Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box geluid wordt niet doorgegeven bij opnames via optische uitgang en op passtrough

• August 30, 2025
  • 7 reacties
  • 95 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Hallo,

Alle lopende problemen daargelaten.... 

Had alle geluidsinstellingen op passthrough staan om zo weinig mogelijk vertraging te hebben met live tv.

Nu kom ik er achter dat als ik bv een concert wil kijken en luisteren via de optische uitgang naar mijn versterker dat het geluid via passthrough niet wordt doorgegeven bij het bekijken van opnames. Wel van live tv.

Als ik de opname even doorspoel hoor ik wel heel kort een beetje een geluidsfragment. Maar wel heel kort.

Instellingen weer terug gezet naar PCM en dan heb ik wel geluid via optische uitgang op en live tv en bij het bekijken van opnames.

Hoort dit zo?

Voor de volledigheid:

7022, bekabeld aangesloten op Fritzbox, geen soundbar.

Beste antwoord door TDN

Toslink ondersteunt geen hoge bitrates formaten (DD+, DTS-HD...). Bij passthrough wordt bij deze formaten het geluid deactiveert. je moet de ontvanger op auto of downmix instellen, dan worden bij niet ondersteunende formaten geconverteerd naar formaten met lagere bitrates.

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 30, 2025

Toslink ondersteunt geen hoge bitrates formaten (DD+, DTS-HD...). Bij passthrough wordt bij deze formaten het geluid deactiveert. je moet de ontvanger op auto of downmix instellen, dan worden bij niet ondersteunende formaten geconverteerd naar formaten met lagere bitrates.

Forum|alt.badge.img+3

Oke, duidelijk. 

Wel raar dat live kijken en opnames bekijken dus anders worden doorgegeven....

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 31, 2025

Ik heb het geluid gewoon op stereo staan en dan geeft de Toslink het geluid gewoon geod weer op mijn geljuidsapparaat.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

Oke, duidelijk. 

Kan ook van programmering op de zender afhangen, bijv op BBC ONE / TWO worden de meeste programma’s in stereo uitgezonden, maar films, sommige concerten en natuurprogramma’s vaak in surround.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

Live en opnames gebruiken verschillende streams (multicast vs unicast) met verschillende video en audio

Forum|alt.badge.img+3

Live en opnames gebruiken verschillende streams (multicast vs unicast) met verschillende video en audio

Dan zou ik denken dat een opname een lagere kwaliteit is dan live.

Dus waarom heeft de opname dan geen geluid? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 1, 2025

Wat raar. Hier geen enkel probleem met passthrough en optisch. Live tv, opnames komt door met het Dolby 5.1 geluid. Ook van de apps F1TV en BBC NL+, beide stereo pcm, komt het geluid door met passthrough. 

👉 Is je versterker alleen stereo kies dan voor stereo PCM geluid.