Skip to main content

Beste Apple TV vrienden,

Het is inmiddels al opgevallen bij TotaalTV dat KPN als enige (landelijke) provider, nog steeds niet de KPN TV+ App heeft gelanceerd voor Apple TV 4K Mediaspeler.
Daarbij wordt er tevens verwezen naar mijn andere topic:

Die al loopt sinds 7 december 2023, en nog steeds actueel is.

TotaalTV geeft in haar berichtgeving tevens aan, dat Apple de privacy en veiligheid beter voor elkaar heeft dan Android TV of de televisies van Samsung en LG.

Dus als KPN eveneens de privacy van hun klanten hoog wilt houden, had KPN allang de KPN TV+ App beschikbaar gesteld voor de klanten met een Apple TV 4K in huis.

Lees zelf het nieuwsbericht van TotaalTV:

KPN ondersteunt als enige grote provider privacy beter ‘kijken zonder kastje’ platform Apple TV niet

Beetje dubbel, ik zag dit ook in dit artikel. 

Hoi ​@joop2011 

Niet helemaal, want beide topics zijn van mezelf.
Met deze topic wil ik het nieuwsbericht prominenter op de community zetten, zodat het ook gemakkelijker te vinden is voor iedereen.

En daarmee duidelijk maken, dat KPN hierin al jaren achterloopt op de rest.
De meeste mede klanten met een Apple TV 4K in huis, beginnen inmiddels hun geduld hierin te verliezen, wat ook terecht is.

Er gaan hier meerdere topics over. Maar voor Apple TV klanten is de prioriteit niet zo hoog bij KPN. Android, Tizen (Samsung) en WebOS (LG) heeft bij KPN een hogere prioriteit. Maar om gewoon tv te kijken met Apple gebruik ik NLziet, want iets anders is er niet. En me opnames stream ik vanaf de foon (KPN TV+ app) naar het Apple kastje. (AirPlay)

Er gaan hier meerdere topics over. Maar voor Apple TV klanten is de prioriteit niet zo hoog bij KPN. Android, Tizen (Samsung) en WebOS (LG) heeft bij KPN een hogere prioriteit. Maar om gewoon tv te kijken met Apple gebruik ik NLziet, want iets anders is er niet. En me opnames stream ik vanaf de foon (KPN TV+ app) naar het Apple kastje. (AirPlay)

Mijn buurman heeft een Apple tv kastje (is een echte Apple freak) en hij heeft de app van Odido.

(Odido heeft wel een Apple app)

Persoonlijk vind ik het beeld bij hem voor tv niet echt geweldig. 

En me opnames stream ik vanaf de foon (KPN TV+ app) naar het Apple kastje. (AirPlay)

@Dennis Overbeek Werkt bij jou de Airplay wel dan met de TV+ app? Bij mij is die functie al 2 maanden ongeveer stuk helaas. Al meerdere keren gemeld in de app maar het werkt nog steeds niet bij mij. ☹️

En me opnames stream ik vanaf de foon (KPN TV+ app) naar het Apple kastje. (AirPlay)

@Dennis Overbeek Werkt bij jou de Airplay wel dan met de TV+ app? Bij mij is die functie al 2 maanden ongeveer stuk helaas. Al meerdere keren gemeld in de app maar het werkt nog steeds niet bij mij. ☹️

Wat soms wel eens wil werken is het volgende:

Verwijder de KPN app en installeer hem daarna opnieuw.

Bij Android kan je tussen deze 2 stappen altijd het beste de mobiel opnieuw opstarten, ik weet niet of dat bij Apple ook nodig is. 

Oud moderator Paul van KPN schreef dit op 13 december 2023: 

Dan nu het goede nieuws. Ja, er gaat een tv app voor de Apple TV komen. Maar een termijn kunnen we hier nog niet aan koppelen. Dus verwacht niet dat ik je over een maand een nieuwe update kan geven over de voortgang. Mijn verzoek is om er ook niet naar te vragen om de x tijd, want dat heeft geen zin. Verder kan ik geen details geven ook al begrijp ik de neiging om nu vervolgvragen te gaan stellen. 😉

We willen in ieder geval laten weten dat de wens zeker bekend is, en dat ‘ie toch echt gaat komen. Verder is het puur een kwestie van afwachten tot er een update vanuit ons komt.

