Skip to main content

Ik heb een Fritzbox 7583 waarbij de setop box op LAN4 is aangesloten. Zodra ik LAN4 aan het gastennetwerk koppel staat het beeld om de 5 tot 10 minuten stil, en moet ik van zender wisselen om deze weer in beweging te krijgen. Als in LAN4 niet aan het gasten netwerk koppelĀ  staat het beeld niet stil. Hoe krijg ik dit opgelost?

Je moet jouw TV ontvanger niet op het gastnetwerk aansluiten, dat gaat inderdaad niet werken.


Weet je ook waarom dat niet werkt?


Waarschijnlijk werkt igmp snooping niet op het gastennetwerk. Waarom wilt u de tv ontvanger op het gastennetwerk? Het nut daarvan ontgaat mij...


Op het andere netwerk heb ik een NAS en PCā€™s, die houd ik graag gescheiden van Google, IoT devices, IP cams en settop boxes van Chinese makelij.Ā 


AlsĀ igmp snooping niet zou werken, zou de settop box op het gasten netwerken helemaal niet werken. Nu gaat het in 99% van de tijd goed. Alleen de 1% is erg irritant, om steeds van zender te moeten wisselen om weer bewegend beeld te krijgen.


Ik lees in uw startpost dat het "om de 5 tot 10 minuten" fout gaat. Dat is wat anders dan dat het in 99% van de tijd goed gaat šŸ˜‰

Ik weet het verder niet zeker. Misschien dat WJB er wat meer vanaf weet. Maar ik denk dat het gewoon niet gaat. Het gastennetwerk kent allerlei beperkingen, het is bedoelt voor gasten, niet voor eigen apparaten in huis.

En ... van die Chinese apparaten die u niet vertrouwd... daarvan heeft u de apps wel gewoon op uw smartfoon staan? šŸ¤” of heeft u daar een aparte smartfoon voor? Of hoe werkt dat?Ā 


Het gast netwerk is normaliter niet aangesloten op de IGMP proxy server in de router. Deze isĀ normaliter alleen actief richting het gewone LAN. Dat betekent dat na een IGMP timeout (die zo'n 260 seconden bedraagt) de verbinding verloren zal gaan.


Dat zou dan inderdaad een goede verklaring zijn voor het gedrag.

@Nick83Ā Ik heb inderdaad ook de smartphones in het gastenlan.Ā 

Jammer dat het niet lukt met een gastenlan, dan toch maar met een extra firewall/ routerĀ  een DMZ opzetten waar de untrusted devices in zitten.Ā 


...dan toch maar met een extra firewall/ routerĀ  een DMZ opzetten waar de untrusted devices in zitten.Ā 

De TV ontvangers van KPN kan je mijns inziens rustig vertrouwen. Ik heb nog nooit gehoord van een security breach via een TV ontvanger van KPN.


Je kunt in de fritzbox regels defineren. Je zou de itv box een beperkte set kunnen geven, dat ie bijvoorbeeld niets in je LAN kan doen, en uitschakelen buiten bepaalde tijden.Ā 
Ik heb vergelijkbaar gedaan met mijn chinese stofzuiger, en dat werkt.

dat zit onder intrnet/ filters, en is voor dit doel waarschijnlijk eenvoudiger dan een aparte firewall opzetten.


Dat klinkt goed. Welke filter rules gebruik je hiervoor?