Skip to main content
Vraag

TV+ Box lipsync niet goed af te stellen, audiovertraging alleen in stappen van 20 ms

• March 11, 2026
  • 2 reacties
  • 38 keer bekeken

Sinds kort weer terug bij KPN en via TV+ Box valt niet mee de lip sync goed te krijgen.

De TV+ Box rechtstreeks aansluiten via HDMI op tv en tv via ARC naar receiver, leidt tot geluid dat achterloopt op beelden dus vertraging helpt dan niet. Bij Ziggo (Next Mini) lukte de sync wel probleemloos bij deze setup en paar jaar geleden idem dito bij KPN met (de betere) Arris 5202.

Als suboptimale workaround de TV+ Box aangesloten op receiver, dus niet rechtstreeks op tv. Dan kan je wel een heel eind komen met audiovertragingsslider, maar tot mijn verbazing gaat dat in stappen van 20ms. Ik ben vrij gevoelig voor afwijking van lip sync en heb stapjes van 10ms nodig om dit (bijna) perfect te krijgen. Klooien met sync-opties in receiver wil ik vermijden.

Weet niet of dit middels een simpele software-aanpassing mogelijk is, maar moet toch mogelijk zijn dit in stapjes van 10 ms te doen. Dus verzoek: is dit iets voor firmware-update?

2 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Joriss. Vervelend dat je last hebt van lipsync problemen. Dit is niet een standaardprobleem en zou normaal gesproken wel opgelost moeten kunnen worden. 

En eerlijk gezegd zouden de lipsync problemen geen issue moeten zijn wanneer je de receiver aansluit tussen de TV+ box en het tv-toestel. Zelf zou ik zelfs deze opstelling prefereren zodat de tv eventueel niet nog een audioverwerking doet. Loopt het geluid bij je achter op de beelden of voor? 

Heb je al eens gespeeld met de geluidsinstellingen om te kijken of dat een beter resultaat geeft? Je zou bijvoorbeeld Passthrough of Dolby Digital Plus kunnen proberen. 

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat we snel de stapjes zullen aanpassen wat betreft de audiovertraging, want 20 ms is al een hele kleine stap. Maar we kunnen het eens bij de ontwikkelaars neerleggen om te zien wat er mogelijk is. 

• Auteur
  • Topper
  • March 13, 2026

Dank voor je reactie ​@Arjan van KPN 

Gelet op aantal posts hier over audio/lip sync issues is het misschien toch iets meer een standaardprobleem ;)

Had ook verwacht dat setup met receiver er tussenin het issue zou oplossen. Moest tot mijn verbazing de audiovertraging op 120ms zetten om redelijk goed te krijgen (130ms lijkt sweet spot, maar dat kan dus niet). Scheelt wel dat hierbij de audio dus voorloopt op de beelden en de slider dus überhaupt te gebruiken is. Dit i.t.t. setup met DIW7022 rechtstreeks op tv en geluid via ARC; dan loopt audio achter.

Die laatste setup heeft wel mijn voorkeur, o.m. omdat je dan 'exclusief' tv-beeldinstellingen voor decoder kan hanteren. Bij setup met receiver ertussenin is stuk lastiger/onmogelijk om qua beeldinstellingen te differentiëren tussen de verschillende op de receicer aangesloten bronnen/apparaten zonder handmatig te moeten aanpassen per bron.

Heb alles al geprobeerd met geluidsinstellingen: passthrough, dd+, PCM, etc. Ook nog even per instelling gespeeld met andere modi op de receiver, zoals DTS Neural:X, Stereo, etc. Zonder resultaat. Ook nog de KPN TV+ app geprobeerd, maar daar valt niks in te stellen en dat is unicast volgens mij; die povere beeldkwaliteit is niet echt een optie.

Stapjes van 20ms is niet slecht inderdaad, maar stel nou dat technisch relatief eenvoudig is dat fijnmaziger te maken middels stapjes van 10ms, zou dat mooi zijn.