Skip to main content
Beantwoord

Traag opstarten van TV+ ontvanger via AV-receiver

• August 21, 2025
  • 10 reacties
  • 84 keer bekeken

Ik heb pas een kpn tv+ box aangesloten op een onkyo rz820 . met een samsung tv 65q80 uit 2021
Instellingen van de kpn tv box staan op snel opstarten , hdmi sec actief en multicast. audio staat op fixt dolby.
De versterker heeft een hdmi 2.1 met 4k ondersteuning. 
Alle apparatuur heeft de laaste firmware.
De setup is als volgt. HDMI van tvbox naar versterker cal/sat poort 2 . HDMI out versterker naar tv hdmi e(arc). 
het probleem.
Als ik de tvbox aanzet gaan automatisch tv en versterker aan. ( de sec werkt dus goed) het beeld flikkerd even van blauw naar zwart en blijf zeker 3 minuten en soms wel 10 minuten op zwart voordat er beeld en geluid doorkomt. 
Zet ik de box rechtstreeks op de tv dan gaat het opstarten een stuk beter. de versterker schakelt naar tv via de hdmi e(arc) en zo komt het geluid ook goed, maar…. elke keer als ik zap. dus van zender verander moet de versterker weer opnieuw het audiosignaal detecteren waardoor deze continu loopt te schakelen voor de juiste dacs. dit laatste is niet het geval wanneer ik de eerste aansluit situatie heb. maar dan heeft hij weer opstart problemen. 

iemand enig idee hoe ik dit allemaal goed werkend kan krijgen, of waarom het nu niet werkt

HDMI specs van de versterker :
Compatibele ingangresoluties HDMI­ingang 4K, 1080p/24, 1080p, 1080i, 720p, 480p/576p
Ondersteund Deep Color, x.v.Color™, LipSync, Audio Return Channel, 3D, 4K 60 Hz, CEC, Extended Colorimetry (sYCC601, Adobe RGB, Adobe YCC601), Content Type, HDR Audioformaat Dolby Atmos, Dolby TrueHD, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, DTS:X, DTS­HD Master Audio, DTS­HD High Resolution Audio, DTS 96/24, DTS­ ES, DTS­HD Express, DSD, PCM Maximum Videoresolutie 4k 60 Hz (YCbCr 4:4:4)

Beste antwoord door ronald.a

@joop2011 hdmi rechtstreeks in tv en audio via toslink werkt weI, maar dan moet ik elke keer handmatig de versterker op het juiste kanaal zetten, via hdmi gaat dit automatisch en kan de versterker achter het deurtje blijven. ( in de kast zitten 2 ventilatoren via de usb van de versterker aangeloten, misschien dat die zorgen voor frequentie storing) 
Verder lopen spelen met de beeld instellingen tot de volgende conclusie gekomen.
instelling van het beeld veranderd naar 4k2k 60hz. start goed op . 
(De tv heeft variable frequentie tot 120hz dus dat gaat prima)
Instelling van het beeld op 4k2k 50hz. start waardeloos op. het zit hem dus in de frequentie. 
Probleem is opgelost. 

Topic kan gesloten worden.

10 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

@ronald.a Probeer de instelling van KPN TV ontvanger en Onkyo op passthrough te zetten. En probeer de andere ingang zoals STB/DVR of AUX

Leen59
Wijsgeer
  • August 21, 2025

Probeer het eens met CEC uit om te zien hoe het dan reageert 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 21, 2025

@ronald.a Probeer de instelling van KPN TV ontvanger en Onkyo op passthrough te zetten. En probeer de andere ingang zoals STB/DVR of AUX

de onkyo staat op passtrough en de kpn box heeft alleen een passtrough op de audio waarbij de nl1 tm rtl8 op dolby worden weergegeven en daarna schakelt de versterker naar stereo voor veel andere zenders.  maar zoals gezegd , de versterker zoekt na elke zenderwisseling weer opnieuw naar de audio , 
Nu heb ik op de tv wel een audio optie gevonden met hdmi e-arc modus auto/ off.  staat nu op auto. Ga morgen ff kijken wat hij doet met off , misschien dat die dan niet continu schakelt voor audio. 
ben alleen bang dat als ik dan netflix open via de smarttv dat hij niet automatisch dolby detecteerd, of youtube op stereo zet. Morgen even proberen,  nu een beetje bedtijd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

de onkyo staat op passtrough en de kpn box heeft alleen een passtrough op de audio waarbij de nl1 tm rtl8 op dolby worden weergegeven en daarna schakelt de versterker naar stereo voor veel andere zenders.

De ontvanger converteert bij auto instelling bij zender zonder surround DD5.1 naar nep-DD (DD 2.0). Daar heb je niet aan, als de bron sowieso in stereo is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 25, 2025

Hoi ​@ronald.a , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

de onkyo staat op passtrough en de kpn box heeft alleen een passtrough op de audio waarbij de nl1 tm rtl8 op dolby worden weergegeven en daarna schakelt de versterker naar stereo voor veel andere zenders.  maar zoals gezegd , de versterker zoekt na elke zenderwisseling weer opnieuw naar de audio , 
Nu heb ik op de tv wel een audio optie gevonden met hdmi e-arc modus auto/ off.  staat nu op auto. Ga morgen ff kijken wat hij doet met off , misschien dat die dan niet continu schakelt voor audio. 
ben alleen bang dat als ik dan netflix open via de smarttv dat hij niet automatisch dolby detecteerd, of youtube op stereo zet. Morgen even proberen,  nu een beetje bedtijd. 

Ben benieuwd of je dit inmiddels hebt kunnen testen en uiteindelijk zelfs nog meer benieuwd naar je bevindingen! 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zoekt de tv om daar contact mee te maken en het beeld en geluid goed te zetten.

Beste is om hem op de HDMI 1 ingang van de tv te zetten.

Voor geluid radio gebruik daar dan de Toslink (optische audio) uitgang van de DIW7022 voor.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Heb nu de cec uitgezet op de kpn box . de sec staat nog wel actief tussen tv en versterker. dus aanzetten via beide power knoppen op de kpn ab. dit werkte al iets sneller maar nog niet optimaal.
Nu de systeeminstellingen van de kpn box van het beeld op 1080p gezet. Nu is lijkt alles goed te werken. 
Er zit dus iets met de 4k wat niet lekker gaat.
Ik ga nog even verder testen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Waarschijnlijk ondersteund de versterker 4K niet.

Daarom advies om de DIW7022 rechtstreeks met een HDMI kabel met de tv (op HDMI1) te verbinden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • August 26, 2025

@joop2011 hdmi rechtstreeks in tv en audio via toslink werkt weI, maar dan moet ik elke keer handmatig de versterker op het juiste kanaal zetten, via hdmi gaat dit automatisch en kan de versterker achter het deurtje blijven. ( in de kast zitten 2 ventilatoren via de usb van de versterker aangeloten, misschien dat die zorgen voor frequentie storing) 
Verder lopen spelen met de beeld instellingen tot de volgende conclusie gekomen.
Instelling van het beeld op 4k2k 50hz. start waardeloos op. het zit hem dus in de frequentie. 
Probleem is opgelost. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 30, 2025

Probleem is opgelost. 

Fijn om te lezen dat het inmiddels is opgelost en ook mooi dat je dit hier nog even hebt willen delen ​@ronald.a , thanks!