Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box bedienen met Sony afstandsbediening gaat soms wel en soms niet goed

• May 11, 2026
  • 9 reacties
  • 104 keer bekeken

Ik heb een Sony televisie (Android TV), model KD-43XH8599. Deze tv zit aangesloten op een KPN TV+ box. Ik gebruik de Sony afstandsbediening van de televisie om de televisie en de KPN box te bedienen. Sinds enige tijd heb ik problemen met de afstandsbediening. Regelmatig werkt de afstandsbediening dan niet. Ik kan de televisie aan- en uitzetten, maar van kanaal veranderen, het volume veranderen, de televisiegids openen, dat werkt allemaal niet. Het lijkt wel alsof de televisie dan ‘vergeten’ is dat de KPN box er aan gekoppeld is. Als ik de televisie dan helemaal van de stroom afhaal en weer aansluit kan ik wel weer alles via de afstandsbediening bedienen. Wat kan er mis zijn?

Als er meer informatie nodig is hoor ik dat natuurlijk graag. Bedankt alvast.

Beste antwoord door PeterG

De Sagemcom ondersteunt volledig HDMI CEC.

Met die norm kun je met de afstandsbediening van een televisietoestel met HDMI CEC de Sagemcom bedienen. ​@JanD . De televisie geeft de commando's door aan de Sagemcom. 

Op mijn Philips uit 2012 is de box met die Philips afstandsbediening te bedienen. 

Ook altijd handig als back-up. Zo was ik verleden jaar de witte kpn afstandsbediening van de DIW7022 een dag kwijt. Toen de afstandsbediening van m'n Samsung televisie gebruikt. 

Zo kun je met één afstandsbediening tv en box volledig bedienen. 

Voor de aloude Arris en Arcadyan hebben alleen Samsung en LG ondersteuning. Dat werkt namelijk niet met CEC. Maar infrarood. Andere tv merken hebben die codes nooit geïntegreerd. 

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 11, 2026

Werkt even van bron wisselen niet? Dat is eenvoudiger dan stroomloos maken. 

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2026

Je bedoelt de bron van de TV wisselen? Ik ga het proberen zodra het weer gebeurt.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Je bedoelt de bron van de TV wisselen? Ik ga het proberen zodra het weer gebeurt.

Nee, helaas. De bron wisselen werkt niet. Moet alsnog m'n tv van de spanning afhalen om weer volledig de afstandsbediening te laten functioneren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

Een keer de Sony hele nacht stroomloos maken. Hopelijk werkt het dan langer (...).

Mijn instellingen op een Sony uit 2016. Geen TV+ box, maar Nokia 8000 in de slaapkamer. 

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Een keer de Sony hele nacht stroomloos maken. Hopelijk werkt het dan langer (...).

Mijn instellingen op een Sony uit 2016. Geen TV+ box, maar Nokia 8000 in de slaapkamer. 

Thanks! Ik ga dat doen en m'n instellingen vergelijken. Dank voor de moeite van het helpen!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 18, 2026

Hoi ​@SandervdVeen en bedankt nog voor jouw bericht :)
Dat is een hele bijzondere en mooi om te zien dat er al zo goed met je wordt meegedacht door ​@PeterG! Ik herken deze ook niet direct en ben benieuwd of je dit issue aan de hand van de hier geleverde input nog hebt weten te verhelpen! Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan kijk ik graag mee of ik hier nog een oplossing voor kan verzinnen/achterhalen! 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 18, 2026

Denk ik verkeerd of heb ik ooit een een keer verkeerd begrepen?

KPN ondersteunt de koppeling van een KPN AB aan de meeste merken TV-toestellen.

KPN geeft geen ondersteuning aan het gebruik van een AB van een TV-toestel met een KPN decoder, dus omgekeerd niet.

Of wordt die ondersteuning tegenwoordig wel gegeven ​@PeterG 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 18, 2026

De Sagemcom ondersteunt volledig HDMI CEC.

Met die norm kun je met de afstandsbediening van een televisietoestel met HDMI CEC de Sagemcom bedienen. ​@JanD . De televisie geeft de commando's door aan de Sagemcom. 

Op mijn Philips uit 2012 is de box met die Philips afstandsbediening te bedienen. 

Ook altijd handig als back-up. Zo was ik verleden jaar de witte kpn afstandsbediening van de DIW7022 een dag kwijt. Toen de afstandsbediening van m'n Samsung televisie gebruikt. 

Zo kun je met één afstandsbediening tv en box volledig bedienen. 

Voor de aloude Arris en Arcadyan hebben alleen Samsung en LG ondersteuning. Dat werkt namelijk niet met CEC. Maar infrarood. Andere tv merken hebben die codes nooit geïntegreerd. 

• Auteur
  • Topper
  • May 19, 2026

Ik heb inderdaad ook met de AB van mijn Sony tv de box bediend. We vonden die AB veel mooier dan die witte van KPN. En nu had ik dus opeens problemen met die Sony AB…

Maar goed, omdat we via wifi tv wilden kijken (andere inrichting van de kamer en we wilden geen kabel gaan doortrekken) heb ik een TV+ box genomen. En nu is dus ook mijn issue met de Sony AB voorbij, want nu gebruiken we wel de witte KPN AB.