Skip to main content

Mijn TV-netwerkconfiguratie is de volgende:

- Nokia G-010G-Q GPON ONT

- FRITZ!Box 7590 met firmwareversie 07.39, aangesloten via WAN 

- Teleste Moka MA32 coax adapter, op poort 1 van FB-7590 

- Coax kabel, +/- 15 m. (bij de bouw in 2012 door/voor UPC aangelegd) 

- Teleste Moka MA32 coax adapter

- Arris VIP-5202 ontvanger, via HDMI op LG Oled 4K-tv

Alle componenten (behalve de TV 😉 ) zijn geleverd door KPN/XS4ALL 

99,98 % van de tijd is beeld én geluid op alle kanalen perfect. Plotseling, meestal 's avonds laat, maar dat kan toeval zijn, staat het beeld stil, valt het geluid weg en komt bijgaande melding in beeld. Overigens niet langer dan een halve minuut, daarna is alles weer normaal.

Soms hieraan voorafgaand is het beeld even schokkerig maar loop het geluid wel door.

Heb alle vier de poorten van de FB al geprobeerd, maakt geen verschil.

Alle componenten gedurende een korte tijd van spanning afhalen ook niet. 

Herkenbaar? Suggesties?  b.v.d. !

 

 

Heeft u al eens getest met een utp-kabel? 


Nee nog niet. Modem in de MK en de tv aan de muur in de woonkamer zijn fixt. Ik zal dus een utp-kabel van zeker 15 a 20 m aan moeten schaffen.


Goedemorgen @meppelinke en dank voor jouw bericht!

Net als @Nick83 ben ik ook benieuwd of je hetzelfde probleem ervaart wanneer je het rechtstreeks met kabel aansluit. De langste kabel die ik je vanaf hier toe kan sturen, is 10 meter dus daar schieten we niet zo heel veel mee op. Heb je inmiddels zelf een kabel aangeschaft en dit kunnen testen?


@JanZ_  @Nick83  Heb het nog niet kunnen testen. Ik heb het net nog even nagemeten: van de FB7590 tot de Arris VIP5202 is 20 meter. Ik heb een netwerkkabel van 5 m. Met een verlenging van 15 m (met een koppelstuk) kan ik de directe tijdelijke verbinding maken. Waarom tijdelijk? omdat de kabel over de vloer loopt via de meterkast, gang, keuken naar de KPN ontvanger in de kamer.

Aanvullende info: overdag en in de vooravond geen enkel probleem op geen enkele zender, ook niet bij terugkijken of afspelen van opnames. Even na tienen begint de verstoring pas, maar ook niet alle dagen. Ra… Ra...  


Nee nog niet. Modem in de MK en de tv aan de muur in de woonkamer zijn fixt. Ik zal dus een utp-kabel van zeker 15 a 20 m aan moeten schaffen.

 

Een UTP cat 5E kabel mag maximaal 305 meter zijn.

20 meter mag dus geen probleem zijn.

Hoe is de KPN tv decoder nu verbonden met de Experiabox?

Als dat Netadapters zijn, dan begrijp ik de storing. Er zit namelijk veel troep (storing) op het 230 volt net. 

Bijvoorbeeld een Phone of zo kan heel erg veel storing veroorzaken.

Ook minder goede LED verlichting (helaas kan je het niet aan de prijs zien).

Voedings adapters (o.a. om je telefoon op te laden)

TL lampen

Etc. 

 

Je kan via de Coax kabels met Moca's werken, die zijn stabieler en minder storingsgevoelig dan de DVS (netwerkadapers). (zie hier, je hebt er 2 nodig)

 

Het beste en meest energie zuinige is altijd een vaste UTP kabel.


@joop2011 De samenstelling van mijn TV-netwerk heb ik bij het stellen van mijn vraag (zie aanhef) beschreven nl: 2 Moca's via de (van oorsprong) UPC coax kabel en dat werkt in principe heel goed.

Je maakt melding van mogelijke storingen door externe bronnen. Dit zet mij aan het denken omdat overdag en in de vooravond geen verstoring is op te merken. Pas later op de avond doet zich het probleem voor, nadat we de LED verlichting hebben ontstoken? Dit laatste ga ik eerst maar eens uitzoeken!     


@joop2011 De samenstelling van mijn TV-netwerk heb ik bij het stellen van mijn vraag (zie aanhef) beschreven nl: 2 Moca's via de (van oorsprong) UPC coax kabel en dat werkt in principe heel goed.

Je maakt melding van mogelijke storingen door externe bronnen. Dit zet mij aan het denken omdat overdag en in de vooravond geen verstoring is op te merken. Pas later op de avond doet zich het probleem voor, nadat we de LED verlichting hebben ontstoken? Dit laatste ga ik eerst maar eens uitzoeken!     

Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar je bevindingen @meppelinke !


