Skip to main content
Update

TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.187.3

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • May 7, 2025
  • 81 reacties
  • 2677 keer bekeken
TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.187.3
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

81 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 11, 2025

Weer geen tv gids verbetering loop regelmatig vast best irritant ! Steeds word er gezegd vanuit kpn word aan gewerkt we zijn ondertussen 6 updates veder aan n nog niks daar over erg jammer dat jullie mensen aan het lijntje houden 

Dit is inderdaad iets waar we aan werken, maar dat behelst een grotere, onder water, verbetering van de gids in z'n algemeenheid. Vandaar dat het ook wat langer duurt voor dit in een update zit. Wat jouw ervaring in de tussentijd niet beter maakt. Maar weet dat we dit echt serieus nemen, Peter.

wel grappig dat jullie dan altijd zeggen dat het aan de internet ligt !! Dat is niet bij iedereen zo problemen kunnen ook aan bepaalde software liggen  maar blijkbaar ligt de fout altijd bij mijn als ik iets meld want jullie weten blijkbaar  het altijd beter !! Heb jaren met glasvezel aansluitingen gewerkt nooit problemen deze ontvanger steeds  van die vage problemen terwijl ik die bij de eerder ontvangers nooit had maar goed ik weet het niet volgens jullie  

Dat is ook niet wat Menno zegt. Menno geeft aan dat het bij hem zo was dat bij vergelijkbare problemen het aan de netwerkswitches lag. En in het algemeen is het wel een goede tip om te kijken naar hoe dingen zijn aangesloten. Vaak is manier van aansluiten wel een factor in het probleem. Alleen in dit geval verwacht ik dat bij jou dus niet, gezien vastlopers in de gids een bekend ding zijn waar we aan werken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 14, 2025

Vooralsnog werkt dit mij mij beter als de vorige launcher, tot nu toe zonder problemen.

Ik heb deze versie nog niet. Zit hier een oplossing in voor:

• het ‘willekeurig’ opnieuw opstarten TIJDENS het tv kijken (ipv ‘s nachts op de achtergrond iets installeren, ten minste dat neem ik aan, of is het gewoon nog buggy)
  • het NIET uitschakelen van het kastje als er een TV zender wordt gestreamd ondanks dat eco aan staat èn er een uit tijd in uren is geselecteerd in de instellingen (‘s avonds aan, ‘s morgens nog steeds)
  • De irritante Google melding die steeds terugkomt in het melding menu (NEE het is bewust niet aangemeld daaro en dat mag wel gerespecteerd worden door NIET te ‘naggen’)

dat zou ik veel betere updates vinden dan niet KPN producten interfaces zaken: maak eerst je eigen basis goed…

Daarnaast

Specifiek voor de TV+ Box

Vanuit Europese regelgeving wordt de TV+ Box vanaf deze update geleverd met de ecostand aan. Er wordt bij de installatie dan niet meer gevraagd naar de eigen keuze. Wel krijgen de klanten die dan nieuw aangesloten worden een bericht van ons met daarin informatie over het aanpassen van de ecostand.

Ik mag toch aannemen dat we als klant zelf bepalen of we de ECO-stand aan of uitzetten?

Die Europese hof moet eens ophouden met ons te betuttelen, en dat we dit als consument pikken! Ik betaal toch me eigen elektriciteitsrekening! Als de Europese Hof me rekening betaald dan mogen er wat van zeggen. Aangezien ik het zelf betaal hebben ze er niks van te zeggen, dus de ECO-stand gaat mooi UIT! Want dat opstarten gaat veel te traag, en dat zal het helaas ook blijven.

Wat een gemopper… het gaat om een verplichte OPTIE die aangeboden moet worden. Voor een apparaat dat meestal meer uit dan aan staat en verder functioneel hetzelfde blijft. Wet van de grote getallen, als bij iedereen in Europa twee apparaten in een zuinigere standje gaan… kan er misschien wel een gascentrale uit.

en mag Dennis nog steeds zelf kiezen om het lekker aan te laten staan, keuze is voor jezelf die komt niet uit brussel.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

@kvdb stelt een vraag 

Allereerst zou ik die update uitvoeren, anders wordt het lastig praten. 😉 

• het ‘willekeurig’ opnieuw opstarten TIJDENS het tv kijken (ipv ‘s nachts op de achtergrond iets installeren, ten minste dat neem ik aan, of is het gewoon nog buggy)

Dit kan gebeuren, en vooral als de box op ECO staat. Dan wordt de update binnen 2 a 4 uur gedaan nadat de ontvanger aan is gezet. 

