Skip to main content

Ik ben door KPN verplicht om mijn verouderde Motorola tv ontvanger om te ruilen voor een Arris (?) ontvanger. In tegenstelling tot de Motorola heeft deze ontvanger geen tulpaansluitingen meer. Hoe krijg ik mijn (peperdure) TEAC tuner aangesloten op de Arris ontvanger? Of heb ik pech en mag ik iets dat het perfect doet, afdanken?

Ik ben door KPN verplicht om mijn verouderde Motorola tv ontvanger om te ruilen voor een Arris (?) ontvanger. In tegenstelling tot de Motorola heeft deze ontvanger geen tulpaansluitingen meer. Hoe krijg ik mijn (peperdure) TEAC tuner aangesloten op de Arris ontvanger? Of heb ik pech en mag ik iets dat het perfect doet, afdanken?

@Ijsbrand B. Zit er op die TEAC een optische aansluiting?


Nee, helaas. Het apparaat is nog uit de guldentijd, net aan.


Foutje van mijn kant,het gaat niet om de tuner, maar om de versterker.


Hallo @Ijsbrand B. , bij de meeste Arris-ontvangers heb e een digitale en analoge audio-uitgang, zie onderstaand voorbeeld:

audio LR plus optical
 

Met die 2 mogelijkheden kun je dus geluid aansluiten op je versterker, de optical waarschijnlijk via een DAC volgens onderstaand voorbeeld:

 


Jan, dank je wel voor je snelle antwoord. De eerste foto komt overeen met de achterkant van mijn tv ontvanger. Als ik het goed begrijp, kan ik hem via een l/r kabeltje aansluiten? Hoe heet een dergelijk kabeltje, want het is iets anders dan een tulpstekkertje. Want die werken echt niet.


Hallo @Ijsbrand B. 3,5mm jack

 


TX


Hallo @Ijsbrand B. 3,5mm jack

 

@Ijsbrand B. is eventueel te bestellen via de shop van KPN: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/573397/jack-tulp-audiokabel-1-2-meter/?pos=718


JanD, nogmaals bedankt. Ik heb het kabeltje inmiddels besteld bij …...KPN. Vreemd dat je op hun site nergens iets kunt lezen over deze aansluiting, terwijl ze wel het kabeltje leveren.


Vreemd dat je op hun site nergens iets kunt lezen over deze aansluiting, terwijl ze wel het kabeltje leveren.

Dan heb je niet goed gezocht :wink:  er is namelijk genoeg te vinden op de site wat betreft de audio aansluitingen. Ook staat het beschreven in de handleiding en normaal gesproken leveren ze ook het audio kabeltje mee in de doos. Zat er niet zo'n kabeltje bijgeleverd?

Edit: Ik zie dat ze nu geen audio kabeltje meer meeleveren met de ontvanger. (wel vreemd)


Dank Dirck voor je bericht. Echter, in de gebruiksaanwijzing stond niets over een audiokabeltje of een verwijzing naar mijn audio. Ik had wel zoiets verwacht, want mijn oude Motorola had een rode en witte tulpaansluiting. Deze ontbrak bij de nieuwe tv ontvanger van Arris. Ik heb gezocht op de site van KPN en heb er niets kunnen vinden over een audioaansluiting. Daarom wilde ik een chatsessie starten of op zijn minst een telefoonnummer voor contact. Ik zou zeggen, probeer eens via hun site te chatten of een tel nummer te vinden, want mij is het na vele pogingen niet gelukt. Probeer vooral eens via de optie Contact contact te maken. Succes.

waar je gelijk in hebt, ze hadden gewoon een kabeltje mee moeten leveren. Kleine moeite en die €5,- (kost KPN misschien €0,50) halen ze er echt wel uit en anders had ik het betaald.


Hoewel je het waarschijnlijk niet meer nodig hebt, hier toch een paar handige links:

www.kpn.com/service/televisie.htm

www.kpn.com/service/televisie/problemen.htm

www.kpn.com/service/pakket-installeren.htm

Zo'n kabeltje kun je trouwens gewoon gratis krijgen staat hier:

Geluidsinstallatie aansluiten met audio-kabel

En hier kun je het telefoonnummer vinden (08000402):

www.kpn.com/service.htm

Is inderdaad wel een beetje omslachtig. Je klikt eerst op een hokje (bijvoorbeeld: televisie/digitenne) dan klik je op “Ik heb een andere vraag of wil graag contact” en vervolgens scroll je een stukje naar beneden en dan zie je daar "regel het telefonisch” staan.

Bij xs4all kun je de handleiding ook bekijken (als het nog nodig is)

xs4all.nl/Televisie_Aansluiten_201802.pdf


---

Zo'n kabeltje kun je trouwens gewoon gratis krijgen staat hier:

Geluidsinstallatie aansluiten met audio-kabel

---

Wel jammer/vervelend dat die kortingscode alleen op deze pagina staat en niet op de artikelpagina.


---

Zo'n kabeltje kun je trouwens gewoon gratis krijgen staat hier:

Geluidsinstallatie aansluiten met audio-kabel

---

Wel jammer/vervelend dat die kortingscode alleen op deze pagina staat en niet op de artikelpagina.


Inderdaad, dan had Ijsbrand B. €5 kunnen besparen. Blijf het toch vreemd vinden dat KPN geen audiokabeltje meelevert in de doos. Bij XS4ALL kreeg je wel een kabeltje meegeleverd.


Dirk en Katana 321 bedankt voor jullie reactie. Het verhaal wordt  oor mij steeds merkwaardiger. Gelukkig krijg ik mijn kabeltje van €5,- vandaag thuisgestuurd voor €2,95 verzendkosten, maar nu ik weet hoe ik in contact kan komen met KPN, ga ik dit voorval zeker aankaarten. Het gaat me niet om die vijf euro, maar om de gang van zaken en het gezoek op hun site.


Hmmmm, de bruuksanwiezung nog maar eens goed doorgenomen. En idd, er staat een regeltje over het gratis aanvragen van de audiokabel :pensive: