Skip to main content

Bij Live tv kijken op Net5 kan er niet worden teruggespoeld, ook niet een kort stuk. Dus wil je een kort fragment van de uitzending even opnieuw bekijken of had je dat even gemist: niet mogelijk.

Dan maar kiezen voor replay, je begint dan weer aan het begin van de uitzending met een tijdsverschil van bijvoorbeeld 30 minuten met het live moment. Vooruitspoelen gaat ook niet, op geen enkele snelheid.  Wordt na korte tijd afgebroken “op deze zender is vooruitspoelen niet toegestaan”. Je bent dan gedwongen om de dertig minuten die je al hebt gezien nog eens te bekijken.

Geen voor - en achteruitspoelen dus van ‘interactief’ is hier geen sprake. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Misschien ben ik verwend als recente klant van Ziggo; daar werkte dit allemaal prima. Moet KPN toch ook kunnen?

Dit fenomeen doet zich voor op twee aparte KPN TV boxen, ook na reset van de box. 1 gb glasvezelverbinding, Fritz 7590 router. Iemand een idee? Of is dit voor de KPN todo list? Alvast hartelijk dank voor de hulp.

 

Op commerciële zenders is het niet toegestaan om vooruit te spoelen, @Airman, dat geeft de melding toch ook duidelijk aan? Bij Ziggo is dat trouwens ook zo, is namelijk een voorwaarde van de commerciële zenders. Die willen namelijk dat je de reclamespots ziet. Niet zo gek, daar verdienen ze hun geld mee.

Het enige dat je kan doen is een Opnamepakket nemen, dan kan je namelijk wel doorspoelen.


@Airman 

Alleen als je het opname pakket hebt, kan je terug of vooruit spoelen.

 

Met terugkijken kan het niet.

 

Je kan het opname pakket op 2 manieren aanvragen: via MIJNKPN of gratis via 0800-0804

 

  1. € 4,99 per maand
  2. gratis bij een 2de KPN tv ontvanger a € 5,-- per maand.

Dank voor de suggesties maar de aanname dat ik geen opnamepakket zou hebben is niet juist. Ik heb een opnamepakket dus dat helpt me niet verder. Terug en vooruitspoelen met een opname gaat natuurlijk wel goed, maar dat is wat anders.

Overigens snap ik ook dat vooruitspoelen bij commerciele zenders niet mogelijk is maar dat zou niet moeten gelden voor terugspoelen, men zal er toch geen bezwaar tegen hebben dat je een reclame twee keer ziet...


Het gaat dus voornamelijk om terugspoelen in een live-programma, begrijp ik, @Airman

Dat kan op niet-commerciële zenders volgens mij ook niet. Wat ik dan doe is teruggaan naar het begin en met de cijfertoetsen het gewenste aantal minuten/seconden intoetsen, en dan de > toets gebruiken, dit gaat heel soepel. 

Overigens werkt dit waarschijnlijk bij de commerciële zenders niet (je mag immers niet vooruitspoelen) maar weet dit niet zeker omdat ik nauwelijks naar commerciële tv kijk.

U hebt dus wel de mogelijkheid om op te nemen? Dan doet u dat toch gewoon?

Gaat het hier overigens om TV Plus?


Dank Ratonesque, dat ga ik proberen. Inderdaad TV+. Ik laat nog weten of dit de oplossing was.

 


Ik had mijn bericht nog even aangepast omdat mij ineens te binnenschoot dat dat bij de commerciële tv waarschijnlijk ook niet gaat werken, @Airman.


Ik heb gezien dat ver terugspoelen soms, of op sommige zenders wél werkt. Soms alleen het stuk dat je al live gezien hebt, lijkt het? Maar soms ook veel verder dan dat.

Bij mijn pogingen het te begrijpen, leek ver terugspoelen bij bijvoorbeeld RTL 7 altijd te werken. Ook als je pas net omgeschakeld bent naar die zender?

Ik heb alleen getest bij mensen bij wie (vanwege de ondertiteling) altijd unicast gebruikt wordt. (Glasvezel, ethernet direct aan KPN Box 12 modem, opnamepakket.)

En ik zou ook verwachten dat terugspoelen altijd kan.


En die melding die je krijgt als je tijdens terugkijken naar een andere zender wilt:

Als je verder wilt gaan wordt de Live tv pauzeren buffer gewist. Wil je verder gaan?

[Ja, ga door] [Nee, ga terug naar de video]

Waar is die buffer voor nodig, en vooral: kan het wel/niet kunnen terugspoelen daar iets mee te maken hebben?

Die melding wordt voor zover ik weet altijd getoond (behalve als je na pauzeren nog niet verder gekeken hebt 😳). Dus niet alleen bij de hogere beeldkwaliteit van de eerste 10 zenders, en ook niet alleen bij multicast. Dus ik zou denken dat die waarschuwing niks met de beeldkwaliteit te maken heeft.