@joop2011 @Nick83  @JanZ_  . Opgelost: Led verlichting in de kast naast de TV veroorzaakte de storing. Led uit, geen problemen meer. Wat mij verbaast is dat het lange tijd storingsvrij heeft gewerkt en dat dit de laatste tijd een storingsbron blijkt te zijn geworden. De voeding van de Led (met AB) en de voeding van de Moka zit nu via een stekkerdoos op dezelfde WCD, deze ga ik eerst maar eens splitsen. Dank voor alle suggesties. 


Bedankt voor de terugkoppeling @meppelinke en mooi dat je de oorzaak hebt weten achterhalen :) Dat het eerder wel altijd goed heeft gewerkt en dat het nu een storingsbron lijkt te zijn geworden, kan ik eigenlijk ook niet meteen verklaren!


@joop2011 @Nick83  @JanZ_  . Opgelost: Led verlichting in de kast naast de TV veroorzaakte de storing. Led uit, geen problemen meer. Wat mij verbaast is dat het lange tijd storingsvrij heeft gewerkt en dat dit de laatste tijd een storingsbron blijkt te zijn geworden. De voeding van de Led (met AB) en de voeding van de Moka zit nu via een stekkerdoos op dezelfde WCD, deze ga ik eerst maar eens splitsen. Dank voor alle suggesties. 

 

Dat kan, ook LED verlichting slijt (helaas)

Als ze uit meerdere LED's bestaan, kan het zijn dat er een paar niet meer goed werken.

Soms zie je ook wel eens een LED knipperen, dat is een teken.

Ze gaan lang mee, maar na 10.000 branduren wil dit probleem wel eens optreden.

Het kan ook aan de voeding van de LED verlichting liggen, dat die is versleten. 


@joop2011 @Nick83  @JanZ_  . Opgelost: Led verlichting in de kast naast de TV veroorzaakte de storing. Led uit, geen problemen meer. Wat mij verbaast is dat het lange tijd storingsvrij heeft gewerkt en dat dit de laatste tijd een storingsbron blijkt te zijn geworden. De voeding van de Led (met AB) en de voeding van de Moka zit nu via een stekkerdoos op dezelfde WCD, deze ga ik eerst maar eens splitsen. Dank voor alle suggesties. 

 

Dat kan, ook LED verlichting slijt (helaas)

Als ze uit meerdere LED's bestaan, kan het zijn dat er een paar niet meer goed werken.

Soms zie je ook wel eens een LED knipperen, dat is een teken.

Ze gaan lang mee, maar na 10.000 branduren wil dit probleem wel eens optreden.

Het kan ook aan de voeding van de LED verlichting liggen, dat die is versleten. 

Goede toevoeging @joop2011, ook voor mij is dit hele nuttige informatie! 


Zo zijn we met elkaar weer een stukje 'wijzer' geworden. 😊 💡🕯️  


Zo zijn we met elkaar weer een stukje 'wijzer' geworden. 😊 💡🕯️️  

Haha, zeker weten!! 


@JanZ_  @Nick83  en @joop2011 . Nog even een 'nabrander'. Na nog een paar dagen testen bleek de storingsveroorzaker toch niet de LED-verlichting in de kast te zijn maar de op afstandbedienbare aan/uit schakelaar van deze verlichting. Het ding is al 10 jaar oud dus daarvoor moet ik op zoek naar iets anders. 

Zonder deze switch geen storing meer. 

 


Kan ook zomaar een samenloop van omstandiheden zijn, je hebt de Labo versie Firmware in gebruik in de Fritzbox, ik heb de labo op de repeater gehad en ervaarde daarmee storingen, terug naar de 7.29 loste dit weer op.

Dus ja, kan, zeg niet dat het zo is, maar als 7.39 stabiel uitkomt kan het ook zomaar weer opgelost zijn.


@JanZ_  @Nick83  en @joop2011 . Nog even een 'nabrander'. Na nog een paar dagen testen bleek de storingsveroorzaker toch niet de LED-verlichting in de kast te zijn maar de op afstandbedienbare aan/uit schakelaar van deze verlichting. Het ding is al 10 jaar oud dus daarvoor moet ik op zoek naar iets anders. 

Zonder deze switch geen storing meer. 

 

Daar had ik ook niet meteen aan gedacht om heel eerlijk te zijn dus goed om dit te weten en dank voor het delen!


Kan ook zomaar een samenloop van omstandiheden zijn, je hebt de Labo versie Firmware in gebruik in de Fritzbox, ik heb de labo op de repeater gehad en ervaarde daarmee storingen, terug naar de 7.29 loste dit weer op.

Dus ja, kan, zeg niet dat het zo is, maar als 7.39 stabiel uitkomt kan het ook zomaar weer opgelost zijn.

