindingen met hoge bandbreedte niet meer de uitzondering zijn en op zender > 600 moet zoeken, maar juist de lagere bitrates naar dat soort plekken verhuizen, omdat ze alleen voor uitzonderlijk lage verbindingen worden gebruikt?
  • De hele gebruikersinterface oogt ouderwets. Balken en tekst van de EPG zijn op elkaar gedrukt, onnodig klein en daarmee lang niet zo overzichtelijk als de EPG op de interactieve tv-tuner van mijn vorige provider. Een ander lettertype zou wellicht al helpen. Iets meer van de schermruimte gebruiken voor de daarwerkelijke EPG ook. Is er veel ontwikkeling in de UI (te verwachten)?
  • Het opstarten vanuit een diepe stand-by duurt erg lang. Je vraagt je af wat dat kastje bijna een minuut mee bezig kan zijn. Uiteraard kun je diepe stand-by ook uitschakelen, maar ik bespaar graag energie waar dat gemakkelijk mogelijk is.
  • De iPad app biedt alleen een verticale EPG en geen keuze voor horizontale TV gids. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik zie graag van zoveel mogelijk zenders tegelijk wat er rond(!) dit moment op is, in plaats van de hele avondprogrammering van een klein aantal zenders.

Aangezien je bij KPN gedwongen bent gebruik te maken van de KPN tv-box vind ik dit best grote issues. Met dit soort ergernissen wordt je immers iedere keer als je tv kijkt geconfronteerd. Vandaar de afweging. De hogere upstream zie je immers niet continu en de rest van ons huishouden merkt daar sowieso al minder van.

Aan de internetdiensten kleven trouwens ook wel de nodige nadelen. De (upstream) snelheid is een hele vooruitgang, maar zonder de fritzbox kun je bijna niets en krijg je ook geen support die boven de kennis in de handleiding uitstijgt. Iets simpels als je eigen interne IP-range bepalen kan niet eens. Dan moet je al snel 7,50 per maand extra betalen, en wordt het totaalpakket nog minder interessant. 

 

De supportmedewerker kan en mag(!) je ook niet helpen, met bijvoorbeeld dat IP-adressen probleem. En lijkt vervolgens vooral bezorgt over de beoordeling die je voor support gaat geven (maak je geen zorgen, ik beoordeel een medewerker niet op basis van het bedrijfsbeleid… maar die focus op de beoordeling zegt mij wel weer iets over KPN) 

Je vergeet dan wel dat multicast alleen voordelen biedt voor de mensen die naar dezelfde zender kijken én niet pauzeren. 

Stel dat de abonnees in Nederland naar 100 verschillende zenders kijken, dan is er met multicasting dus op een willekeurige lijn van het centrale netwerk maximaal zo'n 1Gbps nodig. Dat is nogal wat anders dan 12,5Tbps.


Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is volgens mij technisch mogelijk om intern multicast streams te hanteren tot een bepaalde hub/pop en dan op een laat of later moment over te gaan naar unicast. Bijvoorbeeld op het punt van de wijkcentrale. Dan bedien je alleen per wijk of regio unicast requests (wat nu ook al grotendeels gebeurt).

Vanaf de core distribueer je dan de multicast streams naar je belangrijke knooppunten voor de regio's en wijkcentrales en van daaruit ga je over op unicast. De extra belasting is dan minimaal.

Volgens mij doet T-mobile dit deels al. Die heeft volgens mij die apparatuur in de wijkcentrales gezet waardoor ze efficiënter multicast streams kunnen verdelen.


Nu we halverwege de minimale contractduur zitten is het een mooi moment om de TV/glasvezel ervaringen nog eens te evalueren.

De hele gebruikerservaring van TV blijft voor mijn vriendin en mij nog steeds ver achter bij die van ziggo. Eigenlijk is aan de bevindingen in mijn oorspronkelijk post niets veranderd en zijn er alleen meer (kleine) ergernissen bijgekomen. 
Dagelijkse dingen, zoals vlot heen en weer door een programma spoelen gaat zo veel minder soepel dat het irriteert. Dat je bij heel veel zender helemaal niet vooruit kunt spoelen maakt het ook niet beter. Bij ziggo is alleen het spoelen tijdens reclames geblokkeerd. KPN verplicht mij bij terugkijken om het hele programma te kijken… ook als ik alleen op zoek ben naar een specifiek segment van een talkshow bijvoorbeeld.

Al met al weegt de TV ervaring zwaarder dan het voordeel van de hogere upload snelheid van glasvezel. De hoge bandbreedte is (vooral voor mij) af en toe erg fijn, maar meestal niet nodig, terwijl we (allebei) dagelijks met de mindere tv-ervaring worden geconfronteerd.

