Skip to main content

Beste,

Bij Live TV kijken is er geen enkel probleem maar wanneer ik iets wil terugkijken zijn er zeer veel haperingen. Internet werkt zeer goed en gewoon tv kijken dus ook. Ondertussen heb ik de experia v10 gereset alsook de 2 decoders. Het punt waar de telefoonlijn binnenkomt is ook in orde. Wanneer ik in de experiabox kijk zie ik dan ook 0 CRC errors. Dit brengt niks op. Internet werkt zoals het hoort en ik heb een lage ping. Het probleem is er enkel wanneer ik terugkijk en op de ene zender wat meer storing dan de andere. Is er een algemeen probleem bij kpn? Graag wil ik hier een oplossing voor.  

 

Met vriendelijke groeten,

Robina

@WimB204FT Hi Robina, wat gek dat alleen het terugkijken van programma's niet goed ging. Ik lees dat de rest allemaal wel goed werkt. 

Ik zie van afgelopen zondag een paar signalen voorbij komen over het haperen van terugkijken, maar er was geen storing bekend. Daarna hebben we er niets meer over gehoord. Hoe staat het er nu voor, werkt terugkijken weer zoals het hoort? Heb je de tv-ontvanger ook al gereset sinds je dit merkte? Ik hoor het graag als ik je hiermee kan helpen.


Dag Alexandra,

 

U zegt 'wat gek'. Ik heb alles geprobeerd om het terug goed te krijgen dus heb ik ook op het internet op het kpn forum gekeken. Blijkbaar is het een probleem dat bij velen optreedt. Resetten helpt dus zoals bij vele anderen ook niet. 


Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?


Goedemorgen @WimB204FT, ik bedoelde ‘wat gek’ in de zin dat alleen het terugkijken van programma's hapert, terwijl verder alles goed werkt. We hebben er zondag meer signalen over gezien, daarna niet meer. Vandaar dat ik benieuwd ben en ernaar vroeg of het inmiddels weer goed werkt? Daarop heb ik nog geen antwoord gezien. Het resetten van de tv-ontvanger kan op verschillende manieren gedaan worden, heb je de reset ook volgens de instructies gedaan die ik stuurde? Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Joep. We weten alleen wat je ons vertelt, het is daarom belangrijk dat je ons zo veel mogelijk informatie geeft.


Hoi,

 

De experiabox is op het is/ra punt aangesloten en van daaruit utp-kabel naar pc en een 2e utp-kabel naar de tv- ontvanger. Alles werkt terug zoals het hoort. Wanneer ik nu terugkijk op bv. Programma's van gisteren en eergisteren werkt alles zoal het moet maar op herhalingen zaterdag hapert het wel. Dat probleem zal dus niet bij mij thuis liggen. Het werkt dus zoals het hoort.  Ik zou graag pair bonding willen maar bij kpn zei men steeds dat dit niet mogelijk is op dit adres. Nu heb ik bij 1 kpn-medewerker gehoord dat het wel kan via dienst verhuis. Klopt dat? Bij xs4all doen ze het sowieso als ik overstap maar wel na Corona. In het isra-punt zijn 2 kabels aangesloten. Rood en blauw. Er zijn nog 2 extra koperdraden aanwezig. Liefst wil ik niet overstappen en pair bonding krijgen via kpn.

 

Mvg, Robina.

 


@WimB204FT Goedemorgen Robina, dat lijkt inderdaad in die programma's te zitten, aangezien de rest goed werkt. Dat laatste is fijn om te horen. Als je het toch weer opmerkt in nieuwe programma's, laat het dan even weten.

Je kan in de shop op kpn.com nakijken wat de haalbare snelheid op jouw adres is. Het hangt vooral af van de mogelijkheden op jouw adres en wijkcentrale waarop je bent aangesloten. Indien er 2 aderparen volledig beschikbaar zijn, kunnen we pairbonding installeren als dat nodig is om de internetsnelheid te leveren. Alleen, dat is op dit moment niet mogelijk i.v.m. corona, omdat we de monteursbezoeken willen beperken. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan controleer ik voor je of het technisch mogelijk is.


Dag Alexandra,

Het werkt goed nu. Bedankt!!

Ik heb toch nog wel een vraagje.