• het NIET uitschakelen van het kastje als er een TV zender wordt gestreamd ondanks dat eco aan staat èn er een uit tijd in uren is geselecteerd in de instellingen (‘s avonds aan, ‘s morgens nog steeds)

Dit staat los van deze update. Mag ik je vriendelijk verzoeken om een eigen topic aan te maken? Dan pakken we het daar op en blijft het hier overzichtelijk. 

@kvdb stelt een vraag 

Allereerst zou ik die update uitvoeren, anders wordt het lastig praten. 😉 

Dit kan gebeuren, en vooral als de box op ECO staat. Dan wordt de update binnen 2 a 4 uur gedaan nadat de ontvanger aan is gezet. 

Dit staat los van deze update. Mag ik je vriendelijk verzoeken om een eigen topic aan te maken? Dan pakken we het daar op en blijft het hier overzichtelijk. 

hé Alex, bedankt voor je reactie, nu geloof ik wel wat jij schrijft, want ik zie het ook in de praktijk tijdens een willekeurig moment terwijl je GEBRUIK MAAKT van dat apparaat.

Wat dan jammer is is dat dit de KPN belofte is als je informatie over dat apparaat zoekt (of beter als je het in de krochten van de webpagina terug kan vinden. Gewoon service > tv > apparaat > ALLE service informatie is blijkbaar te makkelijk om te tonen.)

Op https://www.kpn.com/service/televisie/software-updates onderaan:

Twee zaken,

Hoe vaak doen jullie een software update voor KPN TV+

We hebben geen vast aantal updates, dat verschilt nogal. We zijn namelijk continu bezig om KPN TV+ nog beter te maken. We doen daarom regelmatig updates. Daarmee introduceren we nieuwe mogelijkheden en repareren we foutjes in de vorige software.

Wat moet ik doen om KPN TV+ te updaten?

Helemaal niets. De update wordt automatisch uitgevoerd. Dit doen we in de nacht, zodat je gewoon kan blijven tv-kijken.

dat in de nacht is niet wanneer ik TV kijk, toch loop ik er tegenaan. En er was al een apart topic èn een e-mail met omschrijving naar het software team nadat ik daarover maanden geleden telefonisch contact had opgenomen.

Je kan ‘na 4uur beeld uit’ kiezen, in het Android menu, maar waar is de optie die WEL LOGISCH is: gewoon ‘uit gaan’ na x uur zonder bediening? Dat is zeker van toepassing op de update omdat die juist draait om het goed en verstandig implementeren van simpele energiebesparing die niet in de weg zit.

Zonde dat dit dan niet al verholpen is in deze update. Simpele automatisering call na een timer die toch al ingebouwd is (of raar dat het ooit zonder deze eis ontworpen is)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

@kvdb stelt een vraag

Ik vraag me even af wat je dan precies te zien krijgt. Zo vaak voeren we de updates niet namelijk, en als dat gebeurt gaat het vrij rap. 

Zouden wij mogen weten wat je ziet? Je kunt hier ook een foto plaatsen. Als je op het icoontje klikt zoals hieronder aangegeven, dan kun je dit plaatsen. 

• Topper
  • May 15, 2025

ik wacht wel af wanneer ik hem zelf krijg. maar, waar kpn nog wel even naar mag kijken is het wisselen van volume als je tv aan het kijken bent bij de soundbox. soms gaat deze automatisch harder dan dat je hem heb ingesteld. dit gebeurd zowel met talk back als zonder talkback ingeschakeld. dat is vrij irritant. en wat wel een hele fijne toevoeging zou zijn is dat je zelf eq apps kan installeren om de speakers van de soundbox nog verder te optimaliseren wat geluid betreft. de modi die er in zitten zijn niet goed afgesteld qua sound. ik als blinde gebruiker hoor dit meteen. niet alles word er nu uit gehaald wat er in zit in het vermogen van de speakers. verder hoop ik dat mijn eerdere punt over het wisselende volume ook word aangepakt. want dit is vooral als je tv zit te kijken dus wanneer je echt de afstandsbediening niet aanraakt. dan lult talkback er ook niet doorheen. het is namelijk logisch dat als talkback aan staat de zender iets zachter gaat om de spraak zijn werk te laten doen. maar, dan nog blijft het volume wel eens zacht en als je dan harder zet en je wisseld van zender moet je hem weer zachter zetten. en soms wat ik al eerder in me bericht zei wordt het volume ook wwel eens automatisch harder of zachter gezet terwijl je niks doet. dit zijn nog verbeterpunten voor de soundbox. zou graag dit dan voor kpn willen testen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor de feedback ​@Bob Bernard

Wat het geluid betreft ben ik benieuwd, is de volume dan ook echt aangepast (van geluidsniveau 10 naar 11 bijvoorbeeld), of is die hetzelfde en klinkt het harder?

