Skip to main content

Deze storing blijft op elke tv komen. In mijn beleving is er een probleem met de modem. 

*Admin: Titel aangepast voor een betere vindbaarheid

Hoi @RenevdHeide . Welkom op het forum.

Verschijnt de foutmelding willekeurig? Of tijdens een bepaalde handeling? Deze foutcode impliceert dat er ergens iets niet klopt in de verbinding van de tuner naar ons netwerk.  Ik wil graag uitsluiten dat het met iets in jouw eigen woning te maken heeft. Hoe is de tuner aangesloten? 


Hoi Erwin, de foutmeldingen verschijnen willekeurig op elke tv maar in woonkamer en slaapkamer vaker. Soms wel om de 10 minuten. Als ik niks doe duurt het paar minuten voor beeld weer verder gaat. Als ik van zender verander is het gelijk weg. Bij mijn dochter is het bijna niet maar die heeft ook een nieuwer kastje volgens mij. Stekkers zitten vlakbij tv’s. Modem zit in meterkast. 
 

gr Rene. 


Je schrijft ‘stekkers’ . Bedoel je daar draadloze verbindingsets meer?


Ja Erwin, ik bedoel de draadloze sets.


Dan is de kans levensgroot aanwezig dat daar de oorzaak van de problemen zit.

Via deze link kun je proberen om de draadloze sets zo storingsvrij mogelijk aan te sluiten:

https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm

 

De snelste test om te kijken of het iets met die sets te maken heeft, is tijdelijk een lange kabel trekken. 


Erwin, ik heb die sets al zo vaak opnieuw gestart en gekoppeld. Het probleem komt steeds terug. Mijn idee is dat de modem verouderd is en vervangen moet worden. Probleem is van het laatste jaar. In de 1e jaren geen problemen. 
 

gr René 


Die "draadloze" verbindingssets zijn heel gevoelig voor interferentie/storingen op het lichtnet. Het aansluiten van een nieuwe telefoonoplader kan al voldoende zijn om de werking van de "draadloze" verbindingsset om zeep te helpen.

Ik zou je echt aan willen raden om de TV ontvanger (ter test) met een netwerkkabel op de Experia Box aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook optreedt.


@RenevdHeide . Ik sluit niks uit maar voorlopig gaan mijn verdenkingen naar die draadloze set uit. Zoals @wjb  ook schrijft:  sluit het (tijdelijk) via een lange kabel aan. Als de problemen er dan óók nog zijn, kunnen we ons focussen op de tuner/experiabox en kunnen we verder met de analyse. 

Mocht je geen lange kabel hebben kan ik je gratis een ethernetkabel van 10 meter opsturen. 


Erwin, kabel geprobeerd en inderdaad geen storing gehad gedurende de aansluiting. De vraag is nu hoe hier mee om te gaan. Stekkers zijn al vele malen gereset. Zijn ook al vervangen voor nieuwe types. Misschien is dat het probleem wel. Sinds de verandering hebben we hier last van lijkt het. Of kan het zijn dat er teveel tv’s een digitale ontvanger hebben. Wij hebben 3 kastjes thuis. 


Het probleem zit dan in je elektriciteitsnetwerk, vrees ik. Dit moet je ruim zien, het kan zijn dat een elektrisch apparaat voor de storing zorgt. Of dat er ergens achter de muren een kabel storing oppikt van het een of ander. Dit is altijd heel lastig te achterhalen.

Ik snap dat je liever geen kabels trekt, maar soms is dat de enige optie om het stabiel te krijgen. 

Als je toch met die sets verder wilt, is het een kwestie van experimenteren op verschillende stopcontacten en kijken of er misschien een apparaat in huis is, dat zou kunnen storen. (lampen met dimmers zijn bijvoorbeeld vaak boosdoeners)


Erwin, ik snap wat je zegt maar leg mij dan eens uit dat dit probleem pas iets meer dan een jaar speelt. Eigenlijk sinds ik 3 digitale kastjes heb. Daarvoor niks aan de hand dus dat het probleem in de elektriciteit zit vind ik te makkelijk.


Daarvoor had je twee ontvangers? En nu eentje erbij die dus ook op die draadloze verbindingsets is aangesloten? Dan kan dit heel goed voor de storing zorgen. Het stuurt elkaar informatie en dan kan het zijn dat één kastje meer voor overbelasting  van jouw elektriciteitsnetwerk zorgt. Dit is allemaal speculatie. 

Dit forum staat (helaas) vol met verhalen over huishoudens waar een setup met draadloze verbindingsets jarenlang goed heeft gewerkt. Tot het moment dat het plotseling niet meer werkt. Soms komen we achter de oorzaak. (dat nieuwe aquarium dat geplaatst werd. Of die wasdroger die op een andere plek werd aangesloten, ik noem maar iets.)

Soms ook niet. 

Met wat experimenteren (andere wandcontactdoos) of het aandachtig je huis doorlopen en kijken wat voor potentiele storingsbronnen je kunt verwijderen, zou misschien tot een oplossing kunnen leiden. Het is lastig te voorspellen. :-(