Skip to main content
Beantwoord

Tv aanzetten lukt niet met KPN afstandsbediening model T4HV1826.

• August 4, 2025
  • 17 reacties
  • 134 keer bekeken

Ik heb een nieuwe tv-ontvanger (HMB2260) en een nieuwe afstandsbediening (T4HV1826). Het installeren van deze afstandsbediening was geen probleem. Het probleem is dat ik mijn tv met deze afstandsbedie- ning wel kan uitzetten maar niet kan aanzetten. Daarvoor moet ik mijn tv-afstandsbediening gebruiken. Ik heb een tv van Panasonic (40S55AEZ). Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Beste antwoord door PeterG

Dan nog deze tip:

Zet op de ontvanger onder instellingen (volgens mij die voor stand-by) ook “zet de tv aan als de ontvanger aan gaat” op aan.

Dan hoef je alleen maar de ontvanger aan te zetten en gaat je tv ook aan. De tv uitzetten kan dan wel met de “TV” knop.

Laat je nog even weten of het zo lukt ​@Hover ?

17 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 4, 2025

Is de HM2260 de nieuwste ontvanger van KPN of is het de oudere versie, .

HMB2260 heeft deze bij instellingen weergave en geluid ook HDMI CEC .

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 4, 2025

Druk 5 seconden op menu totdat het rode lampje op de afstandsbediening 2 keer knippert. Richt de afstandsbediening op de tv en druk op de knop tv (linksboven) totdat de tv uitgaat. Dit kan 5 tot 40 seconden duren.

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Bedankt voor jouw reactie. Volgens mij is het de nieuwste tv-ontvanger. Ik heb het vorige week ontvangen. Het probleem met de afstandsbediening is dat ik de tv wel uit kan zetten maar daarna, na enige tijd, niet met de afstandsbediening weer aan kan zetten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

Voor zover ik weet wordt de 2260 niet meer door kpn geleverd. En had je de 5202 moeten krijgen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

Ik heb een nieuwe tv-ontvanger (HMB2260)

Dit is een hele oude KPN tv ontvanger, die al heel lang niet meer door KPN geleverd wordt.

Ook de opvolger Arris VIP 2952 wordt niet meer door KPN geleverd.

Geen voorraad meer bij KPN.

Weet je zeker dat je deze oude KPN tv ontvanger (Arcadyan HMB2260) hebt?

@JDD 

Zowel de Arcadyan HMB2260 als de Arris VIP 2952 hebben geen HDMI CEC.

Pas vanaf de Arris VIP 5202 hebben de KPN tv ontvangers HDMI CEC of te wel:

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Soundbox

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Bedankt voor jullie reacties. Mijn tv-ontvanger is een Aris VIP 5202. Daarvoor had ik een Arcadyan HMB 2260. Ik heb geen kabel, alles is gewoon aangesloten op de bestaande telefoonaansluiting.. 

Ps. Wat is en kan ik met HDMI CEC?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

Arris VIP 5202

Daar zit CEC op, zet zowel op de tv (staat meestal al aan) aan en zet deze ook op de Arris 5202 aan.

Als je de Arris aan zet, gaat de tv aan en als je hem uitzet gaan beide uit.

De KPN AB kan je instellen op de LG en dan kan je ook het volume wijzigen op de tv.

Aangesloten op telefoonaansluiting snap ik niet.

De Arris VIP 5202 is toch met een UTP kabel verbonden met de Experiabox of Box12?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

reset de afstb door de rode en blauwe knop op de afstb tegelijj in drukken totdat lampje 1 x maal rode knippert, dan op de tv ontvanger zit bovenop een ronde zwarte knop houd deze ingedrukt op je tv de koppel instructie komen , daarna  naar instellingen  gaan van de TV ontvanger en naar afstandsbediening  instellen voor TV klik op je TV merk en volg de instructie's ..

Dan moet het werken.

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Bedankt voor jouw aanwijzing. Er gebeurde helaas niets. Ik heb al eerder de aanwijzingen die jij zojuist noemde om mijn afstandsbediening in te stellen opgevolgd maar met het nummer van mijn tv lukte dat niet. Wel met de 3-cijferige code, welke ik vond op kpn.com/afstandsbediening. Ik kan in feite alles met mijn tv-ontvanger en mijn afstandsbediening, alleen als de tv uit is kan ik deze met de kpn-afstandsbediening niet meer aanzetten. Daarvoor dien ik mijn Panasonic-afstandsbediening te gebruiken. En dat is niet de bedoeling.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

@JDD  dat is toch alleen op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)? en de Soundbox?

Hij / zij heeft de Arris VIP 5202

@Hover 

Zie hier hoe je de AB van de Arris VIP 5202 met de tv kan koppelen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

Heb je al gekeken naar hdmi cec 

Open menu tv ontvanger ,ga naar instellingen  Apparaat, Apparaat voorkeuren ,weergave en geluid ,hdmi cec vink alles aan behalve taal selectie.

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Ik wil jullie bij deze allemaal bedanken voor jullie tips. Helaas heeft het niet het gewenste resultaat opgeleverd. Ik sluit hiermee mijn vraag die ik gesteld heb af met de tekst welke staat onder “Afstandsbediening koppelen lukt niet”: “Er zijn veel codes, maar soms lukt het niet om jouw afstandsbediening in te stellen. In dit geval is er helaas geen andere optie dan 2 afstandsbedieningen te gebruiken.”

Bedankt voor jullie interesse en de moeite die jullie hebben genomen om mij te helpen. Top.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Hover, welkom op de KPN Community. Ik snap heel goed dat je graag jouw televisie wil aanzetten met de KPN afstandsbediening. Ik lees dat je al veel tips van uit de community hebt ontvangen. Binnen onze levendige community is ​@PeterG een expert op het gebied van tv's en de KPN afstandsbediening. 

Mogelijk dat hij toch nog een tip heeft voor jou! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 8, 2025

Met de bij de VIP5202 geleverde T4HU1826 moet deze Full HD televisie gewoon kunnen bedienen. 

Codes voor Panasonic 005, 027, 306, 328, 629, 759, 774

Er is altijd één code die álle functies ondersteunt. Niet alle codes doen dat. Het verschilt per type. Werkt niet alles? Probeer dan de volgende code.

• Auteur
  • Topper
  • August 8, 2025

Hallo Peter

Ik heb ook deze stappen gedaan en kan met mijn afstandsbediening dmv code 328 alle functies gebruiken. Als ik de tv uit doe kan ik het ook weer aanzetten. Echter, wacht ik wat langer, dan gaat dat niet meer en heb ik de Panasonic afstandsbediening nodig, wat ik heel vreemd vind maar het zij zo.

In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • August 8, 2025

Dan nog deze tip:

Zet op de ontvanger onder instellingen (volgens mij die voor stand-by) ook “zet de tv aan als de ontvanger aan gaat” op aan.

Dan hoef je alleen maar de ontvanger aan te zetten en gaat je tv ook aan. De tv uitzetten kan dan wel met de “TV” knop.

Laat je nog even weten of het zo lukt ​@Hover ?

• Auteur
  • Topper
  • August 8, 2025

Hallo PeterG

Het is gelukt! Dit was een geweldig goede tip. Het werkt perfect. Daar was ik dus nooit opgekomen.

Bedankt en groetjes, ​@Hover