De kans is > 80% dat we na afloop van dit contract weer terugschakelen naar Ziggo. Ben benieuwd of er na de massale uittocht van ziggo richting glasvezel straks een massale terugtocht komt van klanten die het net zo ervaren als wij.

 


Het zal voor iedereen weer anders zijn. Andersom zien we ook. Gelukkig is er wat te kiezen. 


Hoi @Joep1965, werk je voor KPN?

Dit is precies het soort reacties dat een leverancier zal geven die zelf helemaal tevreden is over zijn eigen product, en niet echt open staat voor kritiek of verbetervoorstellen.

Ik zou niet weten welke tv functionaliteit van kpn door gebruikers hoger wordt gewaardeerd dan bij de ziggo next stb, maar ben oprecht benieuwd naar wat jullie dan “andersom” horen. Zie ik een een enorm voordeel van kpn over het hoofd?
Misschien zijn er mensen blijer met kpn omdat ze bij ziggo meer storingen ervoeren(?) Bij mij is ook dat juist andersom.


Zakelijk heb ik Ziggo en inderdaad ervaar ik daar veel meer Internet storingen. Ik noem het maar "micro-disconnects", korte onderbrekingen van de verbinding.

Een andere factor waarom mensen voor kpn kiezen is de prijs.

Ik kies voor kpn vanwege de stabiliteit. In de vele vele jaren dat ik abonnee ben is het aantal verstoringen van de Internetverbinding op één hand te tellen.

Ook t.a.v. televisie heb ik niet veel te klagen en met een snelheid van 64 keer de normale snelheid spoel je in no-time door een opname om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld het commando 3000 fast-forward die je in één keer dertig minuten verder brengt.


Dank voor je aanvulling @wjb. Over de kpn internetverbinding ben ik ook helemaal tevreden, maar die was bij ziggo in ons huis ook stabiel. Alleen de upstream snelheid was voor mij de reden om naar glasvezel over te stappen. Mijn opmerking gaan ook uitsluitend over de tv functionaliteit.

Het spoelen met 64x gaat inderdaad snel, maar dat maakt de gebruikerservaring voor mij niet vlot. Het duurt seconden tot het afspelen weer gewoon verder gaat. Eerst schiet het spoelen (na het op play drukken) nog even door, dan duurt het even tot het afspelen weer begint. Als je dan een specifiek stuk zoekt vind ik het helemaal irritant, omdat je nooit precies op de gewenste plek uitkomt. Wel slim van de kpn box dat hij het doorschieten redelijk incalculeert bij het bepalen waar het spelen moet worden hervat. Dat kunnen heel veel ip mediaspelers beter (en sommigen doen het ook slechter).


Dat soort “kleine” dingen bedoel ik dus. Natuurlijk zijn er ergere dingen in de wereld, maar ik ben nu alleen even de gebruikerservaring van twee tv platformen aan het vergelijken. Dit is daar maar een voorbeeldje van.


Nu we halverwege de minimale contractduur zitten is het een mooi moment om de TV/glasvezel ervaringen nog eens te evalueren.

De hele gebruikerservaring van TV blijft voor mijn vriendin en mij nog steeds ver achter bij die van ziggo. Eigenlijk is aan de bevindingen in mijn oorspronkelijk post niets veranderd en zijn er alleen meer (kleine) ergernissen bijgekomen. 
Dagelijkse dingen, zoals vlot heen en weer door een programma spoelen gaat zo veel minder soepel dat het irriteert. Dat je bij heel veel zender helemaal niet vooruit kunt spoelen maakt het ook niet beter. Bij ziggo is alleen het spoelen tijdens reclames geblokkeerd. KPN verplicht mij bij terugkijken om het hele programma te kijken… ook als ik alleen op zoek ben naar een specifiek segment van een talkshow bijvoorbeeld.

Al met al weegt de TV ervaring zwaarder dan het voordeel van de hogere upload snelheid van glasvezel. De hoge bandbreedte is (vooral voor mij) af en toe erg fijn, maar meestal niet nodig, terwijl we (allebei) dagelijks met de mindere tv-ervaring worden geconfronteerd.

De kans is > 80% dat we na afloop van dit contract weer terugschakelen naar Ziggo. Ben benieuwd of er na de massale uittocht van ziggo richting glasvezel straks een massale terugtocht komt van klanten die het net zo ervaren als wij.

Ondanks dat ik weinig TV kijk, is het niet kunnen doorspoelen van opnames de reden om programma’s terug te kijken via bijvoorbeeld Videoland. (Voorheen kon dit nog wel bij opnames, alleen niet bij terugkijken)
 

Voor lineair TV werkt de KPN ontvanger prima, maar meer ook niet. Ik denk dat zowel de software als de hardware niet goed genoeg zijn om een soepele ervaring te bieden bij bijvoorbeeld heen en weer scrollen door een opname.