We zijn nu 1,5 jaar verder. Zou een moderator eens willen nagaan of er een planning is of de app dit jaar opgeleverd gaat worden voor Apple TV? 

@Noordzee, ​@Arjan van KPN en ​@Jasper van KPN hebben hier al wat over gezegd in mijn topic: 

Hey ​@Dennis Overbeek. Leuk speelgoed is zo'n Apple TV mediaspeler en het werkt ook retegoed inderdaad. Ik ben zelf niet zo'n Apple gebruiker, maar op vakantie heb ik er eens een week gebruik van gemaakt en dat ging allemaal heel intuïtief en smooth. Alleen de prijs staat mij een beetje tegen en voorlopig kun je nog niet de KPN TV+ app erop installeren. Groot gemis natuurlijk 😉 En van dat laatste was je denk ik wel van op de hoogte. Dat is namelijk wel vaker op de Community langsgekomen en is algemeen bekend hier. 

Verder kan in eigenlijk niets toevoegen aan de reacties die mijn collega Jasper een tijd geleden heeft geplaatst en ​@bnh ook heeft gedeeld. Er is namelijk niet zo veel veranderd sinds die tijd. We zijn nu eerst druk bezig nog met de Android TV app en die voor Tizen OS (Samsung). Voor de volledigheid zal ik Jasper zijn reactie hieronder nog plaatsen. 

Jasper van KPN schreef:

Nee ​@j j, dat zal niet het moment zijn. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan de nieuwe Android TV versie van de app, daarna komen versies voor Tizen (Samsung) en LG (WebOS). Dat zijn de grootste platformen. Voor als die 3 klaar zijn zijn er meerdere opties, maar wat het dan wordt is nog niet bekend. Dat is voor ons net zoals voor jullie afwachten.

KPN is een bedrijf met begrenst resources en niet zoals Google of Apple, dus KPN moet prioriteit stellen. Wat is makkelijker en minder kosten/moeite te realiseren en wat zijn de marktsaandelen van Google  (Android), Samsung, LG … en Apple apparaten. Aangezien Apple TV een klein aandeel op markt van hardware speler is, is prioriteit al snel vastgelegd. Bovendien spelen ook de voorwaarden van de stores een rol. Apple maakt heel moeilijk voor ontwikkelaar om geld te verdienen buiten Appstore, zie het gevecht tussen Epic en Apple. KPN moet wel een deal maken met Apple om TV abonnementen te verkopen voor een TV App op Apple ecosysteem.

Hoi ​@TDN 

Apple TV 4K heeft zeker géén klein aandeel binnen de markt, wereldwijd staan er 75 miljoen Apple TV mediaboxen in de huiskamers, waarvan een deel in Nederland.
Het is niet voor niets dat andere Nederlandse providers allang een TV app hebben voor Apple TV mediaboxen, omdat die wel weten dat er genoeg Nederlanders zijn met deze mediabox in huis.

Het is van géén enkele kant nog goed te praten, dat KPN (inmiddels de grootste internetprovider) als enige provider nog steeds geen KPN TV+ App heeft voor de Apple TV.
Bij KPN zien ze alleen nog het woord Android TV voor hun ogen, ook omdat ze zelf 2 TV boxen hebben die op Android TV draaien, terwijl de andere providers wel hun horizon verbreden, en dus niet kijken naar het aandeel in de markt.
Elke klant is gelijk, ongeacht welke mediaspeler ze in huis hebben staan.

De Apple TV 4K mediabox is redelijk populair in Nederland, vooral bij mensen die ook andere Apple-apparaten gebruiken. Volgens Evoca TV zijn er wereldwijd meer dan 75 miljoen Apple TV-gebruikers. De Apple TV 4K biedt naadloze integratie met andere Apple-apparaten en -diensten, wat voor velen een aantrekkelijke factor is. 

Elaboratie:

• Integratie met Apple-ecosysteem:

De Apple TV 4K is een aantrekkelijke optie voor mensen die al een Apple-ecosysteem hebben, met name iPhones, iPads, Mac-computers en andere Apple-apparaten. 

• Toegang tot streamingdiensten:

De Apple TV 4K biedt toegang tot een breed scala aan apps en streamingdiensten, waaronder Netflix, Disney+, Apple TV+, en vele andere. 

