Skip to main content

Als vervolg op topic van Anietjuh waar wjb mij om informatie vroeg open i keen apart topic om het topic van Anietjuh niet te kapen met mijn probleem.

 

Samenvatting probleem:

Beeld blijft zo nu en dan een stottering geven op alle ontvangers bij gebruik van switch.

 

De post van wjb met de vragen:
 

Ik gebruik  ook de door KPN geleverde Netgear switchen met IGMP snooping.
Welke ontvanger gebruiken jullie?

In de meterkast hangen twee GS108Ev3's en bij de TV ontvangers staan GS105Ev2's.

Ook wij gebruiken een apart vlan voor de televisie ontvangers om twee redenen:

1) De 5202 kan/kon niet overweg de de DNS server van Cloudflare 

2) Windows updates leverde kleine hickups in het TV signaal

 

Wij hebben een 5202, een 8001 en een 2260.

 

Kan jij eens screenshots tonen van de IGMP snooping instellingen en de vlan instellingen op jouw switch. Ook ben ik benieuwd naar het merk en type van jouw router.

 

Gevraagde informatie:

Ik heb een aantal maanden geleden de Fritzbox aangeschaft, het type wat KPN ook levert met hun Fritzbox service.

Ik heb twee GS105E v2 switchen, 1 beneden en 1 boven. Firmware versie 1.6.0.6.

De screenshots zijn van de switch die boven staat, hier heb ik twee ontvangers staan.

VLAN settings
IGMP settings

Hmmm port vlans i.p.v. 802.1Q vlans.

Ik snap dat an sich wel immers jouw FRITZ!Box ondersteunt geen vlans.

Wat versta je nu onder haperingen? Is dat constant of zijn dat hickups?

Wat als je geen vlans gebruikt op die switch?


Hickups, zonde vlans is het echt vele malen erger en is het echt stotteren. 


Ik heb hem op 802.1 vlans gezet. En dat werkt onderdaad niet 😉


Ik heb hem op 802.1 vlans gezet. En dat werkt onderdaad niet 😉

En nu zonder vlans.

Wat is het probleem als je geen vlans gebruikt.


Zonder vlans stotterde het echt. Niet continu maar zeer regelmatig en storend. 
 

zal het uitzetten en proberen want ik weer noet zeker of ik het met se fritzbox heb geprobeerd zonder


Hey @RamonB_78! Hoe gaat het zonder vlans? 


Hallo Lisa,

Voorlopig gaat het goed, ik heb nog geen klachten gehoord en ik heb zelf ook nog geen problemen opgemerkt.


Helaas, het geluid gaat goed maar het beeld stottert toch nog regelmatig. Heb ondertussen de 4K ontvangers in gebruik, daar leek het beter mee te gaan maar alsnog staat het beeld soms stil.

Wordt er wel een beetje moedeloos van eigenlijk, ik doe niets bijzonders en heb zeker niets bijzonders in huis wat dit kan verklaren. Het moet wel in de switchen zitten naar alle waarschijnlijkheid maar wie kan er tegenwoordig nog met 4 poorten uit de voeten.


Wat versta je onder "soms"?

Kan je nog eens een screenshot van de IGMP snooping instellingen op jouw switch posten?


“soms” tussen de 5-10 keer per 2-3 uur tv kijken

 

 


Dat ziet er goed uit, dan is dat de oorzaak in ieder geval niet.

Is zo'n "stotter" dan dat het beeld even stil blijft staan en daarna weer verder gaat of dat het echt een paar keer haperingen vertoont.


Hoi @RamonB_78. Wat vervelend dat het beeld af en toe stil staat. Wil je naast het beantwoord van de vraag van wjb ook jouw gegevens achterlaten in het KPN Forum profiel? Dan kan ik jouw verbinding eens doormeten. 


Dat ziet er goed uit, dan is dat de oorzaak in ieder geval niet.

Is zo'n "stotter" dan dat het beeld even stil blijft staan en daarna weer verder gaat of dat het echt een paar keer haperingen vertoont.

Het beeld staat stil en dan gaat het weer verder waar het hoort te zijn. Er mist dus een stukje beeld, die 1-2 seconden lijkt niet veel als je het hier neerzet maar het is storend als je TV aan het kijken bent. Voorheen met de oude kastjes was er ook veel “pixelatie”, dit is nu met de 4K kastjes een stilstaand beeld geworden.


Hoi @RamonB_78. Wat vervelend dat het beeld af en toe stil staat. Wil je naast het beantwoord van de vraag van wjb ook jouw gegevens achterlaten in het KPN Forum profiel? Dan kan ik jouw verbinding eens doormeten. 

Hallo Vikash, ik heb de gegevens ingevuld. Je zou me zonder moeite moeten kunnen vinden.


Dat ziet er goed uit, dan is dat de oorzaak in ieder geval niet.

Is zo'n "stotter" dan dat het beeld even stil blijft staan en daarna weer verder gaat of dat het echt een paar keer haperingen vertoont.

Het beeld staat stil en dan gaat het weer verder waar het hoort te zijn. Er mist dus een stukje beeld, die 1-2 seconden lijkt niet veel als je het hier neerzet maar het is storend als je TV aan het kijken bent. Voorheen met de oude kastjes was er ook veel “pixelatie”, dit is nu met de 4K kastjes een stilstaand beeld geworden.

