Skip to main content

Beste mensen,

Ben ik de enige die het TV beeld van Ziggo zo veel mooier vind dat ik niet ga overstappen op KPN glasvezel? Ik zou heel graag jullie ervaringen horen.  

Morgen ga ik KPN  opzeggen, nu 14 dagen KPN glasvezel gehad. Nooit verwacht dat:

a. het KPN TV beeld minder mooi zou zijn dan dat van ziggo (al jaren klant daar).

  1. het zappen bij KPN steeds 3 seconden duurt alvorens er weer bewegend beeld komt

Op onze LG 55” OLED TV komen zelfs kleine verschillen in beeldkwaliteit onverbiddelijk naar voren. Het beeld van KPN heeft bij ons echter niet een fractie, maar beduidend minder contrast én minder kleur én minder scherpte. Ook wanneer alle beeldinstellingen op de TV voor beide HDMI ingangen naar de fabrieksinstellingen worden gezet. Ik ben fotograaf van beroep dus het valt mij direct op.

Aansluiten ging heel makkelijk. Alles werkt zelfs als ik de experiabox geheel vervang door mijn eigen pfSense router. 

Internet (200/200) werkt fantastisch. Uploadsnelheid van ziggo is dikke prut als je vpn wilt draaien.

 

Ben benieuwd naar anderen. 
gr Pieter 
 

Beeld is persoonlijk, ik heb er geen last van, maar pak wel de glaszenders die op 661 beginnen en ik heb maar een 43 inch oud Tv'tje die beter beeld geeft dan de nieuwe van de buren, het beeld word tegenwoordig veel te verzadigd waardoor de kleuren onecht gaan lijken.

Zappen gaat bij mij prima, enige wat me opvalt, geluid loopt een seconde achter, gelijk beeld, na 1 seconde pas geluid, kan ook liggen aan mijn set-up.

VIP 5202 gaat via HDMI mijn Pioneer receiver in die het beeld weer doorstuurt naar de TV via HDMI arc.


Ik ervaar die onscherpte niet op mijn 40 inch Samsung. Wel vond ik het beeld van de Arris 5202 eerst aan de fletse kant maar met de laatste firmwares en het uitzetten van alle ‘beeldverbeteraars' en configureren van de ingang was die ontevredenheid over. De HD glas kanalen gebruik ik niet, geen noodzaak voor mij.

Overigens zijn de fabriekinstellingen van de gemiddelde tv mij veel te overdreven. Het mag van mij wel wat rustiger over het algemeen.


Nooit verwacht dat:

a. het KPN TV beeld minder mooi zou zijn dan dat van ziggo (al jaren klant daar).

b. het zappen bij KPN steeds 3 seconden duurt alvorens er weer bewegend beeld komt

Naar welk kanaal kijk je dan?

Welke TV ontvanger heb je?

Wat is het merk en type van jouw televisie?

Waar staan de "beeldschermresolutie" en "best mogelijke kwaliteit" op ingesteld?

Heb je de HDR mode aan of uit staan?


Ik heb zojuist een uitgesproken onprettig gesprek met een medewerker van KPN opzeggingen gehad. Ik zou te laat zijn met opzeggen binnen 14 dagen (was niet zo), KPN zou het beste beeld hebben volgens consumentenbond etc., viel me steeds in de rede en heeft uiteindelijk na de opzegging boos het gesprek beëindigd terwijl ik nog midden in een zin was. Tussentijds heeft hij nog toegelicht dat het “zijn werk” is om opzeggen voor klanten “niet te makkelijk” te maken. Om dan dit soort gedrag te gaan vertonen past mijns inziens niet bij een bedrijf dat zichzelf serieus neemt.

Maar goed, er zijn altijd twee kanten bij zo’n verhaal en ik ben soms ook niet de makkelijkste, zeker niet wanneer ik vind dat dingen niet fair verlopen. Ik ben steeds 100% netjes gebleven overigens.


Hoi @Bekabeld 
Opzegging is inderdaad binnen 14 dagen en dat is geen 15 dagen.
En dan kun je hoog of laag springen maar zo is het nu eenmaal.
Als men 15 dagen zou toestaan dan wil een ander weer met 16 dagen opzeggen.
Er is een grens en dat is 14 dagen.
Je zegt was niet zo, maar het is altijd al zo geweest dat het binnen 14 dagen moet.

