Skip to main content

Hallo, het TV beeld bevriest telkens als we naar een ander kanaal willen switchen met de KPN TV ontvanger. Soms gaat het heel eventjes goed als ik de modem/router helemaal uit doe en weer aan, maar na een paar keer van kanaal wijzigen is het weer helemaal mis en zit alles muurvast. Inmiddels heb ik het volgende gedaan: 1) TV ontvanger gerest - heeft geen effect, 2) bestaande switch (er zit een switch tussen de experia box en de TV ontvanger) vervangen door een nieuwe switch Netgear GS105E - heeft geen effect, 3) de UTP kabel rechtstreeks op experia box aansluiten - heeft geen effect, 4) de UTP kabel op andere poort aansluiten van de experia box - heeft geen effect, 5) andere TV gekocht (dacht dat de oude misschien te oud zou zijn) - heeft geen effect. Ter info, tot een paar maanden geleden hadden we Ziggo met gewone kabel en modem/router, geen centje pijn en deed het altijd. Heb ik geloof ik sptijt dat ik ben overgestapt. Iemand nog een suggestie?

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

@JeroenBAS  Misschien de HDMI kabel tussen ontvanger en TV niet goed vastgeklikt? Andere HDMI kabel ?


Bedankt HansaanZet. Zojuist geprobeerd. Probleem blijft.

Af en toe (niet altijd) zoals nu ook, krijg ik de foutcode stb-nmc-400 in beeld ‘verbinding met zender verbroken’ en dat de verbinding tussen modem en tv ontvanger verbroken lijkt en met het advies alles opnieuw op te starten. Dat heb ik dus al tig keer gedaan zonder effect.


Andre HDMI kabel heeft ook geen effect, probleem blijft


Hi @JeroenBAS, van harte welkom hier op het forum. 

Goed dat je de HDMI kabel al gecontroleerd en uitgesloten hebt op advies van @HansaanZet. Gebeurt het bevriezen van het beeld echt alleen bij het wisselen van zender, of ook op andere momenten? Maakt het verschil als je de tv-ontvanger (tijdelijk) rechtstreeks op de Experia Box aansluit? Hoeveel tv-ontvangers heb je thuis? En hoe gaat het met de rest van de verbinding, zoals met internet?


Hallo Alexandra,

Het bevriezen gebeurt alleen maar bij het wisselen van zender, nooit zomaar spontaan tussendoor.

Ik heb de TV ontvanger al een paar keer rechtstreeks aangesloten met UTP kabel op de experia box, maar ook dat lost het probleem niet op. Eveneens een andere poort van de experia box geprobeerd, het probleem blijft.

Overigens heb ik idd ook sinds de overstap naar de experiabox van KPN een probleem met windows verkenner, d.w.z. ik heb een NAS in mijn netwerk en de folders op deze NAS zijn normaliter meteen toegankelijk als ik mijn PC opstart en Windows verkenner open maar sinds de ingebruikname van de experiabox zijn de verbindingen naar de NAS folders verbroken. Pas als ik mijn PC weer opnieuw opstart en weer windows verkenner open, zijn alle verbindingen weer goed. Dit probleem heb is consistent en meteen vanaf het begin (sinds Augustus vorig jaar). Dit probleem had ik daarvoor nooit, dat is echts sinds ik de experia box heb.


@JeroenBAS Dat is gek. Het zou toch iets in de ontvanger kunnen zijn, ik kan de vinger zo niet op de zere plek leggen. Kan je je forumprofiel zo volledig mogelijk invullen, en geef je een seintje zo gauw je dit hebt gedaan? Dan kijk ik verder voor je.

Wat de NAS betreft, ik zou je er graag mee helpen! Dit soort apparatuur valt alleenniet binnen onze ondersteuning, waardoor ik niet de benodigde informatie heb om je ermee te kunnen helpen. Het kan bijvoorbeeld met een instelling te maken hebben, aangezien je verbinding verder wel werkt en herstarten het oplost. We hebben op ons forum verschillende behulpzame gebruikers met veel kennis. Misschien komt er nog iemand in je topic langs, of kan je elders op het forum hierover meer vinden, waarmee je verder komt :)


Hoi Alexandra, forumprofiel ingevuld.


Inmiddels bestaande lange CAT5E kabel vervangen door een kortere (scheelt 8 meter)nieuwe CAT6 kabel en bovendien nogmaals rechtstreeks aangesloten tussen TV ontvanger en Experiabox. Probleem blijft.


Software update TV ontvanger net verwerkt; probleem blijft.

 


Interessant: Probleem lijkt minder c.q. verdwenen wanneer ik alle poort aansluitingen verwijder uit de experiabox, behalve de WAN kabel en die van de TV ontvanger. Wanneer ik alles weer terug inplug is het probleem ook weer terug. Wat betekent dit? Wie o wie?


Hier sinds vanavond echt exact hetzelfde probleem! Hapert continu en eigenlijk echt niet te kijken. Kijken via de iTV app op de televisie zelf werkt wel. Is er weerstoring voor de kastjes?


Interessant: Probleem lijkt minder c.q. verdwenen wanneer ik alle poort aansluitingen verwijder uit de experiabox, behalve de WAN kabel en die van de TV ontvanger. Wanneer ik alles weer terug inplug is het probleem ook weer terug. Wat betekent dit? Wie o wie?

Dat is interessant inderdaad. Dankjewel voor het invullen van je gegevens! Ik heb de verbinding nagekeken, dat ziet er allemaal goed uit. Ik kom van afstand geen problemen tegen. Dat 't goed werkt als de tv-ontvanger (in zijn eentje) rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is bevestigt dit. 

Ik raad je aan om alles los te koppelen op de tv-ontvanger na, zodat deze goed werkt. Als je dan de apparaten één voor een gaat aansluiten, kom je er vermoedelijk snel achter wanneer de storing terugkomt, dus welk apparaat op de een of andere manier stoort. 


Je hebt neem ik aan een Experiabox V12 modem van KPN? Probeer eens via de moderator of een andere medewerker een Experiabox V10 modem uit te testen, ik ben benieuwd of dit het probleem oplost.