Skip to main content

Goedemorgen, ik zie dat meerdere mensen hier last van hebben en dat jullie @kpn hier mee bezig zijn. Is hier nu al een oplossing voor zodat ik niet alleen vd instelling stereo gebruik kan maken maar ook van auto voor dolby atmos. 

Hi @Blankie1 en welkom op het forum! Het geluid op stereo zetten lost dit probleem inderdaad op, een andere oplossing heb ik nog niet langs zien komen, maar wellicht kunnen we toch nog wat vinden. 

Allereerst wat vragen:

  • Het tikkende geluid gebeurt alleen als de soundbar aangesloten is? Als het geluid via de TV gaat heb je dit niet? 
  • Welk type tv-ontvanger heb je? 
  • Welke soundbar heb je? 
  • Hoe is de soundbar op de ontvanger aangesloten?

Ik hoor het graag! 


Hoi Sanne, 

de tik is inderdaad alleen als de sounder is aangesloten,

Ik heb de Samsung oled tv,

ik heb een Samsung sounbar,

soundbar is aangesloten met een HDMI kabel

 

ik hoog graag


Dankjewel! Ik heb nog wat informatie doorgepluisd. Het kan inderdaad in sommige apparatuur opstellingen voorkomen dat je een klein ‘plop’ geluid hoort bij overschakelen tussen zenders. Dit heeft te maken dat je apparatuur dan even (opnieuw) moet detecteren dat het om een dolby signaal gaat, i.p.v. stereo (of andersom). Tijdens dit omschakelen kun je een klein geluid horen.

Bij Dolby Atmos moeten de geluidsinstellingen op Auto staan en niet op Dolby. Is dat bij jou ook zo ingesteld?

Als de apparatuur geen Dolby Surround ondersteunt moeten de geluidsinstellingen ook niet op Dolby staan. Als jouw apparatuur dit wel ondersteunt kun je het ook eens op Dolby testen. Hoe gaat het dan? 


Ik heb inderdaad dolby atmos en de geluidsinstellingen op auto staan. Dan hoor je die irritante tik bij het zappen. Het blijft irritant


Als je de geluidsprioriteit via de instellingen op ‘Dolby’ zet, hoe gaat het dan? 

Mocht het plopgeluid dan ook blijven, dan hebben we er helaas voor nu nog geen oplossing voor. Je kunt dan de instellingen het beste op stereo laten staan, dan hoor je het plopgeluid in elk geval niet. Mocht er een oplossing voor komen, dan laten we het weten. Zie daarvoor ook dit topic. 


Ook bij dolby blijft het plopgeluid. Alleen met instelling stereo is dit er niet.

ik ga ervandoor dat er inmiddels al wel wordt gewerkt aan een oplossing en hoor graag wanneer deze er is.


Ook bij dolby blijft het plopgeluid. Alleen met instelling stereo is dit er niet.

ik ga ervandoor dat er inmiddels al wel wordt gewerkt aan een oplossing en hoor graag wanneer deze er is.

Mogelijk oplossing van tikkengeluid bij overschakelen van TV zenders.

 

Wat hier onder staat heb ik uit gevoerd en toen had ik geen last meer van tikkend geluid van overschakelen van de zenders. 

 

De Soundbar heb ik op HDMI e-arc aangesloten op TV e-arc in in plaats dat de decoder daar op aangesloten zit. En de decoder op een HDMI 1 van de Samsung TV.

 

Soundbar : HDMI e-arc naar TV e-arc

Samsung TV : HDMI 1 van TV 

 

Instellingen van de

KPN Decoder  beeldscherm instellingen

Type naar tv : HDMI

beeldresolutie : UHD@60Hz

UHD op : UHD

HDR mode : Aan

 

Instellingen van de

KPN Decoder Geluid

Uitvoer : HDMI 

geluidsprioriteit : Auto

volume van stereo-only kanalen : 0 dB

geluidsvertraging op HDMI : staat op 0

 

met vriendelijke groet,

Eduard