Via Apple TV gebruik ik allerlei streamingdiensten en dat werkt allemaal vlekkeloos. Pauzeren, hervatten, terug of vooruit scrollen gaat allemaal soepel en snel. 

 


Ondanks dat ik weinig TV kijk, is het niet kunnen doorspoelen van opnames de reden om programma’s terug te kijken via bijvoorbeeld Videoland. (Voorheen kon dit nog wel bij opnames, alleen niet bij terugkijken)

Doorspoelen en terugspoelen kan nog steeds bij alle opnames.

Op sommige zenders is bij terugkijken uit de gids het doorspoelen van reclameblokken niet mogelijk.


Ondanks dat ik weinig TV kijk, is het niet kunnen doorspoelen van opnames de reden om programma’s terug te kijken via bijvoorbeeld Videoland. (Voorheen kon dit nog wel bij opnames, alleen niet bij terugkijken)

Doorspoelen en terugspoelen kan nog steeds bij alle opnames.

Op sommige zenders is bij terugkijken uit de gids het doorspoelen van reclameblokken niet mogelijk.

Bij opnames kan ik inderdaad ook naar hartelust spoelen (met dezelfde trage reacties op de bediening).

Bij terugkijken is het vooruitspoelen ook tijdens de programma’s op alle Nederlandse commerciële zenders geblokkeerd. Niet alleen tijdens de reclameblokken. Hoe kan dat bij @wjb dan anders zijn? Zijn er net als bij ziggo regionale verschillen?

Om beter over de gebruikerservaring te kunnen oordelen zouden lange termijn kpn gebruikers eigenlijk eens een maandje ziggo next moeten proberen. Ik snap wel dat de nadelen niet worden gezien als je van de oudere kpn box komt. Dan zie je vooral vooruitgang. Vergeleken met de ziggo receivers van 10 jaar geleden zou ik ook niets te klagen hebben.

De 4K ontvanger is ook niet per se slecht. Maar hij is ook niet erg goed, vergeleken met de next. De hardware is bijna gelijk, dus het lijkt allemaal oplosbaar. Dat zie ik helaas nog niet snel gebeuren.

 


Bij reclamezenders kun je bij terugkijken meestal de eerste paar minuten nog doorspoelen, daarna helemaal niet meer. Ook wordt het niet onthouden als je halverwege stopt om b.v. later te hervatten. Om die reden kun je beter zoveel mogelijk opnemen. Dan heb je (nog?) geen last van dat soort ongein. Of - zoals ik - de reclamezenders zoveel mogelijk negeren. Die zenden tussen de reclames door toch meestal eindeloos variaties op een thema uit, dat ze vaak van elkaar of van de NPO afkijken. 


Bij terugkijken is het vooruitspoelen ook tijdens de programma’s op alle Nederlandse commerciële zenders geblokkeerd. Niet alleen tijdens de reclameblokken. Hoe kan dat bij @wjb dan anders zijn?

Dat is bij mij niet anders hoor. Het verschil is dat ik het heb over doorspoelen en terugspoelen binnen opnames en niet binnen terugkijken vanuit de gids.


Als ik iets terug kijk via de gids en hem halverwege afbreek om later weer verder te kijken begint het gewoon waar ik gestopt was, hoef niet opnieuw te beginnen.

Ik ervaar ook de traagheid in het opnemen, spoel je de reclame door, ik doe altijd 700 fast forward, gaat die 7 minuten vooruit, maar duurt altij wel 10/15 seconden voordat het dan weer begint, was mijn oude jaren 90 Pioneer HDD recorder zelfs veel sneller mee.


Dat klopt... behalve voor de reclamezenders. Dus wel voor b.v. NPO 1, 2 en 3 maar niet voor RTL en SBS. Daar begin je gewoon weer opnieuw. 


Ondanks dat ik weinig TV kijk, is het niet kunnen doorspoelen van opnames de reden om programma’s terug te kijken via bijvoorbeeld Videoland. (Voorheen kon dit nog wel bij opnames, alleen niet bij terugkijken)

Doorspoelen en terugspoelen kan nog steeds bij alle opnames.

Op sommige zenders is bij terugkijken uit de gids het doorspoelen van reclameblokken niet mogelijk.

Ik meen mij toch te herinneren dat het niet mogelijk was bij een opname van RTL. Kan ook zijn dat ik heb teruggekeken via de iTV app (Samsung TV) en het hierbij niet mogelijk was.


Hier geen probleem. Er is toch nooit iets op😅behalve oude meuk en herhaling. Tv is leuk als je nu al niet meer weet wat je vanochtend op je brood had. Verder is de programmering zeer voorspelbaar, dus die epg ben je niet nodig.

de EPG héb je niet nodig. of zijn we in Groningen?