We hebben hier een alles in 1 abonnement van al een aantal jaren oud.
Toen we deze aangingen betaalden we voor een snelheidsverhoging van 90mbit naar 100mbit. 
Wat later heb ik die verhoging eruit gehaald en dat zag je dan ook op de speedtest.
Nu wil ik terug graag de 100mbit halen maar er staat hier nergens meer een
optie voor en we zitten hier dus op 1 of andere manier vast aan die 90mbit. Kan u dit nakijken?

Met de snelheidsverhoging haalden we tussen de 96mbit a 100mbit, nu 86mbit. In de experiabox staat nochtans attainable rate 97mbit en actual rate 96mbit. Het abonnement is in het verleden dus aangepast geweest en ik wil die 10mbit graag terug. 

Hieronder ziet u de gegevens en toch haal ik geen 95mbit met speedtest ook zonder alle netwerkkabels of extra routers. Dus met vaste pc met kabel naar experiabox. de netwerkkabel is categorie 6. Ik heb met verschillende cat5e getest en dit is exact hetzelfde. Na reset of herstarten ook.

Met vriendelijke groeten,

Robina

 


@WimB204FT Ik kan me voorstellen dat je graag die 100 Mb weer wilt halen. Ik zie dat je gisteren ook contact met de klantenservice hebt gehad, en ik zie dat de snelheid wel haalbaar is. Ben je verder gekomen in het gesprek met mijn collega? Ik raad je ook aan om kritisch te kijken naar hoe en waar de Experia Box aangesloten is. Dit is van grote invloed op de gehele verbinding. Op welke plek in huis is ‘ie aangesloten en hoe lang is de kabel die er tussen zit?


Dag Alexandra,

Ik ben niet echt verder gekomen met het gesprek van uw collega. Nu gaat kpn morgen iets an de koperlijn of wijkkast iets aanpassen. Ik vermoed Long Reach vdsl dus ik wacht dat nog even af.

 

Op de gegevens zoals op de foto in het vorige bericht tonen 97mbit. Fus dat zou ik ook moeten meten bij een speedtest. Toen ik een paar jaar terug nog extra betaalde voor die extra 10 mbit klopte dit ook. Evenveel op speedtest als in de experiabox. Wat later heb ik de extra snelheidsverhoging afgevinkt in het abonnement en ik haalde ook ineens 10 mbit minder.

Zoals het hoort dus maar in de experia box stond nog steeds bij actual rate 97mbit. Op speedtest 87mbit. Dus het moet volgens mij ergens bij kpn zelf liggen. Die extra 10mbit moet er terug bij maar ondertussen zijn er nieuwe abo's gekomen en terwijl mijn oud abonnement gewoon doorloopt maar met 10mbit minder die ik nu nergens meer als optie om terug aan te vinken in de opties van het abonnement.

De experiabox hangt al vanaf het begin vlakbij het is/ra punt. Het vdsl kabeltje is ook al vervangen maar ik denk dat het daar niet aan ligt. In de experiabox staat actual rate 10 mbit hoger. Normaal dus. Kan u misschien eens terugkijken in het verloop van mijn abonnement? Daar zou u dat toch moeten terugvinden neem ik aan.

Mvg,

Robina


@WimB204FT Hi Robina, ik heb voor de zekerheid even gekeken naar jouw abonnement en de bijbehorende snelheid. Dit staat goed, jouw abonnement heeft een maximale snelheid van 100 Mb, dus dat betekent dat het abonnement tot maximaal 100 Mb snelheid toelaat.

Als ik de verbinding nakijk, kom ik geen problemen tegen op de lijn. Wel krijg ik een melding dat mogelijk de aansluiting in huis niet optimaal is. De bekabeling en manier van aansluiten in huis is van grote invloed op de gehele verbinding en snelheid die je haalt. Meestal zit de hoofdaansluiting (het Is/Ra) in de meterkast, en ik raad je aan om een ronde kabel van maximaal 150 cm tussen de aansluiting en de Experia Box aan te sluiten. Daarom raad ik je toch aan om de kabel te vervangen. Daarna heeft de verbinding een aantal dagen de tijd nodig om te stabiliseren en zich zo optimaal mogelijk in te stellen.


