Skip to main content

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de TV+ box dat bij diversen TV zenders de opnames (of terugkijken) niet starten of pas na een x aantal seconden.

Om volledig over te stappen op de nieuwe 2023 abonnementen met de KPN TV+ box is een optie met daarbij nog wat kleine bugs die verholpen moeten worden, maar dan moet ik ook niet tegen deze problemen aan lopen.

- TV+ box is bekabeld aangesloten via de LAN Fritzbox 7590

- Gebruik de snelle opstart (geen ECO, maar geeft geen verschil)

- Box staat op ● Beste kwaliteit /Multicast, switch naar Unicast blijft hetzelfde.

- TV+ box is al meerdere keren naar de fabrieksinstellingen geweest en meerdere malen herstart.

- Opnames gepland op de VIP5202 of app of op de TV+ box maakt geen verschil

 

MAAR...van belangrijke waarde en daardoor denk ik dat het dieper in de KPN systemen zit:

- Dit euvel komt ook voor op de Smart TV app & KPN iTV app Android. Via deze apps start de opname ook niet of start pas na een x aantal seconden.

 

Zenders waar het vaak bij voorkomt:

SLAM!TV

TV Oranje

TV538

192TV

RTV Utrecht

Nick Jr.

 

Dit probleem is dus alleen bij het starten van opnames of terugkijken (indien beschikbaar), als de opname eenmaal wel start loopt hij gewoon door tot het einde.

Dus niet bij LIVE TV kijken, radio luisteren of met een geïnstalleerde app. Dat gaat prima. Daarom sluit ik de verbinding ook uit.

 

Bij de meest bekeken zenders die vooraan staan (1 t/m 14) gaat alles vlotjes en snel.

Het lijkt wel: Hoe hoger in het getal en/of wat minder bekeken zenders, hoe langer de TV+ box/app erover doet om een opname te starten.

 

Ik hoor graag de bevindingen of test het zelf eens uit bij de zenders die ik aangaf en de 10 best bekeken zenders (1 t/m 14).

Als aanvulling op deze topic heb ik een opname hieronder geplaatst van vanochtend. Zoals je ziet start hij de 1ste keer niet en de 2de keer pas na een aantal seconden. Dit zou naar mijn mening niet mogen. De meeste bekeken zenders 1 t/m 10 starten direct. Op de VIP5202 start trouwens alles wel snel op. Het probleem is alleen op de TV+ box en apps.

Hieronder de video:

https://youtu.be/FvZNZd__5U8


Dat is een vreemd probleem, ik heb het op die van mij nog niet kunnen reproduceren. Speelt dit al lang of is dit een recent fenomeen? Ik koppel dit in ieder geval ook even terug aan de ontwikkelaars! 


@Remco_ ja dit speelt al heel lang. Nu weet ik wel dat deze zenders wat minder bekeken worden en dat het niet voorkomt bij de meest bekeken zenders, maar de opnames moeten ook net zo snel als de andere zenders kunnen starten.

Als voorbeeld net weer gedaan:

Ik open net de mobiele itv android app

Ik ga naar SlamTV en open het programma van 10.00u. vanochtend.

Voordat ik beeld kreeg, waren we 15 seconden verder. Als ik hem nogmaals start, heb ik gelijk beeld. 

Ga ik naar het programma van 06.00u. krijg ik ineens 'Video is niet gevonden'. Start ik hem nogmaals, heb ik ineens wel snel beeld.

En dit probleem komt voor bij de aangegeven zenders die ik in mijn 1ste bericht vermeld. Ook dus op de TV+ box. Op de VIP5202 niet. 

Zeg het maar....


Vanochtend 538 ochtendshow (06.00-10.00) opgenomen op TV538. Bij starten van opname had ik pas bij 25 seconden beeld en geluid.

Dit geldt ook voor SlamTV, terugkijken (geen opname) naar SLAM! - Early Birds (06.00-10.00) pas bij 25 seconden beeld en geluid.


Ik ben benieuwd wat hier de status van is?

Net nog even getest met een opname van gisteren bij TV538 en SlamTV en de opnames starten zeer traag bij 15 tot 25 seconden geen beeld/geluid.


Ik heb hier nog geen concreet antwoord op maar ik heb dit teruggekoppeld. 


Ik heb hier nog geen concreet antwoord op maar ik heb dit teruggekoppeld. 