• Vergelijkbaar met andere mediaboxen:

Andere populaire mediaboxen, zoals Google Chromecast met Google TV, bieden ook toegang tot streamingdiensten en apps, maar de Apple TV 4K onderscheidt zich door zijn integratie met het Apple-ecosysteem. 

• Nieuwe generatie:

Apple werkt aan een nieuwe Apple TV 4K (model 2025), die naar verwachting nieuwe hardware en functies zal bevatten. 

Apple TV 4K heeft zeker géén klein aandeel binnen de markt, wereldwijd staan er 75 miljoen Apple TV mediaboxen in de huiskamers, waarvan een deel in Nederland.
Volgens Evoca TV zijn er wereldwijd meer dan 75 miljoen Apple TV-gebruikers

Deze 2 beweringen zijn tegenstrijdig. Er zijn 75 miljoen Apple TV+ gebruikers (waaronder ik op een Android TV) en niet 75 miljoenen Apple TV 4K bezitter. De meeste gebruiken op een iMac of een iPad.

En weet je hoeveel miljarden mensen, de een Google TV, Android TV, Android TV Boxes, Chrome Sticks, Fire Sticks, Fire TV, Samsung TV, LG TV bezitten?

Apple TV+ is een streamingsdienst vergelijkbaar met Netflix of Prime Video, maar veel kleiner.

25 miljoen betaalde gebruiker en 50 miljoenen gratis gebruiken (promotion bij koop van een Apple apparaat)

Hoi ​@TDN 

Je wilt maar graag gelijk hebben, en vindt daar altijd wel een weg in.
Prima, maar ik heb mijn huiswerk echt wel goed gedaan, voordat ik iets vermeld op de community.

Er zijn wereldwijk 75 miljoen Apple TV (4K) mediaboxen verkocht, en dan heb ik het duidelijk niet over de streamingdienst Apple TV+ waar jij nu naar refereert.
Met de streamingdienst Apple TV+ gaat het juist erg slecht, en wordt steeds minder gekozen boven de gevestigde orde als Netflix, HBO Max, Disney Plus, Videoland, ect, ect.

Dus ga nu niet verwarring schoppen binnen mijn topic, en een product (Apple TV 4K) en streamingdienst (Apple TV+) nu door elkaar halen, deze moet je volledig los van elkaar blijven zien.

Het is overduidelijk dat je een Android fan bent, en graag verwarring wilt zaaien met onwaarheden bij Apple Fans, maar daar trap ik persoonlijk niet in.

Het lijkt erop dat KPN het liefst heeft dat alle klanten kijken via hun eigen ontvangers. Met als achterliggende reden dat klanten dan ook streamingdiensten gaan gebruiken via de KPN-ontvangers. Want in de toekomst zullen mensen steeds minder gaan kijken naar gewone TV-zenders.

Het verdienmodel van KPN verplaatst zich steeds meer naar de abonnementen op streamingdiensten. Want het mag toch duidelijk zijn dat KPN ook een gedeelte van de abonnementskosten daarvan opstrijkt. 

.

Er zijn wereldwijk 75 miljoen Apple TV (4K) mediaboxen verkocht, en dan heb ik het duidelijk niet over de streamingdienst Apple TV+ waar jij nu naar refereert.

Graag een link (bron) over verkoopgetal van Apple TV 4k. In de bron van jouw bewering staat duidelijk, Apple TV+ Gebruiker en niet Apple TV-gebruikers

Volgens Evoca TV zijn er wereldwijd meer dan 75 miljoen Apple TV-gebruikers.

https://evoca.tv/apple-tv-subscribers/

How Many Subscribers Does Apple TV+ Have?

1. Apple TV+ has over 25 million subscribers. 

According to a recent report, Apple TV+ is estimated to have 25 million paid subscribers.

Apple TV also has an additional 50 million subscribers, who have received free access to the platform through promotions for one year with the purchase of Apple devices. 

In total, Apple TV is used by over 75 million users worldwide. 

Here is  a table displaying the distribution of the number of Apple TV Plus users worldwide by subscription type:

Subscription Type Apple TV Plus Users
Paid 25 million 
Free 50 million
Total  75 million 

Het is overduidelijk dat je een Android fan bent, en graag verwarring wilt zaaien met onwaarheden bij Apple Fans, maar daar trap ik persoonlijk niet in.