Dag Alexandra,

 

Dat is het dus juist. De experiabox geeft zelf 95 a 96 mbit aan. Dit is altijd zo geweest. Dus met of zonder bijbetaling voor die 10mbit extra. Toen ik die 10mbit niet meer wou brlijft de modem dezelfde mbit weer in de menu maar ik haal 10 mbit minder. Het moet toch erge ns softwarematig in het abo zitten denk ik dan.  De modem zit goed aangesloten op het isra punt. Anders xou hij geen 97mbit aangeven. En van modem naar pc is ook zeker in orde.


@WimB204FT Ik snap wat je bedoelt. Er zijn verschillende dingen van invloed op welke snelheid binnen komt op de Experia Box. Allereerst is dat je abonnement. Deze staat op maximaal 100 Mb, dus dat betekent dat er 100 Mb snelheid toegelaten wordt - dat is goed.

Zoals ik al vertelde is de bekabeling in huis van grote invloed op de snelheid die gehaald wordt. Als deze niet optimaal is, zoals ook in mijn meting naar boven komt, heeft dit invloed op de snelheid die binnen komt. De snelheid gaat mogelijk omlaag om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de verbinding stabiel is. Vandaar mijn advies om de bekabeling te vervangen en kritisch te kijken naar hoe en waar het modem aangesloten is. Dat zorgt er vervolgens voor dat je naar de maximaal haalbare snelheid gaat.


Dag Alexandra,

De xperiabox v10 staat vlak naast het is/ra punt en het vdsl kabeltje is ook al vervangen/gewisseld. Dit maakt geen verschil. Daarna heb ik alle utp kabels uit de 4 gele poorten gedaan, de wifi uit en dan enkel mijn pc op de box aangesloten. Daarbij heb ik ook verschillende netwerkkabels geprobeerd en die geven allen exact hetzelfde resultaat. Ik begrijp het niet goed waarom het vroeger wel sneller ging. Nu heb ik de snelheid van het abonnement verhoogd naar 200mbit maar dat kan de koperlijn niet aan en is het resultaat exact gelijk. Ik ga het abonnement terug op 100mbit zetten. Via de chat via mijn kpn werd mij vorige week een snelheidsverhoging beloofd maar daar is ook niks van terechtgekomen. dat was bij de dienst verhuis. Nu denk ik gewoon dat men dat zegt tegen ‘lastige klanten’. Na controle bij een medewerker is er zelfs niets gebeurd die dag. Dan vraag ik mij af waarom ik een afspraak had…Pairbonding is mij ook al beloofd. Tja.

U heeft goed meegedacht maar van uw collega’s kan ik dat niet zeggen zie hieronder. Veel beloftes..

Ik gooi de handdoek in de ring. Als ik geen pairbonding krijg zoals men beloofd heeft in het laatste onderstaand bericht zoek ik wel een andere provider. Bv bij XS4ALL, daar zorgt men onmiddellijk en gratis voor pair bonding. Dat is pas klantvriendelijkheid! Bij kpn kan men daar wel iets van leren. Sorry maar dat is mijn ervaring. Ziet u maar in de bijlagen hieronder. U wel echt bedankt om mee te denken.

Groetjes

Robina

 


@WimB204FT Ik zie wel dat er nog een wijziging van je abonnement open staat, die gaat op 5 maart in. Je kan even afwachten hoe de snelheid daarna is. Pairbonding kan op dit moment niet geïnstalleerd worden in verband met corona. Monteurs zijn natuurlijk wel aan het werk, maar doen alleen de hoognodige werkzaamheden zoals bij storingen. Wijzigingen van de verbinding, zoals pairbonding, staat op dit moment op pauze. 

Ik hoop dat je eruit komt, eventueel door toch de bekabeling in huis te controleren, zeker gezien de uitkomst van de meting die ik voor je gedaan heb. 


