Skip to main content

Waarom kan KPN niet de service en kwaliteit leveren zoals ik dat gewend was bij Telfort.

Sinds vernieuwingen van software is het niet meer mogelijk om normaal en fatsoenlijk terug te kijken. Een van de reden dat ik ook geen geld ga uitgeven voor opname van programma’s

Bij Telfort kon je terug kijken, verder kijken en als je eens een programma opnieuw startte kon je door spoelen tot het moment waar je was gebleven. Nu kan dit niet meer.

Zojuist liep een uitzending van terugkijken even vast en stond ik weer aan het begin dan moet je de hele uitzending weet bekijken. De knop verder kijken werkte ook niet.

Ik en alle klanten zien graag de mogelijkheden weer terug van terugkijken en door spoelen bij halverwege stoppen en later opnieuw starten / verder gaan. 

Sinds de overgang van Telfort naar KPN wordt het steeds duurder, maar verdwijnt functionaliteit. Erg jammer.

Hoi @Fellow11! Het tv product dat Telfort had is het KPN tv product. Oftewel, er is niets veranderd in tv mogelijkheden etc… bij je overgang van Telfort naar KPN. 

Je kunt van bijna alle zenders programma's Terugkijken. De meesten ook tot een week geleden. Bij de NPO en veel buitenlandse zenders kun je tijdens het Terugkijken ook doorspoelen. Bij de bekendste Nederlandse commerciële zenders en enkele anderen kan dit niet. Daar hebben we de rechten niet voor. Wil je bij alles kunnen doorspoelen, dan zou ik je juist aanraden om wél opnemen te activeren. In opnames kun je net zoveel spoelen als je wilt.

 

Voor ik verder ga eerst een aanvullende vraag. Ik zie dat jij meedoet aan de test van de nieuwe tv ontvanger. De issues die jij hier beschrijft, hebben die betrekking op de testontvanger? Of op je reguliere ontvanger(s)?

Als het namelijk gaat om de testontvanger, dan kunnen we je hier op het forum niet helpen. Feedback kun je kwijt in de enquĂŞtes die je krijgt. En als je echt problemen ervaart kun je contact opnemen via 0800-0402. Doe dit met het bij ons bekende nummer, dan kom je direct uit bij het team dat kan helpen.

 

Als je opmerkingen hier betrekking hebben op je reguliere ontvanger(s), dan geldt het volgende:

Als je tijdens een programma stopt met Terugkijken wordt opgeslagen waar je was gebleven. Als je dan hetzelfde programma weer opnieuw selecteert om terug te kijken krijg je de vraag of je wilt verder gaan. We zien dat dit soms niet lukt. Het programma start dan alsnog vanaf het begin. Maar dat is geen structureel probleem. Als dit bij jou wel zo is, dan is er iets aan de hand waar we even naar moeten kijken. 


Hoi Erik,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan had Telfort kennelijk wel licentie rechten omdat ik in die tijd ook commerciële zenders als RTL4 en RTLZ een programma met terug kijken na een deel gezien te hebben gewoon weer opnieuw kon starten vanaf het begin en kon doorspoelen tot het moment waar ik was gebleven. Sinds KPN is dat dus niet meer zo.

Dit is overigens met de reguliere tv-ontvanger.


Hoi Erik,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan had Telfort kennelijk wel licentie rechten omdat ik in die tijd ook commerciële zenders als RTL4 en RTLZ een programma met terug kijken na een deel gezien te hebben gewoon weer opnieuw kon starten vanaf het begin en kon doorspoelen tot het moment waar ik was gebleven. Sinds KPN is dat dus niet meer zo.

Dit is overigens met de reguliere tv-ontvanger.

De vraag is of Telfort dit nu ook nog zou hebben. U mist een belangrijke functie en goed dat u het aankaart. Het is een belangrijke dienst die u nu mist maar heeft de concurrent nog wel deze opties? Heb zo het idee dat het allemaal steeds lastiger wordt om op een fijne manier tv te kijken. Lang leve NLZiet


Het tv product dat Telfort had is het KPN tv product. Oftewel, er is niets veranderd in tv mogelijkheden etc… bij je overgang van Telfort naar KPN. 

Je kunt van bijna alle zenders programma's Terugkijken. De meesten ook tot een week geleden. Bij de NPO en veel buitenlandse zenders kun je tijdens het Terugkijken ook doorspoelen. Bij de bekendste Nederlandse commerciële zenders en enkele anderen kan dit niet. Daar hebben we de rechten niet voor. Wil je bij alles kunnen doorspoelen, dan zou ik je juist aanraden om wél opnemen te activeren. In opnames kun je net zoveel spoelen als je wilt.

Hoi Erik,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan had Telfort kennelijk wel licentie rechten omdat ik in die tijd ook commerciële zenders als RTL4 en RTLZ een programma met terug kijken na een deel gezien te hebben gewoon weer opnieuw kon starten vanaf het begin en kon doorspoelen tot het moment waar ik was gebleven. Sinds KPN is dat dus niet meer zo.

Enkele jaren geleden was het inderdaad zo dat je bij Terugkijken overal kon doorspoelen. Alleen is dat op een bepaald moment veranderd. En die verandering gold dan voor zowel KPN als Telfort omdat het hetzelfde product is. 

 

Wel is dit het geval. En je zou dan ook in de meeste gevallen zonder problemen moeten kunnen verder gaan waar je was gebleven.

