Skip to main content

Goedemiddag,

Zojuist heb ik ruim 30 minuten met een medewerker van KPN gebeld over het volgende:

Het viel mij deze week op dat de afschrijvingen van ons tv + internet abonnement hoger zijn dan afgesproken: 60,50 ipv de afgesproken 47,-. Terugkijkend naar de facturen zag ik dat dit al voor 4 maanden het geval is! Zoals vele huishoudens hebben wij diverse afschrijvingen op onze rekening van allerlei abonnementen. Daarnaast worden onze lonen ook op deze rekening gestort, een komen en gaan van verschillende geldstromen dus. Logisch dus dat zo een verschil niet direct opvalt bij de rekeninghouders. 

Toen ik daar deze week dus toevallig achterkwam belde ik KPN om te vragen waar dit verschil uit voortkomt. Na even gekeken te hebben wist deze mevrouw mij te vertellen dat mijn ESPN pakket niet meer gratis is en dat daarvoor het KPN Plus pakket gratis is geworden. Het gekke is dat ik nooit gevraagd heb om een KPN Plus pakket. 

Mijn KPN basis + gratis ESPN was dus zonder bericht of vraag gewijzigd naar KPN Basis + KPN Plus + ESPN, waardoor ik dus 4 maanden ruim 13,- teveel heb betaald. Een totaal van 52,- dus. Ik vroeg of het weer verandert kon worden naar het eerste pakket en dat was geen probleem. Mevrouw van KPN snapte zelf ook niet waar de verandering vandaan kwam.

Een logische vervolg vraag was of het teveel betaalde bedrag van de afgelopen maanden gecrediteerd mocht worden op mijn eerste volgende rekening. Na overleg met leidinggevende werd mij vertelt dat dit niet kan, ik was zelf immers verantwoordelijk voor de facturen. Nadat ik aangegeven en uitgelegd had dat ik dat onbegrijpelijk vond wilde mevrouw mij wel tegemoet komen met 1 maand creditatie en kan ik dus naar de rest van mijn geld fluiten.

Het kan dus zomaar voorkomen dat er een abonnement vanuit KPN wordt gewijzigd zonder dat de klant hier iets van weet. Vervolgens wordt er door KPN gemeld dat de klant dan maar zelf verantwoordelijk is voor het in de gaten houden van de afschrijvingen. Dat betekent dus dat als je een dienst afspreekt voor een x bedrag per maand, de dienstverlener na verloop van tijd kan proberen dit bedrag omhoog te schroeven zonder dat de klant het weet. Mocht de klant erachter komen dat die teveel betaald, dan is het te laat en eigen verantwoordelijkheid. 

De wereld op z’n kop toch?

Gelukkig gaat het niet om honderden euro’s, maar wel om wat geld en vooral principe, omdat dit in de regel simpelweg fraude is. 

Het leuke is dat de medewerker aan het einde van het gesprek de telefoon niet ophing dus ik nog even kon meegenieten van het gesprek met haar leidinggevende over mij. Hierin werd aangegeven dat ze me vond zeuren en eigenlijk niet veel van mij verhaal begreep en daarom maar 1 maand creditatie had geboden. Frustrerend voor mij.

Ik zie dus geen andere weg dan mijn verhaal hier te doen. Ik heb nog nooit zoiets op een forum gezet en vooral niet zo lang. Daarnaast heb ik rechtsbijstandverzekering en overweeg ik dit in te zetten, mij kost dat namelijk toch niets en KPN staat natuurlijk volledig kansloos.

Ik hoop dat mijn verhaal verhelderend is en er toch nog een andere oplossing kan worden gevonden.

Mand.

Gr.

Enrico 

 

 

Welkom op het forum, @EvW Kpn! Je geeft aan dat je onlangs achter kwam dat je maandelijkse kosten al enige maanden hoger waren. Ik zie geen gegevens in je forumprofiel, dus inhoudelijk kan ik hier nog niets over zeggen. Wel kan ik alvast in het algemeen een paar dingen aangeven:

Wijzigingen kunnen op een aantal verschillende manieren gedaan worden. Zelf kun je dit via de MijnKPN omgeving doen, en ook (als het om zenderpakketten gaat) via de tv-ontvanger. Daarnaast kan de klantenservice ook wijzigingen doen, echter alleen als daar ook met jou contact over is geweest en je akkoord bent. Op het moment dat je iets wijzigt in je pakket krijg je daar per e-mail een bevestiging van. Op die manier ben je altijd op de hoogte van wijzigingen en kun je ook, als dat nodig is, aan de bel trekken als er iets niet klopt. Omdat wijzigingen dus alleen gedaan kunnen worden door jou, of met toestemming van jou, ben je ook zelf verantwoordelijk om aan de bel te trekken als er toch iets niet klopt. Zodat wij vervolgens dit ook zo snel mogelijk weer kunnen herstellen, of uitleg kunnen geven als het wel blijkt te kloppen. Als je dit niet doet, dan gaan wij ervan uit dat een wijziging klopt, en een eventueel daardoor veranderd maandbedrag ook. 

Daarnaast krijg je ook elke maand een factuurmail met daarin je maandbedrag. Daar heeft dan in de afgelopen maanden ook de factuur als pdf-bijlage bij gezeten. Zo kun je altijd precies zien waar je voor gefactureerd wordt. En ook hier geldt dat je dan snel aan de bel kunt trekken als er onverhoopt iets niet klopt of onduidelijk is. Let op: per de oktober factuurmail zit de pdf er niet meer bij. Je kunt deze alsnog altijd via de MijnKPN inzien. Zorg dan ook dat je, als dat nog niet zo was, je vaste abonnement aan je KPN ID gekoppeld hebt zodat je altijd inzage hebt in je abonnement en deze kunt beheren. 

 

Mocht je willen dat ik hier inhoudelijk naar kijk om te zien wat er gebeurt is, dan kan dat. Vul in dat geval je forumprofiel in en reageer weer als je dit gedaan hebt.


Hallo Erik,

Bedankt voor je antwoord, echter blijft het verhaal hetzelfde: 

  • Ik heb niks gewijzigd, ik zou niet weten hoe ik dat überhaupt moet doen.
  • Ik hou niet van elke dienstverlener bij hoeveel en wanneer er iets wordt afgeschreven
  • Je spreekt iets af en gaat ervan uit dat de andere partij de afspraak respecteert en niet zonder goedkeuring wijzigt

Op het moment dat ik het toevallig opmerk kom ik in de lucht en wordt mij verteld dat ik mijn teveel betaalde geld niet terugkrijg. 

Voor een bedrijf vind ik dat een rare gang van zaken. Voor mij voldoende reden om mijn jarenlange abonnement bij KPN voor zowel internet+tv als mobiel op te zeggen.  Daarnaast ga ik dit voorleggen aan mijn rechtsbijstandverzekering. 

 

Gr.

 

Enrico


Je hebt je forumprofiel nog niet ingevuld, @EvW Kpn. Wat betekent dat ik nog steeds niets kan zeggen over jouw specifieke situatie. Ik heb een algemene uitleg gegeven over wijzigingen en hoe je op de hoogte kunt blijven van dingen. Maar ik kan pas specifiek naar jouw situatie kijken wat daar aan de hand is als ik je gegevens heb. Dus vul vooral je forumprofiel aan, en laat hier weten als je dit gedaan hebt. Dan kan ik er verder naar kijken.