Skip to main content

Als ik mijn TV ontvanger aanzet (via de standby knop) dan duurt het bijna 1 minuut voor ik TV signaal heb.

De klok blijft al die tijd in het display staan. Ik heb wel geluid. De radio doet het wel meteen (geluid) maar het display geeft ook dan bijna 1 minuur de klok weer. Daarna heb ik TV beeld en werkt de decoder goed.
Als ik de decoder helemaal uitzet en dan aan, dan komt na de herstart wel meteen alles goed, tot ik de decoder weer in standby zet. Dan begint alles van voor af aan.
Wat is hier aan te doen?

@HC-AK , welke TV ontvanger heb je? 


Arcadyan HMB2260


Zou je de TV ontvanger eens een "frisse start” kunnen geven.

Menu - Instellingen - Systeem - Terug naar fabrieksinstellingen "frisse start"


Al geproveerd. Geen verschil


Wat gebeurt er wanneer je eerst de TV ontvanger aanzet en dan pas je TV. Heb je dan ook hetzelfde probleem. En is de TV ontvanger rechtstreeks aangesloten op de Experiabox? 


Als ik eerst de TV aanzet en dan de ontvanger gebeurt hetzelfde.

Tussen Experia en ontvanger zit een switch. Het probleem is een paar maanden geleden begonnen, daarvoor was t altijd goed. Ontvanger aan en binnen een aantal tellen beeld


Is het een switch met IGMP snooping? Zie voorbeeld Netgear GS105e.

 


Een simpele switch. Die heeft er altijd tussen gezeten en alles werkte goed tot een paar maanden terug.

Er is niets veranderd aan bekabeling of switch of ontvanger, behalve dat na het probleem zich voordeed, deze een paar keer is uitgezet, spanningsloos gemaakt etc. Zoals gezegd, na het spanningsloos maken en weer opstarten doet de ontvanger 1 keer goed bij uit standby halen, daarna is het weer fout.

Misschien dat de update van KPN naar het nieuwe menu iets verandert maar ik heb er mijn twijfels over. Ik heb nog het ‘oude’ menu, zelfde menu als vorig jaar. Heb gelezen dat er een update komt.


Dan raad ik toch aan om de simpele switch te vervangen voor een switch met IGMP snooping. Deze is onder andere te koop bij KPN.

KPN website

Op de volgende link wordt uitgelegd wat IGMP snooping inhoudt.

Uitleg IGMP snooping door KPN


Draait al ruim 5 jaar zonder probleem, behalve de afgelopen paar maanden met deze switch


Je kan wellicht een test doen om tijdelijk de switch er tussen uit te halen en de TV ontvanger direct aan te sluiten op de Experiabox en dan zien wat er gebeurt.

Overigens heb je net voordat je problemen kreeg iets anders aangesloten via de switch.


Hallo @HC-AK, Welkom op het Forum. 

fijn om te zien dat @Hoopvol jou al aardig op weg heeft geholpen, helaas zonder resultaat lees ik. Het probleem van TV-ontvangers die traag uit de standby komen is bij ons bekend. In sommige gevallen kan een ‘frisse start’ via het menu een oplossing bieden. We werken momenteel aan een oplossing en we hopen zo snel mogelijk met een update te komen. Excuses voor het ongemak. 

Als je nog andere vragen hebt hoor ik het graag. 


Ik heb mijn tweede ontvanger inmiddels in de plaats van de eerste gezet. Deze werkt nu ongeveer een week zonder het issue. Een frisse start via het menu is niet mogelijk met de ontvanger. Er is geen optie om te resetten naar fabrieksinstellingen of om de SW opnieuw in te stellen/instaleren.

Ik heb nog het ‘oude’ menu. De nieuwe Software is nog niet aanwezig op mijn ontvangers


Hallo @HC-AK, wat fijn dat het omruilen de issues grotendeels heeft opgelost. Wanneer je nog over het oude menu beschikt kun je de tv ontvanger via de volgende instructies resetten: 

  1. Druk op menu] van de afstandsbediening en ga naar instellingen]
  2. Druk dan 2x op de gele knop] van de afstandsbediening
  3. Zet de optie Software verwijderen] op Ja] 
  4. Zet de optie eTerug naar fabrieksinstellingen] op pJa] en selecteer rBewaar instellingen] 
  5. De tv-ontvanger gaat nu resetten, dit kan 15 tot 30 minuten duren. Zet de tv-ontvanger niet uit tijdens het opnieuw inladen van de software.

Beste @HC-AK, hoe staat het er nu voor met de ontvangers?


De andere ontvanger begint nu ook traag te worden nadat ie uit de standby komt.

Ik heb nog geen tijd gehad de sw opnieuw te instaleren. Ik wacht eigenlijk op de nieuwe versie van KPN die deze maand zo komen. Hopelijk lost die het probleem ook op


Prima! Mocht dat niet zo zijn, kan je altijd nog de software verwijderen. Het 30 seconden stroomloos maken van de ontvanger wil ook nog wel eens helpen. Mochten we, nu of later, nog iets voor je kunnen doen, weet je ons te vinden.


30 seconden stroomloos maken werkt inderdaad, maar dat is tijdelijk.

Of het is een bug in de SW/FW van de TV ontvanger, of het is inderdaad, zoals eerder gemeld de switch, Hoewel ik dan niet begrijp dat het probleem er niet vanaf het begin is geweest, en dat het, na verwisselen van adapter dagen heeft geduurd voor het probleem zich voordeed.

 


Na de software update ging het een tijdje goed met de snelheid van de ontvanger, v,w,b, aanzetten.

Dit werd echter toch weer trager.

De Netgear switch aangeschaft en geïnstalleerd. Helpt niet echt.

De nieuwe software is echter een stuk gebruiksonvriendelijker en trager dan de oude.

Overschakelen naar Gids duurt lang.

De gids in de vorige software was veel beter te gebruiken en reageerde sneller.

Je moet nu veel vaker op de ‘terug’ knop drukken, maar daar die ook traag reageert gebeurt het dus vaak dat je naar het vorige kanaal teruggaat omdat, door de trage software, er toch 1 keer te vaak op terug is geklikt.

Zappen naar andere zenders is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.

Bij sommige zenders werkt het 30 seconden of 5 minuten vooruitspoelen niet, het terugkijken blijft dan gewoon hangen of gaat zelfs terug in de tijd. (Ik heb het hier niet over de RTL en SBS zenders waarbij doorspoelen sowieso niet werkt)

Dus: Traag opstarten niet echt opgelost met nieuwe software en switch. De nieuwe software is voor de meeste functies gewoon te traag.


Beste @HC-AK, het klopt helemaal wat je zegt en je bent helaas niet de enige die dit momenteel ervaart! We hopen snel in het nieuwe jaar een nieuwe firmware uit te kunnen rollen die dit verhelpt. Excuses voor het ongemak!