Moet ik iets zeggen over jouw onwaarheden?

.

Feit blijft dat klanten met Apple TV een stuk kleiner is dan Android/Samsung/LG. Dat maakt het logischer dat prioriteit naar nieuwe Smart TV app eerst daar naar toe gaat, voor Apple TV aan de beurt is.

In 2017 werd er ‘maar’ 30.754 kastjes verkocht in Nederland. (Tegenover 429.466 Chromecasts)

Dat zal door de komst van nieuwe generatie paar jaar terug én wegvallen (goedkopere) chromecast + streaming populairteit omgetwijfeld hoger zijn geworden. 

Maar ik durf met zekerheid te zeggen niet hoger dan Android TV. Er zijn helaas geen recentere cijfers.

https://www.spreekbuis.nl/teleurstellende-verkoop-apple-tv/

Feit blijft dat klanten met Apple TV een stuk kleiner is dan Android/Samsung/LG. Dat maakt het logischer dat prioriteit naar nieuwe Smart TV app eerst daar naar toe gaat, voor Apple TV aan de beurt is.

In 2017 werd er ‘maar’ 30.754 kastjes verkocht in Nederland. (Tegenover 429.466 Chromecasts)

Dat zal door de komst van nieuwe generatie paar jaar terug én wegvallen (goedkopere) chromecast + streaming populairteit omgetwijfeld hoger zijn geworden. 

Maar ik durf met zekerheid te zeggen niet hoger dan Android TV. Er zijn helaas geen recentere cijfers.

Hoi ​@ikheetjeff 

Het klopt wat je nu schrijft, alleen zijn het de verkoopcijfers van 2017 en 2018, dus van 7 jaar geleden.
We leven nu in 2025 dus de verkoopcijfers van de Apple TV 4K kunnen nu heel anders liggen.

Maar ongeacht hoeveel mede klanten de Apple TV 4K in huis hebben staan, want dat zo geen rol van betekenis moeten zijn, had KPN allang de KPN TV+ App beschikbaar moeten stellen voor Apple TV.
Er is simpelweg géén goede reden te geven, waarom KPN als enige dit nog niet heeft gedaan, terwijl alle andere concurrenten dat wel al hebben gedaan.

Nogmaals, elke klant moet gelijk behandeld worden, zowel die met een Android mediabox als die met een Apple TV 4K mediabox in huis, daarbij moet er niet gekeken worden naar een aandeel.
Dat hebben de andere providers tenslotte ook niet gedaan.

Al jaren kijk ik de streamingdiensten via Apple TV, eerst de HD nu de 4K variant. De HD gebruik ik ook nog steeds en gaat mee op bijv. vakantie.

Niet alleen KPN heeft (nog) geen app voor de Apple TV, ook KIJK.nl (Talpa stal) heeft er geen.

Mijn buurman heeft een Apple tv kastje (is een echte Apple freak) en hij heeft de app van Odido.

(Odido heeft wel een Apple app)

Persoonlijk vind ik het beeld bij hem voor tv niet echt geweldig. 

Denk je nu werkelijk dat op de burelen van kpn deze reactie onderdeel wordt van besluitvorming omtrent een app voor de Apple TV? 

Maar als het voor jou buurman acceptabel is, wat is dan jouw probleem? Best mogelijk dat er een buurvrouw is die het beeld bij jou niet geweldig vind.

Enfin, wellicht kan je buurman de app instellingen even aanpassen of de instellingen van de TV. Ik heb drie Apple TV’s en op alle drie draait de Odido TV app probleemloos en met een uitstekende beeldkwaliteit, mijn buurman, buurvrouw Toos en tante Bep vinden dat ook 😂. Odido heeft het in tegenstelling tot kpn Dikvoormekaar.

Ongetwijfeld heeft Android/Google TV een groter marktaandeel dan TV OS van Apple en er is ook niemand die dat betwist. 

Waar het om gaat is dat kpn als enige grote provider ten opzichte van de concurrentie op achterstand staat en blijft. Kennelijk is het marktaandeel van de Apple TV voor de concurrentie geen belemmering om daar een TV app voor te ontwikkelen. Als zelfs de allerkleinste dat kunnen en kpn maar blijft dralen dan is dat puur onwil.