Dat is het dus juist. De experiabox geeft zelf 95 a 96 mbit aan. Dit is altijd zo geweest. Dus met of zonder bijbetaling voor die 10mbit extra. Toen ik die 10mbit niet meer wou brlijft de modem dezelfde mbit weer in de menu maar ik haal 10 mbit minder. Het moet toch erge ns softwarematig in het abo zitten denk ik dan.  De modem zit goed aangesloten op het isra punt. Anders xou hij geen 97mbit aangeven. En van modem naar pc is ook zeker in orde.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met “bijbetaling voor die 10mbit extra”.

kpn abo's zijn er o.a. van 50 en 100 Mb/s. In beide gevallen doet 't er niet toe wat de V10 weergeeft, dat is de technische snelheid (die overigens wel volledig gebruikt wordt voor telefoon en tv). Als je dus een abo van 50 Mb/s hebt zal de internetsnelheid afgeknepen worden op iets boven 50 Mb/s: een waarde die je bekabeld met speedtest zou moeten kunnen zien, ook al geeft de V10 97 Mb/s aan.

Overigens zijn de waardes in de V10 altijd hoger dan wat je in een speedtest meet. Zo heb ik volgens de V10 222 Mb/s (al jaren bonding), een abo van 200 Mb/s, maar kom ik met een speedtest doorgaans niet boven de 190 Mb/s uit, ik doe 't er maar mee :innocent:

 

BTW: ook Xs4All (kpn dus tegenwoordig) zal momenteel geen pairbondig aanleggen, want in beide gevallen wordt dat gedaan door KPNNetwerkNL en die doen dat vanwege corona dus niet.


Hoi,

 

In 2016 ben ik een alles in 1 abo aangegaan met 90mbit en mits bijbetaling 100mbit. Nu is het enkel 50 of 100 maar in 2016 was dit de keuze die ik had.

Alle bekabeling is ondertussen vervangen en geen positief resultaat. Op 5 maart wordt het abo aangepast ivm Spotify. Het is wat het is. De haperingen zijn weg en alles werkt zoals het hoort enkel mis ik al een hele tijd minstens 10mbit op de lijn maar dan zal dat degradarie van de koperlijn of andere invloed van buitenaf zijn.  Ik zou graag meer mbit willen door middel van pair bonding. Dat zal sowieso nog even duren tot na Corona maar ik heb gisteren een medewerker aan de lijn gehad en die zei dat ik daar ook niet op moet hopen. KPN legt geen pair bonding aan. Jammer. Uit vorige berichten zal u ook wel begrijpen dat ik daar niet meer in geloof.

Mvg,

Robina

 


KPN legt geen pair bonding aan.

Dit bericht heeft mij nog niet bereikt, alleen dat het vanwege corona voorlopig niet gebeurt. Anderzijds hebben de laatste versies van de modem/router (ExperiaBox V10a en kpn Box12) al geen voorzieningen voor pairbonding meer, dus ik verw88 al wel een beetje dat het er aan zat te komen en kijk er niet echt meer van op. KPNNetwerkNL zet vol in op glasvezel maar heeft tegelijkertijd nog een lange weg te gaan voordat heel Nederland verglaasd is, als dat ooit al helemaal gehaald gaat worden.


Uiteindelijk heb ik hier een bericht geplaatst omwille van die haperingen die er toen waren bij mijn interactieve televisie bij terugkijken. Dat is ondertussen al opgelost. Het probleem lag niet bij mij want als ik een bepaald programma terugkeek en er was een hapering, dan spoelde ik even terug en elke keer op exact dezelfde moment was die hapering er weer. wanneer ik mijn abonnement aanging in 2016 had ik de keuze in 10/90mbit en met een extra 5 euro bijbetaling 10/100. Ik haalde toen altijd tussen de 95 en 100 mbit. Een paar jaar later had ik dit uitgezet en toen was de meting ook exact 10mbit minder. aangezien ik dit nu nog steeds heb zat ik ermee in mijn maag. Blijkbaar is het abo zonder mijn weten naar 10/100 gezet maar die snelheid meet ik niet. 

Nu werkt alles zeer goed dus ik mag niet klagen. graag zou ik pair bonding hebben maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Ik vind dat een vreemde redenering van KPN. Ik woon in buitengebied dus glasvezel zal nog wel jaren duren en dan zou pair bonding een beetje meer future proof zijn zeg maar.

Groetjes,

Robina 


Alexandra, Henk,

Ik wil jullie bedanken om mee te denken. Nu ga ik het hier bij laten.

 

Groetjes Robina