Overigens is het beeld van de KPN perfect, en op de 600 serie zenders is het nog beter zelfs. Daar kan Ziggo niet tegen op en Ziggo heeft ook minder HD zenders.
Zet je beeldverbeteraars op je TV eens uit, de ontvanger verbeterd het al en als beide het doen dan kan het beeld minder worden.
Welke ontvanger heb je? de 5202?
Zet dan de HDR eens uit.


Naar welk kanaal kijk je dan?

Welke TV ontvanger heb je?

Wat is het merk en type van jouw televisie?

Waar staan de "beeldschermresolutie" en "best mogelijke kwaliteit" op ingesteld?

Heb je de HDR mode aan of uit staan?

Ik zie het bij alle kanalen die we vaak kijken. We zijn meteen KPN gaan kijken en ik had steeds het gevoel dat het beeld anders was. Na een aantal dagen ben ik gaan vergelijken (schakelen tussen ziggo en kpn met gelijke kanaal) en toen constateerde ik dat er verschillen zijn. Subjectief waarschijnlijk.

De verschillen zijn overigens klein. Dus beetje minder contrast, beetje minder scherpte en kleur iets fletser.

Ontvanger is Arris 5202

TV is LG 55” OLED (de c7v geloof ik)

HDR modus vond ik veel te fel en kleurrijk, heb ik op de TV geprobeerd uit te zetten, lukte niet, heb ik toen op de Arris STB uitgezet, toen was die op de TV ook uit

"beeldschermresolutie" en "best mogelijke kwaliteit" heb ik niet zien staan in het KPN ontvanger menu.

Op de TV zelf heb ik beide HDMI kanalen op “standaard” gezet en alle instellingen terug naar fabrieksinstellingen.

Ontvangers krijgen al geen signaal meer, dus ik kan ook niets meer testen.


Hoi @Bekabeld 
Opzegging is inderdaad binnen 14 dagen en dat is geen 15 dagen.
En dan kun je hoog of laag springen maar zo is het nu eenmaal.

Dat begrijp ik. Ik was binnen 14 dagen.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

Hier staat het volgende:

Abonnement op een product

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de eerste levering kreeg.
  • Voorbeeld: U gaat op straat akkoord met een krantenabonnement van 92 euro. De eerste krant ligt op 1 oktober in de brievenbus. Bedenktijd: tot en met 15 oktober.

In mijn geval was de eerste levering op 10 november. Bedenktijd dus tot en met 24 november. 

 

Overigens is het beeld van de KPN perfect, en op de 600 serie zenders is het nog beter zelfs. Daar kan Ziggo niet tegen op en Ziggo heeft ook minder HD zenders.
Zet je beeldverbeteraars op je TV eens uit, de ontvanger verbeterd het al en als beide het doen dan kan het beeld minder worden.
Welke ontvanger heb je? de 5202?
Zet dan de HDR eens uit.

Ik heb alle instellingen - inclusief beeldverbeteraars - op fabrieksinstellingen gezet. Het Ziggo beeld is dan al prima. KPN ook wel, maar het is het voor mij net niet.

HDR heb ik al meteen uitgezet, dat is voor mij veel te overdreven fel.


HDR heb ik al meteen uitgezet, dat is voor mij veel te overdreven fel.

Ik doel op de HDR op de 5202, die kun je beter uit zetten.


HDR heb ik al meteen uitgezet, dat is voor mij veel te overdreven fel.

Ik doel op de HDR op de 5202, die kun je beter uit zetten.

Ja precies, dat bedoel ik ook. Als HDR aan staat op de 5202, dan gaat de TV automatisch naar HDR modus. Kun je op de TV niets meer aan wijzigen. Dus ik moest hem uitzetten op de 5202.


Hoi @Bekabeld 
Zet je beeldverbeteraars op je TV eens uit, de ontvanger verbeterd het al en als beide het doen dan kan het beeld minder worden.

Met beeldverbeteraars bedoel je neem ik aan ruisonderdrukking, motion eye, dat soort dingen? Daar heb ik wel mee geexperimenteerd ja. Maar daarmee kreeg ik niet meer scherpte, contrast en kleur.

Misschien goed te vermelden dat als ik Ziggo nooit had gehad en niet had kunnen vergelijken, dan was ik waarschijnlijk prima tevreden geweest met de beeldkwaliteit. Want het KPN beeld is echt wel heel goed te noemen. Alleen was ik het andere gewend.


Nog even voor alle duidelijkheid: Ik wilde heel graag KPN glasvezel voor het internet. Ik heb ook best wat tijd gestopt in het leren configureren van een pfSense router ipv de experiabox. Dit is ook prima gelukt. Ik was ervan uitgegaan dat IPTV gewoon prima zou zijn. Dat ik desondanks nu opzeg, is dus niet zomaar: ik had het liever anders gezien.