Of misschien wel onkunde.

Hi ​@Michel.uit.Arnhem en anderen,

We begrijpen dat het jammer is dat de app nog niet beschikbaar is voor de Apple TV. We weten dat veel klanten hier op wachten, en hij gaat er écht komen.

De vraag wanneer, daar heb ik echter nog geen antwoord op. Daarom kunnen we niks anders doen dan je vragen om geduld te hebben onze product updates in de gaten te houden. Zodra er nieuws is, laten we het weten!

@Maja van KPN Het wordt nu wel verwarrend. Vorige week werd door ​@Arjan van KPN nog gezegd dat het een serieuze optie is, en als de ruimte er is.  Nu komt de app er toch weer wel met zekerheid.  Ik ben heel eerlijk dat ik er niet op ga wachten aangezien ik de app pas ver in toekomst verwacht aangezien er na een jaar nog steeds geen begin is gemaakt. 

Dat laatste baseer op een verkorte quote uit het bericht van Arjan

We hebben we altijd gezegd dat het een serieuze optie voor ons is om ermee bezig te gaan. Voorlopig krijgt de ontwikkeling van de app voor AndroidTV, Tizen en WebOS voorrang en daarna is het kijken of er ruimte voor is

Hi ​@Michel.uit.Arnhem en anderen,

We begrijpen dat het jammer is dat de app nog niet beschikbaar is voor de Apple TV. We weten dat veel klanten hier op wachten, en hij gaat er écht komen.

De vraag wanneer, daar heb ik echter nog geen antwoord op. 

Soms is geen reactie eigenlijk beter en dit is een goed voorbeeld want dit zegt natuurlijk helemaal niets. Is net zo vaag en nietszeggend als de mededeling die voorheen de standaard was op vragen over een TV app voor de Apple TV: er is nog niets over bekend.

‘Hij gaat er écht komen, we weten niet wanneer’ kan nog járen volgehouden worden, net zoals er járen ‘nog niets over bekend was’.

Soms is geen reactie eigenlijk beter en dit is een goed voorbeeld want dit zegt natuurlijk helemaal niets. Is net zo vaag en nietszeggend als de mededeling die voorheen de standaard was op vragen over een TV app voor de Apple TV: er is nog niets over bekend.

Hij gaat er écht komen, we weten niet wanneer’ kan nog járen volgehouden worden, net zoals er járen ‘nog niets over bekend was’.

Zou eens tijd worden dat er nu eens wat gaat gebeuren. Klant is koning toch? Nou dat is het tegenwoordig allang niet meer, het gaat alleen nog maar over geld, en alle bureaucratische geneuzel in NL. 

Zou eens tijd worden dat er nu eens wat gaat gebeuren. Klant is koning toch? Nou dat is het tegenwoordig allang niet meer, het gaat alleen nog maar over geld, en alle bureaucratische geneuzel in NL. 

KPN heeft naar mijn idee gewoon een miscalculatie gedaan om de Apple TV als lage prio in te schatten op basis van gebruik. Apple deelt geen cijfers, maar dat het hier volgens de meeste maar om een kleine groep gaat betwijfel ik. Waarom zou Ziggo en meerdere grote apps dan wel een app ontwikkelen?

De klant is koning vindt ik altijd een beetje zin van weinig betekenis, want een koning hoort zich ook als koning te gedragen. Buiten dat, kleine bedrijven hebben klanten harder nodig dan grote bedrijven. Zo werkt het helaas wel. 

….

‘Hij gaat er écht komen, we weten niet wanneer’ kan nog járen volgehouden worden, net zoals er járen ‘nog niets over bekend was’.

‘’Jij krijgt een snoepje, maar ik weet niet wanneer, maar je krijgt hem echt.'’ Het is inderdaad gewoon een zoethoudertje om mensen hoop te laten houden. Ik verwacht echt dat wij volgend jaar deze discussie gewoon weer hebben waar de app voor Apple nou blijft. ;) 

. Ik verwacht echt dat wij volgend jaar deze discussie gewoon weer hebben waar de app voor Apple nou blijft. ;) 

Beste kan je 2 keer per jaar deze topic of een nieuwe hierover starten.

Zo hebben WJB, etc. ook HD vanaf 1 gekregen (zaten standaard destijds verstopt vanaf 701.

Reageer