Ik heb gezien dat ver terugspoelen soms, of op sommige zenders wél werkt. Soms alleen het stuk dat je al live gezien hebt, lijkt het? Maar soms ook veel verder dan dat.

Bij mijn pogingen het te begrijpen, leek ver terugspoelen bij bijvoorbeeld RTL 7 altijd te werken. Ook als je pas net omgeschakeld bent naar die zender?

Ik heb alleen getest bij mensen bij wie (vanwege de ondertiteling) altijd unicast gebruikt wordt. (Glasvezel, ethernet direct aan KPN Box 12 modem, opnamepakket.)

En ik zou ook verwachten dat terugspoelen altijd kan.

Ja, je kan soms ook wel terugspoelen...maar meestal niet, heb ik het idee. Die melding waar je het hierboven over hebt zie ik de laatste tijd trouwens niet meer. Op TV+ overigens.


Het merkwaardige is dat ik als nieuwe KPN klant een email krijgmet nuttige tips, die verwijst naar

https://www.kpn.com/televisie/live-tv-pauzeren?campaignid=em:b=kpn:sm=rsd:c=20028_CMP_Service+-+overig_Happy+Onboarding+ enz (opent een pagina met mijn account)

daarin lees je dat je kunt pauzeren EN terugspoelen.


Hi @Airman, wanneer je een (deel van een) programma hebt gezien, en eventueel live gepauzeerd hebt, moet je in dat programma kunnen terugspoelen en daarna weer kunnen doorspoelen naar waar je gebleven bent. Ander is er inderdaad de optie Terugkijken. Als je een programma terugkijkt hoor je ook terug te kunnen spoelen, en daarna weer door te kunnen spoelen naar waar je gebleven was. Doorspoelen is niet mogelijk.

Je hebt sinds kort KPN TV+ lees ik, en het speelt op beide boxen. Hoe zijn de TV+ boxen aangesloten op de Fritzbox? Gaat terugspoelen op andere zenders wel goed? 


Hi Alexandra,

Boxen zijn aangesloten op het LAN, de eerste direct op de Fritzbox (LAN1), de tweede via een Netgear switch. Ik heb overigens nu in de instellingen multicast verzet naar unicast en dat lijkt het probleem te verhelpen.

Overigens prima dat dit forum er is met support van zowel klanten als KPN!


Hi Alexandra,

Boxen zijn aangesloten op het LAN, de eerste direct op de Fritzbox (LAN1), de tweede via een Netgear switch. Ik heb overigens nu in de instellingen multicast verzet naar unicast en dat lijkt het probleem te verhelpen.

Overigens prima dat dit forum er is met support van zowel klanten als KPN!

U kunt nu vanuit live ook direct terugspoelen, @Airman?


Ik heb overigens nu in de instellingen multicast verzet naar unicast en dat lijkt het probleem te verhelpen.

Op alle zenders? En kun je dan ook ver terug in de tijd als je pas net naar een zender omgeschakeld bent? (Dat is niet wat ik ervaren heb, ook op unicast.)


Ik heb een snelle test uitgevoerd.

  • SBS6. Terugspoelen gaat goed met snelheid 2x tot 16x (andere snelheden niet getest) Tot 3,5 minuut tijdsverschil teruggegaan, toen zelf gestopt. Prima dus, maar...

Tweede keer met snelheid 8x laten doorlopen: na 5 minuten terug in de tijd stopt het terugspoelen en springt het beeld op weergave. Alle volgende pogingen:  terugspoelen vanuit LIVE stopt vrijwel meteen, m.a.w. functie werkt ineens niet meer om onduidelijke reden.

  • NPO1. Terugspoelen eerste poging met 2x stopt na enkele seconden. Tweede poging: terugspoelen stopt na 1 seconde. Derde poging met 32x : gaat 2 minuten terug in de tijd, dan stopt het.
  • RTL4. Terugspoelen met snelheid 2x, 8x en 32x werkt uitstekend. Zelf gestopt na 4 minuten verschil met Live tijdstip. Niks mis mee.
  • Net5. Terugspoelen snelheden 2x en 8x werkt goed. Andere snelheden niet getest.
  • SBS6 (nieuwe test, zie eerste test). Geen enkele terugspoel snelheid werkt nu meer.

Incidenteel een ‘bufferwaarschuwing’ gehad bij optie ‘terugkeren naar LIVE’,  maar die verschijnt soms en meestal niet, op onvoorspelbare momenten.

Conclusie: werking van deze functie lijkt mede afhankelijk van zenderkeuze, maar de resultaten zijn dermate inconsistent dat dat geen 100% zekerheid is. Met een goede werking heeft het weinig te maken, functie is onbetrouwbaar. Erg jammer, hopelijk komt er nog een oplossing.