@Doornekamp33 : Ik heb de FRITZ!OS: 07.39-97388 BETA als firmware geïnstalleerd op mijn FB7590. De andere 3 switches voor de verlichting (ook LED) veroorzaken geen enkele vorm van storing. Het probleem ligt dus echt bij de ene Switch. 


Die andere 3 ook op de plek van die storing veroorzaakt geprobeert?

En de Beta firmware noemt men bij AVM de Labo versie, en die hoeft niet stabiel te zijn, op mijn hoofdrouter ga ik ze niet gebruiken, AVM kennende gaat het nog wel eens mis, maar daar is de Lab voor opgezet, testen en uitproberen, bij de gewone uitrol is het meestal wel stabiel, ook al ging het bij 7.27 wel mis, werd snel opgelost met 7.29.


Die andere 3 ook op de plek van die storing veroorzaakt geprobeert?

En de Beta firmware noemt men bij AVM de Labo versie, en die hoeft niet stabiel te zijn, op mijn hoofdrouter ga ik ze niet gebruiken, AVM kennende gaat het nog wel eens mis, maar daar is de Lab voor opgezet, testen en uitproberen, bij de gewone uitrol is het meestal wel stabiel, ook al ging het bij 7.27 wel mis, werd snel opgelost met 7.29.

@Doornekamp33 ja zeker, ook met de andere schakelaars (geen drie maar twee) getest, geen storing meer. De nu verwijderde Elro O-I schakelaar zat in dezelfde stekkerdoos als de voeding voor de Arris VIP-5202 TV ontvanger, de voeding voor de Teleste Moka MA32 coax adapter en de trafo 230/12 volt voor de Ledverlichting in de kast die met deze Elro schakelde, deze Elro was zeker de veroorzaker.

Met een Labo versie van de AVM firmware heeft dit probleem niets van doen. De FB staat 20 m van de 'probleem' kast en nu met een nieuwe O-I schakelaar werkt alles weer storingsvrij.   


Die andere 3 ook op de plek van die storing veroorzaakt geprobeert?

En de Beta firmware noemt men bij AVM de Labo versie, en die hoeft niet stabiel te zijn, op mijn hoofdrouter ga ik ze niet gebruiken, AVM kennende gaat het nog wel eens mis, maar daar is de Lab voor opgezet, testen en uitproberen, bij de gewone uitrol is het meestal wel stabiel, ook al ging het bij 7.27 wel mis, werd snel opgelost met 7.29.

@Doornekamp33 ja zeker, ook met de andere schakelaars (geen drie maar twee) getest, geen storing meer. De nu verwijderde Elro O-I schakelaar zat in dezelfde stekkerdoos als de voeding voor de Arris VIP-5202 TV ontvanger, de voeding voor de Teleste Moka MA32 coax adapter en de trafo 230/12 volt voor de Ledverlichting in de kast die met deze Elro schakelde, deze Elro was zeker de veroorzaker.

Met een Labo versie van de AVM firmware heeft dit probleem niets van doen. De FB staat 20 m van de 'probleem' kast en nu met een nieuwe O-I schakelaar werkt alles weer storingsvrij.   

Goed om te lezen dat je nu zeker weet dat het probleem werd veroorzaakt door de nu verwijderde Elro O-I schakelaar en dank ook voor het delen van deze bevindingen @meppelinke :)


Tot slot: Reclame maken mag hier natuurlijk niet, maar toch nog een tip: heb alle 10 jaar oude Elro I-O schakelaars vervangen door KlikAanKlikUit schakelmateriaal en ben nu helemaal storingsvrij. Goede tip @joop2011 om het 'elders' te zoeken!

@Doornekamp33, bij Ziggo worden dus ook fouten maakt blijkens je eigen handtekening: Vaarwel KPN, Welkom Ziggo, per ??-07-2022 geen KPN klant meer, als Ziggo monteur is geweest, vergeten stekkertje in de straatkast aan te sluiten.


Inderdaad, niemand is foutloos, maar gaat wel goedkomen, had binnen een paar minuten contact met een medewerker en gisteren kon de monteur nog komen, maar ik kon niet thuis zijn, dus ingepland voor maandag.

Geen ideale start, maar nu kan ik wat langer van KPN gebruik maken.😁😁


Tot slot: Reclame maken mag hier natuurlijk niet, maar toch nog een tip: heb alle 10 jaar oude Elro I-O schakelaars vervangen door KlikAanKlikUit schakelmateriaal en ben nu helemaal storingsvrij. Goede tip @joop2011 om het 'elders' te zoeken!

@Doornekamp33, bij Ziggo worden dus ook fouten maakt blijkens je eigen handtekening: Vaarwel KPN, Welkom Ziggo, per ??-07-2022 geen KPN klant meer, als Ziggo monteur is geweest, vergeten stekkertje in de straatkast aan te sluiten.

Dit zie ik niet als reclame maar als een inhoudelijk goede toevoeging aan dit topic @meppelinke :)