Qua het geluid, je hebt al eens in de geluidsinstellingen gesnuffeld? Je kunt daar verschillende opties selecteren, misschien valt er via die weg ook nog meer uit te halen. 🙂

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 15, 2025

Vooralsnog werkt dit mij mij beter als de vorige launcher, tot nu toe zonder problemen.

Iets te vroeg gejuigd, het spontane herstarten van de ontvanger vanuit YouTube na pakweg drie kwartier kijken is nog steeds aanwezig, al meerdere keren aangegeven ….

• Topper
  • May 16, 2025

Dank voor de feedback ​@Bob Bernard

Wat het geluid betreft ben ik benieuwd, is de volume dan ook echt aangepast (van geluidsniveau 10 naar 11 bijvoorbeeld), of is die hetzelfde en klinkt het harder?

Qua het geluid, je hebt al eens in de geluidsinstellingen gesnuffeld? Je kunt daar verschillende opties selecteren, misschien valt er via die weg ook nog meer uit te halen. 🙂

hoi ​@Sanne van KPN het geluid is dan ook echt aangepast. en de modi die er in zitten kan je heel weinig aan aanpassen. het zou mooi zijn als er een equalizer zou worden toegevoegd bij aangepast. zo kan je namelijk ook midden tonen toevoegen. het is nu voornamelijk alleen high frequenties en low/bass frequenties ongeacht welke modi je kiest. ik zit zelf voor me hobby in geluid, en heb een reigen radio programma dus dan weet je eigenlijk wel hoe geluid moet klinken. vandaar dat alles wat er in de speakers zit er niet word uitgehaald. voor de rest ben ik echt wel tevreden over de box. alleen dat geluid is dus een aandachtspuntje. want of je hem nou op music, movie, aangepast of wat dan ook zet het maakt niks uit. ik merkte het op en dacht meld het meteen. dan wordt er misschien wel naar gekeken. want het is voor blinden en slechtzienden gebruikers best irritant als het geluid dan weer harder is of zachter terwijl je de afstandsbediening niet eens aanraakt. owja en als ik talkback gebruikt heb moet ik soms ook wel eens met de volume knoppen spelen om het volume weer goed te krijgen. want na gebruik wil die soms ook nog wel eens zacht blijven. en soms bij wisselen van kanaal ook. dus er zijn nog wel wat verbeteringen nodig. wat ik in mijn vorige bericht al aangaf, dit wil ik best voor kpn testen. want voor blinden en slechtzienden gebruikers moet het ook goed toegankelijk zijn. zeker met de wet die per 25 juni in gaat. hopelijk kan sowieso de equalizer worden toegevoegd. ik ben hier heel erg benieuwd naar.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 16, 2025

@Alex van KPN 

Hier de update al ontvangen dus toch wat dagen eerder .

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 16, 2025
  • De irritante Google melding die steeds terugkomt in het melding menu (NEE het is bewust niet aangemeld daaro en dat mag wel gerespecteerd worden door NIET te ‘naggen’)

Nee, en dat gebeurt ook niet. Deze melding komt vanuit Google en is niet iets dat wij kunnen veranderen. Suggestie van ons uit hiervoor is een dummy Google account aanmaken en daarmee inloggen.

Wat dan jammer is is dat dit de KPN belofte is als je informatie over dat apparaat zoekt (of beter als je het in de krochten van de webpagina terug kan vinden. Gewoon service > tv > apparaat > ALLE service informatie is blijkbaar te makkelijk om te tonen.)

Op https://www.kpn.com/service/televisie/software-updates onderaan:

Helemaal niets. De update wordt automatisch uitgevoerd. Dit doen we in de nacht, zodat je gewoon kan blijven tv-kijken.

dat in de nacht is niet wanneer ik TV kijk, toch loop ik er tegenaan. En er was al een apart topic èn een e-mail met omschrijving naar het software team nadat ik daarover maanden geleden telefonisch contact had opgenomen.

Als je ecostand gebruikt, dan kunnen we de update niet in de nacht doen. Dus dan hebben we geen andere keus. De update wordt dan getriggered als je de Box actief in gebruik is, of op reguliere standby staat. Dan kan het inderdaad het kijken onderbreken.

Je kan ‘na 4uur beeld uit’ kiezen, in het Android menu, maar waar is de optie die WEL LOGISCH is: gewoon ‘uit gaan’ na x uur zonder bediening? Dat is zeker van toepassing op de update omdat die juist draait om het goed en verstandig implementeren van simpele energiebesparing die niet in de weg zit.

Zonde dat dit dan niet al verholpen is in deze update. Simpele automatisering call na een timer die toch al ingebouwd is (of raar dat het ooit zonder deze eis ontworpen is)

Ik heb eerder vanmorgen in je andere topic hierop gereageerd. Voor het gemak hier even gekopieerd:

Deze wens staat op de planning, ​@kvdb stelt een vraag. Maar het is op het moment nog onbekend wanneer die dan gaat komen. Waarschijnlijk zal dit gaan zijn als de TV+ Box ook overgaat naar een hogere Androidversie, en daar is nog geen datum voor bekend.