Als je tijdens een programma stopt met Terugkijken wordt opgeslagen waar je was gebleven. Als je dan hetzelfde programma weer opnieuw selecteert om terug te kijken krijg je de vraag of je wilt verder gaan. We zien dat dit soms niet lukt. Het programma start dan alsnog vanaf het begin. Maar dat is geen structureel probleem. Als dit bij jou wel zo is, dan is er iets aan de hand waar we even naar moeten kijken. 

 


Hoi Erik,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan had Telfort kennelijk wel licentie rechten omdat ik in die tijd ook commerciële zenders als RTL4 en RTLZ een programma met terug kijken na een deel gezien te hebben gewoon weer opnieuw kon starten vanaf het begin en kon doorspoelen tot het moment waar ik was gebleven. Sinds KPN is dat dus niet meer zo.

Dit is overigens met de reguliere tv-ontvanger.

De vraag is of Telfort dit nu ook nog zou hebben. U mist een belangrijke functie en goed dat u het aankaart. Het is een belangrijke dienst die u nu mist maar heeft de concurrent nog wel deze opties? Heb zo het idee dat het allemaal steeds lastiger wordt om op een fijne manier tv te kijken. Lang leve NLZiet

Ja niet elke verandering is een verbetering helaas. 


P.S.

Het signaal van Telfort is hetzelfde als van KPN.


Beste Joop,

Wat heeft hetzelfde signaal van telfort/KPN te maken met het feit dat ik onder Telfort een film verder kon kijken en sinds KPN ben je verplicht de film in een keer te kijken. Kun je de film niet afkijken dan moet je de volgende keer vanaf het begin opnieuw kijken met alle reclames erbij. Dit zorgt er steeds meer voor dat ik me ook afvraag waarom ik nog normale tv uitzendingen heb. Films kun je dan beter via de streamingdiensten bekijken waar je wel verder kunt kijken waar je gebleven bent.


Beste Joop,

Wat heeft hetzelfde signaal van telfort/KPN te maken met het feit dat ik onder Telfort een film verder kon kijken en sinds KPN ben je verplicht de film in een keer te kijken. Kun je de film niet afkijken dan moet je de volgende keer vanaf het begin opnieuw kijken met alle reclames erbij. Dit zorgt er steeds meer voor dat ik me ook afvraag waarom ik nog normale tv uitzendingen heb. Films kun je dan beter via de streamingdiensten bekijken waar je wel verder kunt kijken waar je gebleven bent.

 

Telfort heeft al jaren hetzelfde signaal als KPN.

Dus daar kan het niet aan liggen. 

 

Welke KPN tv decoder heb je?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

Wat is jouw echte downloadsnelheid?

 

Hoe kijk je films terug?

Huur je die?

Is het een opname?

Of is het terugkijken? 


Het heeft niks met het signaal te maken. Het heeft te maken met software en de mogelijkheid om vooruit te spoelen. Ik snap dat we als consument verplicht worden om reclames te kijken en dat dit niet doorgespoeld mag worden. Maar als ik een tv uitzending ( film, serie, programma, show) terug kijk en ik stop halverwege, dan ben ik sinds het moment dat KPN alles gelijk heeft getrokken deze mogelijkheid kwijt. Ik kan dan niet meer vooruitspoelen of verder gaan waar ik was gebleven. Dat is een software matige functie. Dit heeft niets met signaal te maken, experiabox (v8) en tv-ontvangers, internet snelheid. Het is software en de controle van wat wij als consument wel / of niet mogen of kunnen. Het gevolg is dat je als consument dan dit soort programma’s , shows of series gewoon niet meer verder kijkt of je moet het die tijd van te voren aanzetten waar je was gebleven en een wekker zetten om dan verder te kijken.

 

Het heeft natuurlijk commerciële doelen. Je moet reclames zien ( inkomsten ), koop de mogelijkheid om op te nemen. Ik ben altijd tevreden geweest over Telfort, goedkoop, betrouwbaar en zeer stabiel. 
 

Nu merk ik dat je steeds meer moet gaan betalen voor minder. Dat is dubbel op. 
 

Tot slot het gaat dus om functionaliteit en dat is in de tegenwoordige tijd bij apparatuur voornamelijk software gerelateerd. De hardware is vaak gelijk en betaal je voor extra functionaliteit dit via software wordt aan/uit gezet.


Goedemorgen @Fellow11,

Het is inderdaad vanuit de commerciële zenders bepaald dat het doorspoelen van items die worden teruggekeken niet mogelijk mag zijn. Op bijvoorbeeld de NPO kanalen kan dit gewoon nog wel. Ik maak zelf om die reden dankbaar gebruik van het opname pakket. Deze zijn ten alle tijden door te spoelen en hervatten vanaf het moment waar ik het eerder afspelen gestopt ben.

Even een snelle test hier zie ik dat het hervatten bij terugkijken op (in ieder geval) NPO1 en RTL4 werkt. Ook nadat de ontvanger in stand-by is geweest. Wat ik me wel in kan denken is dat dit alleen werkt voor de wat meer bekeken programma’s. Deze zullen langer in de buffer blijven staan waardoor het hervatten mogelijk is. Echter, wanneer een programma uit de buffer loopt (en dan dus uit de kast moet worden gehaald om af te spelen) zullen daarmee ook de markers voor hervatten weg zijn en zla het item vanaf begin afspelen.