Skip to main content

Het lijkt er op dat ik het zelfde probleem heb.. Ik heb het KPN TV+ kastje via mijn denon receiver aangesloten, en onafhankelijk van de “Automatisch beste resolutie” instelling schiet hij iedere keer bij aanzetten naar 480p ipv 1080p.

Is dit wellicht een bekend probleem?

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt

De DIW7022 ziet in dit geval geen tv, maar een versterker.

 

Het beste is om de DIW7022 met een goede HDMI kabel op HDMI 1 van de tv te verbinden.

En vanaf de tv via HDMI 2 eARC naar de Demon.


@joop2011 dankjewel voor je antwoord, ik snap dat dat waarschijnlijk een oplossing is. Alleen werkt dat in mijn geval niet, aangezien ik 1 HDMI kabel vanaf de receiver naar de tv heb lopen en 3 inputs op de receiver (tv, PlayStation, Apple TV). De tv hangt aan een beweegbare beugel, met nu dus maar 2 kabels naar de tv wat voor ons dus ideaal is. Daarom is het geen optie om de tv+ ontvanger direct aan te sluiten.

Als de optie “automatisch beste resolutie” juist zou werken dan zou ik de ontvanger gewoon vast op 1080p kunnen instellen en heb ik geen probleem. Echter lijkt dat dus niet het geval.


Misschien is dit een optie.

Als de Denon een Toslink (audio fiber ingang) heeft.

 

HDMI kabel 2.1 (4K)  van DIW7022 naar televisie HDMI ingang 1.

Toslink kabel (fiber audio) van DIW7022 naar de Denon receiver. 

Let op: de audio fiber uitgang moet je wel aanzetten op de DIW7022, deze staat standaard op uit. 


@Joostp32 En wat gebeurt er als je handmatig een resolutie kiest ipv automatisch?


Hallo @Erwin_  dan werkt het, ziet alles er goed uit en blijft de resolutie goed tot de ontvanger uit en weer aan gezet word. Dus iedere keer als ik tv de tv ontvanger aan zet moet ik handmatig de resolutie instellen, dan kan ik fatsoenlijk tv kijken. 


@Joostp32 

Wat bedoel je met uit.

100% van de spanning (volksmond stroom) af of stand-by?

 

Heb je ook mijn idee geprobeerd?

Zie boven.

Ik denk dat het probleem ook dan is opgelost. 


@joop2011 stand by uiteraard, ik ga niet iedere keer dat ik tv wil kijken de stekker er in en uit halen uitetaard :)

De optie die u gaf is voor mij geen optie aangezien ik ruimte heb (door de ophang beugel van de tv en de goot naar de tv toe) voor 1 HDMI kabel en een voedingskabel naar de tv. Zoals ik had uitgelegd heb ik daarom een receiver, zodat ik 3 HDMI inputs via mijn receiver naar 1 HDMI output van de tv kan schakelen. Dit werkt super, en zorgt ervoor dat mijn receiver, tv ontvanger, PlayStation en AppleTv volledig onzichtbaar in een kastje staan. Het nadeel is dus nu ontstaan door de tv ontvanger die iedere keer terug gaat naar 480p resolutie.

 


@Erwin_  enige update omtrent mijn vraag/probleem?


Je hebt ook de energiebesparing op standby?

 


@DLD ik heb zojuist even gecheckt, zowel op eco stand als op snelle start blijft de ontvanger na uit (stand-by) en aan zetten terug springen naar 480p..


Schakel automatisch resolutie beslist uit.!!

En kies daarna voor 1080p 50 Hz. 

 


@PeterG dat heb ik ook gedaan, dan is de resolutie op dat moment super. Echter zodra de hele ontvanger in stand-by word gezet en weer aan springt hij gewoon terug naar 480p..


Tja. Elders werkte het direct. 

Dan weet ik het ook niet. Wel iets in de Denon. Je zou nog 1080kunnen proberen of zelfs 720p.

Afgezien van je opstelling aanpassen en hdmi direct naar je tv. En optisch naar de Denon. Ook alleen dan kun je een 4k verbinding hebben naar je televisie want ik neem aan dat het een 4k televisie is. Via je Denon gaat 4k ook niet lukken. 

Vervang de kabelgoot door een wat grotere. 

Wat ook nog kan helpen is eerst de tv aan en dan pas ontvanger. Dan ontstaat er, via de Denon, hopelijk communicatie tussen ontvanger en tv over de resolutie. 

Zelf vond ik het met hdmi via de versterker niet fijn. Dan moet altijd ook de versterker aan met tv. Dat is lang niet altijd nodig als er alleen spraak is. Scheelt extra stroom. 

Ik heb het wel met de bluray speler. 


Zojuist de tv ontvanger direct op de tv aangesloten, op dat moment kwam ook de optie om 4k59.9Hz als resolutie in te stellen. Deze optie gekozen, tv ontvanger aan en uit gezet en de resolutie bleef goed.. Toen nog geprobeerd op 480p, en deze bleef ook staan, dus maar weer terug gezet naar 4K.

Dus zoals verwacht lijkt het probleem gerelateerd aan de Denon receiver. Toen ik daarna de Tv ontvanger weer via de receiver aansloot, kreeg ik meteen 4K resolutie beeld! Uit de handleiding van de Denon lees ik dat wanneer een 4K input word gegeven dat er geen output settings gezet kunnen worden (dus de Denon zal geen upscaling of dergelijke doen). Het lijkt er op dat dit ervoor zorgt dat de communicatie over de HDMI tussen de Denon en Tv ontvanger nu beter werkt en mijn probleem is opgelost!

Bedankt voor het meedenken, en hopelijk heeft een volgende met dit probleem wat aan dit topic.