Helder, wij ervaren dat de laatste tijd ook af en toe op onze 5202.


@RamonB_78 Bedankt voor het achterlaten van jouw gegevens! Ik heb jouw verbinding zojuist doorgemeten en kwam niets bijzonders tegen. Ik zie dat je meerdere tv-ontvangers in huis hebt. Staat het beeld op alle ontvangers wel eens stil? Als dat niet het geval is wil ik je vragen om de tv-ontvanger waar deze klacht niet voorkomt op de plaats van de tv-ontvanger met klachten aan te sluiten. En andersom. Ik ben erg benieuwd of het probleem dan meeverhuist. 

 

 


Het is op beide ontvangers die veel gebruikt worden. De derde ontvanger staat 99.9 % van de tijd uit en daarom weet ik niet of die het ook heeft.

Het is op de ontvanger boven wel erger als op de ontvanger beneden, dit uit zich in het aantal keren dat de stilstaand beeld voorkomt.

Ik had hetzelfde gedrag afgelopen zondag op de Viaplay app op de TV, bij het wisselen naar Nvidia Shield was dat probleem opgelost. Wat ik hiermee bedoel is dat het lijkt alsof de kastjes de data niet kunnen verwerken. Ik sluit verder nog steeds niet uit dat de 100 Mbit connectie voor problemen kan zorgen omdat alles op het netwerk verder 1000 Mbit is.


Ik sluit verder nog steeds niet uit dat de 100 Mbit connectie voor problemen kan zorgen omdat alles op het netwerk verder 1000 Mbit is.

Dat is geen enkel probleem.


Ik heb dit probleem doorgezet naar een achterliggende afdeling. Mijn collega's gaan verder onderzoeken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Laat je ons weten wat uiteindelijk het probleem veroorzaakte of wat uiteindelijk de oplossing was? 


Ik heb dit probleem doorgezet naar een achterliggende afdeling. Mijn collega's gaan verder onderzoeken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Laat je ons weten wat uiteindelijk het probleem veroorzaakte of wat uiteindelijk de oplossing was? 

 

@RamonB_78 Is het probleem inmiddels al verholpen door mijn collega's? Wat was uiteindelijk de oplossing?


Ik heb dit probleem doorgezet naar een achterliggende afdeling. Mijn collega's gaan verder onderzoeken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Laat je ons weten wat uiteindelijk het probleem veroorzaakte of wat uiteindelijk de oplossing was? 

 

@RamonB_78 Is het probleem inmiddels al verholpen door mijn collega's? Wat was uiteindelijk de oplossing?

Hallo Vikash,

Eigenlijk heeft de collega niet heel veel gedaan. Aangegeven de kastjes direct geconnecteerd aan het modem opnieuw te installeren. Dit had geen effect, situatie bleef hetzelfde.
Omdat ik een Fritzbox heb en die dan officieel niet ondersteund wordt omdat ik hem zelf heb gekocht mijn Experiabox weer aangesloten.

Momenteel heb ik een extra kabel over de trap liggen en ben ik aan het testen of het dan in de kabel zit, voorlopig zijn de resultaten goed. Aangezien dit wel vaker de eerste weken goed gaat ben ik matig positief, indien het goed blijft werken dan zal ik de kabel nogmaals vervangen naar boven.

Het ticket is ondertussen dicht, want die blijft maar een week open. Dat is eingelijk te kort voor dit probleem definitief als opgelsot te beschouwen omdat we langer moeten testen om te kijken of het stabiel blijft.

Maar zoals gezegd, voorlopig gaat het goed.


Wat goed om te lezen dat het inmiddels goed gaat met tv-kijken. Ik ben zelf ook benieuwd of het goed blijft gaan wanneer je jouw eigen Fritzbox weer aansluit, maar voor nu kan je inderdaad het beste de tv-ontvanger verbinden met de ExperiaBox. Zo komen we er achter of het probleem in jouw verbinding zit. 

Het ticket is ondertussen dicht, want die blijft maar een week open. Dat is eingelijk te kort voor dit probleem definitief als opgelsot te beschouwen omdat we langer moeten testen om te kijken of het stabiel blijft.

Maar zoals gezegd, voorlopig gaat het goed.

Dat begrijp ik. Als het probleem in de toekomst weer toch weer terugkomt wanneer je de ExperiaBox hebt aangesloten, dan maak ik een nieuw ticket voor je aan. 


Een kleine update, sinds een week de switch weer aangesloten. Het TV kijken ging goed tot gisteravond, het terugkijken van opnames bevatte regelmatig stotteren.

Gisteravond was het stotteren zo erg dat ik de kabel weer direct op de decoder wilde aansluiten, maar met het aansluiten van de originele kabel op de switch (dus niet de losse die over de trap ligt) was het stotteren over. De enige verandering die er dus was is het gebruik van een andere poort op de Experiabox. 


Wat is er verder nog allemaal aangesloten op die switch?


Super WiFi punt, PC, power extension met decoder en de decoder waar we het meest op kijken.