 


@Airman Dank voor het doen van de testen en het delen ervan! Interessant, voor zover ik weet hoor je niet verder terug te kunnen spoelen dan 't moment dat je begonnen bent met kijken bij live tv en live pauzeren. We doen navraag over hoe dit in elkaar steekt, omdat 't blijkbaar nogal verschilt, en we komen er bij je op terug zo gauw we meer weten.


Ik heb nagevraagd hoe terugspoelen bij live kijken zou moeten werken. Daar is uitgekomen dat dit op alle zenders moet werken, maar niet verder terug dan het moment dat je bent begonnen met kijken naar die zender. 

 

Ik lees dat terugspoelen bij jou, @Airman heel onvoorspelbaar is. Zou je nog eens die tests kunnen herhalen die je op de 14e deed? Graag met dezelfde zenders, zodat we kunnen zien of jouw resultaten herhaalbaar zijn, of dat het nu ineens wel werkt, of op een andere manier misgaat.

 

Ik heb gezien dat ver terugspoelen soms, of op sommige zenders wél werkt. Soms alleen het stuk dat je al live gezien hebt, lijkt het? Maar soms ook veel verder dan dat.

Bij mijn pogingen het te begrijpen, leek ver terugspoelen bij bijvoorbeeld RTL 7 altijd te werken. Ook als je pas net omgeschakeld bent naar die zender?

Dit zou dus niet moeten kunnen, @Arjan van B. Zou je dit nog eens kunnen testen? En Airman, zou jij dan ook eens willen kijken of je op RTL7 verder kan terugspoelen dan het moment dat je begon?

 

En die melding die je krijgt als je tijdens terugkijken naar een andere zender wilt:

Als je verder wilt gaan wordt de Live tv pauzeren buffer gewist. Wil je verder gaan?

pJa, ga door] dNee, ga terug naar de video]

Waar is die buffer voor nodig, en vooral: kan het wel/niet kunnen terugspoelen daar iets mee te maken hebben?

Die buffer die in de melding genoemd wordt is eigenlijk een bookmark die bijhoudt waar je bent begonnen. Er worden op verschillende momenten bookmarks gezet. Als je begint met kijken naar een zender eentje. Dat is degene die bepaalt tot hoever je terug kunt spoelen. Bij terugkijken ook eentje aan het begin van je terugkijkprogramma zodat je ook daar niet verder terug kan dan het begin. En eentje als je live pauzeert zodat het programma weet vanaf waar hij verder moet gaan. Voor al deze bookmarks geldt dat ze gewist worden op het moment dat je naar een andere zender schakelt. En daar geven we dan bij terugkijken/pauzeren een melding van.


Prima, zal de testen zeer binnenkort herhalen en resultaten hier weergeven.


Ik heb nagevraagd hoe terugspoelen bij live kijken zou moeten werken. Daar is uitgekomen dat dit op alle zenders moet werken, maar niet verder terug dan het moment dat je bent begonnen met kijken naar die zender. 

Raar dat je niet verder terug zou moeten kunnen.

 

Bij mijn pogingen het te begrijpen, leek ver terugspoelen bij bijvoorbeeld RTL 7 altijd te werken. Ook als je pas net omgeschakeld bent naar die zender?

Dit zou dus niet moeten kunnen, @Arjan van B. Zou je dit nog eens kunnen testen? En Airman, zou jij dan ook eens willen kijken of je op RTL7 verder kan terugspoelen dan het moment dat je begon?

Haha, nee zeg. Volgens jullie zou verder terugspoelen dus niet moeten kunnen. Dan ga ik jullie natuurlijk niet helpen om dat onmogelijk te maken. Bovendien hoop ik dat KPN eerst tijd stopt in belangrijkere problemen, zoals de ondertiteling.

Niet dat het moeilijk is om te testen, helemaal niet zelfs. Voor mij maar weer een bevestiging dat KPN veel te weinig zelf test.


Even terug naar het begin. Mijn probleem was dat bij het kijken naar Live uitzendingen op bepaalde zenders terugspoelen in het geheel niet mogelijk was en de functie in het algemeen erg onbetrouwbaar functioneerde. Dat is dus niet zoals het zou moeten...

Ik heb zoals toegezegd de testen nu herhaald en om mij niet duidelijke redenen werkt het nu goed. Op de door mij geteste zenders zoals RTL4, Net5, SBS6, NPO1 en RTL7 is terugspoelen naar het ‘startmoment van LIVE kijken’ nu mogelijk. Soms gaat het iets verder terug maar over het algemeen stopt het dan ook na enige minuten. Wellicht heeft KPN hier iets aan veranderd (?), in ieder geval is het probleem voor mij nu opgelost. Mijn dank aan allen die hierop hebben gereageerd!