 

De combinatie KPN internet en Ziggo TV zou ideaal zijn voor ons. Prijs per maand wordt dan:

KPN glasvezel internet: €50,-   +  Ziggo TV complete: ca €36,-   =   €86,- Nu betaal in €81,- bij 

Ziggo voor 300/40 en TV complete met 2 ontvangers.


Ik ervaar ook dat het beeld bij ziggo scherper is dan bij kpn. Het kpn beeld via hdglas is niet slecht, maar bij ziggo is het scherper, minder wazig. Ik heb 2 weken met instelling gespeeld op een lg oled tv.  
 

Ik was er vanuit gegaan dat het signaal

hetzelfde zou zijn, als je van de bitrate  uit gaat. Het schakelen tussen zenders gaat snel genoeg.  


@StephanL85 welk type ontvanger heb je en is die met een kabel aangesloten op het modem? Rechtreeks of zit er uets tussen?


De 4K ontvanger van Arris, er zit een deco m5 tussen, bekabeld van modem naar de m5 en dan bekabeld naar de ontvanger. M5 staat ingesteld op iptv


Heb je het al een keer rechtstreeks geprobeerd? 


Hallo @StephanL85 , sljuit de tv-decoder eens rechtstreeks aan op het KPN modem, heb je dan beter beeld?

Heb je de tv-decoder al eens een frisse start gegeven en de HDR binnen de decoder op AUTO gezet?

 


De decoder heb ik meerdere keren herstart. Zodra ik de HDR functie aanzet, herkent de tv deep colour HDMI. De kleuren worden dan fletser. De functie van hdr heb ik daarom uitstaan… 

 

Voordat ik alles los ga halen, waarom zou het beeld scherper worden als de deco er tussen uit gaat? Niet dat ik het niet wil proberen


Ik heb wel de kleuren minder gezet van 60 en zit nu op 45. Het lijkt erop dat hij ging over compenseren. Bij ziggo stond hij op 60 ingesteld. 


Als je een tv laat kalibreren dan wordt iedere hdmi poort gedaan met de daarop aangesloten appartuur.  Zelf heb ik een tv laten doen en dat gebeurde zowel de hdmipoort met de tv ontvanger als met de bluray speler. Het is dus niet vreemd dat de instellingen op je tv nu anders zijn dan bij Ziggo. De tv stream is best wel een ingewikkeld ding. Denk aan bijvoorbeeld igmp snooping. Een directe aansluiting op het modem eventueel met een passende switch ertussen is de enige garantie voor een goed resultaat. 


De TV ervaring is bij KPN inderdaad minder dan bij Ziggo. Ik ben ook recent overgestapt en merk een duidelijk verschil in beeldkwaliteit. (ja, ook kanalen 661 etc) 

Het beeld is zeer zeker niet slecht, maar de Ziggo mediabox Next geeft een scherper, minder digitaal, beeld. 

Ook ervaar ik haperingen in het beeld, viel het signaal soms weg, blijft hij soms even hangen.

Allemaal geen dealbreakers omdat reguliere TV voor ons niet super belangrijk is. 

 

Nu lees ik voor het eerst over igmp snooping.. Dit zou best eens mijn bovenstaande issue's kunnen verklaren. Thanks voor de tip @Joep1965 


Nog even voor alle duidelijkheid: Ik wilde heel graag KPN glasvezel voor het internet. Ik heb ook best wat tijd gestopt in het leren configureren van een pfSense router ipv de experiabox. Dit is ook prima gelukt. Ik was ervan uitgegaan dat IPTV gewoon prima zou zijn. Dat ik desondanks nu opzeg, is dus niet zomaar: ik had het liever anders gezien.

 

De combinatie KPN internet en Ziggo TV zou ideaal zijn voor ons. Prijs per maand wordt dan:

KPN glasvezel internet: €50,-   +  Ziggo TV complete: ca €36,-   =   €86,- Nu betaal in €81,- bij 

Ziggo voor 300/40 en TV complete met 2 ontvangers.

 

Ik zie dat je glasvezel hebt.

Kijk eens de eerste 10 kanalen op 661-670

Dat is de originele stream en dat beeld is perfect.

 

Helaas staan ze nog steeds niet vanaf 1 voor glasvezel abonnees.

KPN heeft dit toegezegd en we hopen dat het snel gaat gebeuren.

Dan had u meteen perfect beeld vanaf 1 gehad, nu op 661 - 670.