Okee, ik blijf wachten. Ondertussen nog even gekeken, maar een opname opstarten van TV538 duurt nog steeds rond de 25 seconden.


Ik heb hier nog geen concreet antwoord op maar ik heb dit teruggekoppeld. 

Okee, ik blijf wachten. Ondertussen nog even gekeken, maar een opname opstarten van TV538 duurt nog steeds rond de 25 seconden

 

Hallo @Sebas14,

Starten van opnames gaat soms inderdaad een beetje moeizaam, ik druk altijd even op de terugtoets (kromme pijltje), dan start-ie vrijwel meteen.


Hallo @Sebas14,

Starten van opnames gaat soms inderdaad een beetje moeizaam, ik druk altijd even op de terugtoets (kromme pijltje), dan start-ie vrijwel meteen.

Maakt hier weinig verschil. Dit mag en kan gewoon niet. 

Er zit gewoon een groot verschil hoe de opnames starten bij diverse zenders. 


We zijn nu weer een week verder @Remco_  Net weer een opname gestart van TV538 en het duurt veelste lang voordat deze opgestart is. Dit mag toch niet?


Heel bijzonder dat ik na 1 maand nog steeds geen antwoord of oplossing zie 😔


@Sebas14 excuses, door een technische fout was dit topic was even aan mijn aandacht ontsnapt. k ben in de tussentijd wel voor je aan het mailen geweest maar tot nu toe nu toe heb ik dit nog kunnen reproduceren met iemand. Ik heb nu het Development team van het platform zelf gemaild en heb je bevindingen één op één doorgezet. Ik hoop dat zij dan een meer bevredigend antwoord kunnen geven. Zodra daar een respons op komt zal ik dit met je delen. In de tussentijd heb ik nog geen alternatieve oplossing voor dit probleem helaas.


Okee @Remco_ 

Het probleem is in ieder geval nog aanwezig. We wachten de bevindingen en oplossing af 👍


Deze vraag is inmiddels ook hier belandt: situatie uitgezocht. Kort: wordt binnen enkele weken opgelost.

Lang: door een langdurige migratie op het video opname platform werkt het snel serveren van de first-requesters van een opname tijdelijk niet goed. De uitwerking past precies zoals in het beschrevene en bij het voorbeeld op Youtube, dat een tweede poging eigenlijk altijd wel werkt. Het ligt nog wel een stuk gecompliceerder overigens.
Maar als je veel terugkijkt op een weinig teruggekeken kanaal naar programma's die behoorlijk recent zijn geëindigd, dan heb je een verhoogde ratio dat je.. één van de eersten bent die die technische opname voor het eerst laat cachen. En per cliënt is er een net andere afwikkeling van die eerste time-out; de TV+ lijkt dat niet ideaal te doen, maar daarbij is de eerdere tip van @Ratonesque de juiste, even op ‘terug’ drukken en opnieuw starten. De andere apps handelen die eerste time-out anders af, met een andere uitwerking per cliënt als gevolg.
Maar voordat we de TV+ software hebben aangepast op dit specifieke scenario (wat een bijeffect is van een migratie), is de grondoorzaak al aangepakt en voor alle cliënts (TV+ en de apps) opgelost.

Maar even voor de duidelijkheid: geen gewenst gedrag en het wordt dus opgelost. En dit issue geldt dus niet voor de niet TV+ ontvangers (!), vandaar dat het daarop ook niet aanwezig is.


Okee dat is een duidelijk verhaal. Het stimuleert in ieder geval niet om even gauw een opname te gaan bekijken op de zenders waarbij het speelt.

En de tip werkt ook niet goed, maar dat had ik al aangegeven en is ook duidelijk te zien in het filmpje op YouTube als de opname voor de 2de keer gestart wordt.

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik hoop dat het binnen afzienbare weken is opgelost. Dat bij deze zenders net zo snel een opname opstart als bij de 1ste 10 best bekeken zenders. En het liefst dan ook met Dolby geluid, maar dat zal wel weer een ander issue zijn. Dit duurt mij ook al veelste lang.

We wachten het af...


En het liefst dan ook met Dolby geluid, maar dat zal wel weer een ander issue zijn. Dit duurt mij ook al veelste lang.

Dat is inderdaad een ander issue. Dit willen we ook zeker fixen, en hier wordt aan gewerkt. Houd daarvoor de bekende bevindingen en Product Updates in de gaten.