Skip to main content
Beantwoord

Toegankelijkheid gesproken ondertiteling op NPO-zenders

• September 17, 2025
  • 1 reactie
  • 39 keer bekeken

!--startfragment>

Beste KPN,

Mijn naam is Brigitte en ik ben visueel beperkt. Ik maak gebruik van jullie televisie- en internetdiensten en waardeer de mogelijkheid om programma’s met gesproken ondertiteling te volgen via de kanalen 191, 192 en 193 voor NPO 1, 2 en 3.

Het is voor mij echter lastig om telkens deze specifieke kanaalnummers in te voeren via de afstandsbediening. Daarom wilde ik u vragen of er slimme of toegankelijke oplossingen bestaan om het schakelen naar deze zenders eenvoudiger te maken. Bijvoorbeeld via een sneltoets, spraakbediening, of het instellen van deze zenders als favoriet zodat ik ze sneller kan bereiken.

Ik hoor graag of er mogelijkheden zijn om dit gebruiksvriendelijker te maken voor mensen met een visuele beperking. Alvast hartelijk dank voor uw hulp en inzet voor toegankelijkheid.

Met vriendelijke groet,
Brigitte

!--endfragment>

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Mien Rigter, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Misschien is de KPN TV+ Box of KPN TV+ Soundbox iets voor jou. Er zit een verschil tussen de 2, dus even kijken wat dan beter bij jou behoeften aansluit.

De KPN TV+ Box is een Android tv-box waarmee je ook kunt streamen. Bij de tv-box krijg je een afstandsbediening met Google Assistant. Je kunt dan de Google Assistant knop op de KPN TV+ Box afstandsbediening indrukken om dit te activeren. Daarna kan je bijvoorbeeld zeggen “zet zender op kanaal 191”.

De andere optie is de KPN TV+ Soundbox. Deze is vergelijkbaar met de KPN TV+ Box, maar heeft een ingebouwde speaker. Je krijgt hierbij dezelfde afstandsbediening en dus de mogelijkheid om Google Assistant te gebruiken. Maar de Soundbox heeft nog een andere leuke feature die misschien wel interessant is voor jou. De Soundbox heeft namelijk een ingebouwde farfield microfoon. Je kunt hierdoor gebruik maken van “Hey Google”. Dan kun je naar kanaal 191 door dit te zeggen: “Hey Google, zet zender op kanaal 191”.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat voor jou het beste werkt.

Voor de KPN TV+ Box of Soundbox is wel een KPN TV+ abonnement nodig. Heb je deze nog niet? Neem dan contact met onze klantenservice op om jouw abonnement om te zetten. Maak hiervoor een belafspraak, dan word je gebeld op een moment dat het jou uitkomt.

1 reactie

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 19, 2025

Hallo ​@Mien Rigter, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Misschien is de KPN TV+ Box of KPN TV+ Soundbox iets voor jou. Er zit een verschil tussen de 2, dus even kijken wat dan beter bij jou behoeften aansluit.

De KPN TV+ Box is een Android tv-box waarmee je ook kunt streamen. Bij de tv-box krijg je een afstandsbediening met Google Assistant. Je kunt dan de Google Assistant knop op de KPN TV+ Box afstandsbediening indrukken om dit te activeren. Daarna kan je bijvoorbeeld zeggen “zet zender op kanaal 191”.

De andere optie is de KPN TV+ Soundbox. Deze is vergelijkbaar met de KPN TV+ Box, maar heeft een ingebouwde speaker. Je krijgt hierbij dezelfde afstandsbediening en dus de mogelijkheid om Google Assistant te gebruiken. Maar de Soundbox heeft nog een andere leuke feature die misschien wel interessant is voor jou. De Soundbox heeft namelijk een ingebouwde farfield microfoon. Je kunt hierdoor gebruik maken van “Hey Google”. Dan kun je naar kanaal 191 door dit te zeggen: “Hey Google, zet zender op kanaal 191”.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat voor jou het beste werkt.

Voor de KPN TV+ Box of Soundbox is wel een KPN TV+ abonnement nodig. Heb je deze nog niet? Neem dan contact met onze klantenservice op om jouw abonnement om te zetten. Maak hiervoor een belafspraak, dan word je gebeld op een moment dat het jou uitkomt.