Iets te vroeg gejuigd, het spontane herstarten van de ontvanger vanuit YouTube na pakweg drie kwartier kijken is nog steeds aanwezig, al meerdere keren aangegeven ….

Er zit ook niets in deze update daarvoor, dus in dat opzicht kan het kloppen dat je geen verandering merkt. Maar in de vorige update hadden we wel een fix voor YouTube. In dat geval ging het om zwart scherm, dus ook niet helemaal wat jij nu beschrijft. Heb je ook verschil gemerkt tussen hoe het was vóór de vorige update, en daarna?

@Erik van KPN ​@Alex van KPN bedankt voor jullie reactie, ook in het aparte topic over ‘ga uit na x uur zonder bediening’.

mbt de updates kan ik me voorstellen dat je kan kiezen voor:

’bij in EcoStand’, om te updaten wordt uw apparaat om 03:05 ‘s nachts kort geactiveerd om updates en verbeteringen te installeren OF na opstarten niet enkel dat hoekje met de melding over een update maar de KEUZE ‘nú installeren’ of ‘zodra de tv+ box wordt afgesloten’ (stand-by of voor het naar eco-lowpower schakelen). 

lijkt me beide prima t.o.v. midden in het actieve gebruik en ook iets dat prima te programmeren is (chromeOS, Windows, macOS en ook mobiele telefoons allen op vraag of bij afsluiten).

geen keuze is niet echt aannemelijk als je de hele box beheert. Enfin, de wens is duidelijk ;-)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 18, 2025

@Alex van KPN 

Ik had de update ook niet gekregen op de data van de preselectie. Ik zie nu dat ie er ineens al op staat. Ik denk dat dat afgelopen vrijdag is gebeurd.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 18, 2025

@Erik van KPN 

Buiten deze fout in YouTube bevalt de launcher meer dan goed, dit in antwoord op jouw laatste vraag, anders word de quote een beetje lang…

groet

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 19, 2025

@Alex van KPN 

Ik had de update ook niet gekregen op de data van de preselectie. Ik zie nu dat ie er ineens al op staat. Ik denk dat dat afgelopen vrijdag is gebeurd.

Vraagje: Nu de definitieve uitrol eerder is begonnen dan gepland, betekent dit dat de ‘Verder kijken'-rij ook eerder wordt aangezet?

Weer geen tv gids verbetering loop regelmatig vast best irritant ! Steeds word er gezegd vanuit kpn word aan gewerkt we zijn ondertussen 6 updates veder aan n nog niks daar over erg jammer dat jullie mensen aan het lijntje houden 

Herkenbaar helaas

Jasper van KPN
Moderator

Vraagje: Nu de definitieve uitrol eerder is begonnen dan gepland, betekent dit dat de ‘Verder kijken'-rij ook eerder wordt aangezet?

Dat wordt gedaan nadat de uitrol volledig is afgerond, dat blijft hetzelfde.

JanD
Superuser
  • May 20, 2025

Update vannacht automatisch goed geïnstalleerd.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Hi ik heb de update, ook een restart gedaan en het is inmiddels na de laatste uitroldag, maar helaas heb ik de verder kijken rij voor opnames niet. Zie ik iets over het hoofd of hebben meer mensen dit?

• May 23, 2025

Deze update faciliteert de "terugkijkrij" maar zet 'm niet aan. Dat doet kpn op een voor hen geschikt moment. Dat kan morgen zijn maar ook pas over een aantal weken. Ze wachten wellicht op een signaal dat het overgrote aantal ontvangers de update heeft. En met een behoorlijke groep ontvangers in de ECO-stand (wat tegenwoordig bij nieuwe ontvangers of na een fabrieksreset standaard is) kan dat nog wel even duren, want die krijgen de update niet meer automatisch 's nachts. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Hoi ​@Henk2304 dank voor je reactie. Ah dan is dat het waarschijnlijk 

Ik las

Let op: De Verder Kijken rij wordt aangezet nádat de uitrol volledig is afgerond. Het kan dus zijn dat je wel al deze update hebt vanuit de preselectie, maar de rij nog niet. 

Waardoor ik de indruk kreeg dat dit na genoemde laatste datum (22mei) zo zou zijn.

@Erik van KPN weet jij hier meer over?

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 23, 2025

Verderkijken voor tv-programma's zit er helaas niet bij.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 23, 2025

Verderkijken voor tv-programma's zit er helaas niet bij.

Dat moet nog aangezet worden. Hopelijk gebeurt dat snel want ik zit echt op die Verder Kijken -rij te wachten.