Hallo allemaal,

Sinds vorige week hebben wij glasvezel van KPN en we zijn eigenlijk zo teleurgesteld over het TV platform, dat we overwegen om terug te gaan naar kabel. De mindere gebruikerservaring weegt niet op tegen de hogere upstream snelheid, waarvoor ik eigenlijk voor glasvezel koos. Jammer dat je niet de internetverbinding van de een met de tv diensten van de ander kunt gebruiken. Voor ik de knop doorhak ben ik wel benieuwd of er -op redelijke termijn- verbetering te verwachten is op onderstaande punten. Een aantal ervan worden op het forum al heel lang genoemd, maar er lijkt niet veel beweging in te zitten.

Kan iemand van het web-care team hierop reageren?

Ervaringen tv:

  • Bijna nergens is vooruit spoelen toegestaan tijdens het terug kijken. Bij mijn vorige (kabel) provider kun je op veel meer zenders onbeperkt spoelen en zelfs bij de commerciële zenders wordt alleen tijdens de reclames het spoelen geblokkeerd. Heeft KPN zoveel slechter contracten met content-providers of is dit een technische beperking en welke ontwikkeling is daarin te verwachten?
  • Als je tijdens een al lopend programma op opnemen drukt, dan wordt de opname vanaf dat moment gestart. Dat was op een ouderwetse recorder natuurlijk ook normaal, maar bij mijn vorige provider wordt dan het gehele programma met terugwerkende kracht voor je opgeslagen.
  • Afstandsbediening en/of hdmi-cec maken het (nog steeds) niet mogelijk om met een knop zowel de televisie als de box aan EN uit te schakelen. Je hebt dus altijd twee knoppen nodig of je moet zoiets als een harmony afstandsbediening aanschaffen.
  • Glas HD zenders beginnen bij kanaal 600. Daar zap ik bij normaal gebruik niet helemaal naartoe. Een eigen zenderlijst helpt ook niet, want daarvan mag je de volgorde niet aanpassen. Wanneer komt het punt dat de verbindingen met hoge bandbreedte niet meer de uitzondering zijn en op zender > 600 moet zoeken, maar juist de lagere bitrates naar dat soort plekken verhuizen, omdat ze alleen voor uitzonderlijk lage verbindingen worden gebruikt?
  • De hele gebruikersinterface oogt ouderwets. Balken en tekst van de EPG zijn op elkaar gedrukt, onnodig klein en daarmee lang niet zo overzichtelijk als de EPG op de interactieve tv-tuner van mijn vorige provider. Een ander lettertype zou wellicht al helpen. Iets meer van de schermruimte gebruiken voor de daarwerkelijke EPG ook. Is er veel ontwikkeling in de UI (te verwachten)?
  • Het opstarten vanuit een diepe stand-by duurt erg lang. Je vraagt je af wat dat kastje bijna een minuut mee bezig kan zijn. Uiteraard kun je diepe stand-by ook uitschakelen, maar ik bespaar graag energie waar dat gemakkelijk mogelijk is.
  • De iPad app biedt alleen een verticale EPG en geen keuze voor horizontale TV gids. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik zie graag van zoveel mogelijk zenders tegelijk wat er rond(!) dit moment op is, in plaats van de hele avondprogrammering van een klein aantal zenders.

Aangezien je bij KPN gedwongen bent gebruik te maken van de KPN tv-box vind ik dit best grote issues. Met dit soort ergernissen wordt je immers iedere keer als je tv kijkt geconfronteerd. Vandaar de afweging. De hogere upstream zie je immers niet continu en de rest van ons huishouden merkt daar sowieso al minder van.

Aan de internetdiensten kleven trouwens ook wel de nodige nadelen. De (upstream) snelheid is een hele vooruitgang, maar zonder de fritzbox kun je bijna niets en krijg je ook geen support die boven de kennis in de handleiding uitstijgt. Iets simpels als je eigen interne IP-range bepalen kan niet eens. Dan moet je al snel 7,50 per maand extra betalen, en wordt het totaalpakket nog minder interessant. 

 

De supportmedewerker kan en mag(!) je ook niet helpen, met bijvoorbeeld dat IP-adressen probleem. En lijkt vervolgens vooral bezorgt over de beoordeling die je voor support gaat geven (maak je geen zorgen, ik beoordeel een medewerker niet op basis van het bedrijfsbeleid… maar die focus op de beoordeling zegt mij wel weer iets over KPN) 

ik heb een soortgelijk bericht geplaats maar nul komma nul reactie,  ik ga weer terug naar Ziggo, want zoals je al aangeeft; het is antiek wat KPN aan functionaliteit levert. Daar is niet nagedacht, of stagiaires…..