Skip to main content

TV+ DIW7022 vraagt steeds om te koppelen met JBL SB200 soundbar.

Na het koppelen met het menu van de DIW7022 valt het geluid van de TV en van de soundbar helemaal weg. Geluidsinstellingen van de SamsungTV en DIW7022 bieden geen soulaas,

Zodra ik de opdracht geef om te ontkoppelen komt het geluid van de TV weer terug maar na een tiental seconden komt de vraag om opnieuw te koppelen ook als staat de soundbar op standby. Met “annuleren” ontkoppelt hij weer even maar blijft telkens terugkomen met de vraag om te.koppelen.

Als aanvulling: zodra het koppelen geactiveerd wordt is er kortstondig geluid van de TV en de sounbar maar vallen beide direct weer stil.

Resetten van de DIW7022 naar fabrieksinstellingen en opnieuw instellen brengt geen oplossing.

Van zowel de box als de AB is de software op de laatste stand bijgewerkt.

 

Beste @TonKon,

Hoe koppel je de DIW7022 aan jou soundbar? Via bluetooth, (omdat je het over “koppelen” hebt) of met een OPTICAL kabeltje? 

VOORBEELD:

Optical kabel

 


Beste Denis,

Met de VIP5202 situatie is de sounbar met een optisch kabeltje verbinden met de TV.

Met de KPN AB regel ik dan het volume van de TV en met de AB van soundbaar dat van de soundbar.

Met het koppelen bedoel ik het toevoegen via een accessoire via het menu van de DIW7022


@Dennis Schreve,

Doordenkend op je vraag concludeer ik dat er vermoedelijk geprobeerd wordt zowel via de opto als bluetooth een verbinding met de soundbar te maken. Mogelijk  is dit een conflict situatie.

Als ik nu in staat zou zijn om de pogingen voor de bluetooth verbindingen te cancellen het probleem mogelijk opgelost kan zijn. Echter tot nu toe is me dat niet gelukt.


@Dennis Schreve,

Doordenkend op je vraag concludeer ik dat er vermoedelijk geprobeerd wordt zowel via de opto als bluetooth een verbinding met de soundbar te maken. Mogelijk  is dit een conflict situatie.

Als ik nu in staat zou zijn om de pogingen voor de bluetooth verbindingen te cancellen het probleem mogelijk opgelost kan zijn. Echter tot nu toe is me dat niet gelukt.

Ik heb het voorgelegd aan andere forumleden, want ik heb zitten spitten maar ik kom er niet uit. Hopelijk kunnen hun jou verder helpen.

 

Doordenkend op je vraag concludeer ik dat er vermoedelijk geprobeerd wordt zowel via de opto als bluetooth een verbinding met de soundbar te maken. Mogelijk  is dit een conflict situatie.

Dat zou best kunnen inderdaad.


Heb je een idee hoe ik verder kom?  Terug naar fabrieksinstellingen heeft tot nu toe niet geholpen?


Heb je een idee hoe ik verder kom?  Terug naar fabrieksinstellingen heeft tot nu toe niet geholpen?

Heb je zo’n “optical kabel”? Sluit die eens aan op de DIW7022 naar de jou JBL soundbar. Ga dan naar

  • Instellingen → OK → Apparaat → OK → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Geavanceerde geluidsinstellingen

Zet dan de “Optische uitgang” op aan, zou je dan eens willen kijken of die dan werkt?


@Dennis Schreve  - Nog laat bezig geweest 😉

De test met optische uitgang van de DIW7022 direcht naar de soundbar had ik reeds gedaan maar zonder succes.

Wel heb ik een 2e DIW7022 (tbv slaapkamer) aangesloten op de TV waar de soundbar bijhangt. Deze is nooit gekoppeld geweest. Bij deze werkt de volumeregeling als vanouds en wordt niet naar de soundbar gezocht.

Ik kom tot de hamvraag hoe ik bij set 1 DIW7022 het zoeken naar de soundbar kan stoppen. Annuleren werkt niet, terug naar fabrieksinstellingen werkt niet maar wat dan wel?

Ter ondersteuning heb ik 2 schermafdrukken toegevoegd. Een filmfragment van het proces is te groot.

 


excuses. De melding het Beste Antwoord is niet juist. Ik weet niet hoe terug te draaien 😙


Maak de soundbar in plaats van stand-by eens stroomloos. Benieuwd of dat verzoek tot koppelen nog komt. 


@PeterG 

Bedankt voor je reactie

Als de SB stroomloos is komt het verzoek niet.


Okee. 

Zet dan de soundbar eerst op een andere ingang (dus niet BT) en dan pas op stand-by.

Mijn moeder had namelijk het zelfde. Terwijl ze BT op de SB niet eens gebruikt. Was per ongeluk op BT gegaan en toen had ze 'm op stand-by gezet. Philips tv (ook Android-TV) vroeg er toen ook af en toe om.


Wat ik uitgespookt heb kan ik niet reconstrueren maar het probleem van ontkoppelen schijnt opgelost.

Dezelfde handelingen van verbinden, koppelen en ontkoppelen vele male herhaald, Diverse reboots van de DIW7022, terugzetten naar fabrieksinstellingen enz.  Het lijkt dat ik tijdens de bewerkingen een toevalstreffer heb gehad

Het lijkt me dat het terug te voeren is tot de (ont-)koppelprocedure van DIW7022 en SB. Een bug??

Dat ik gestart ben de SB te koppelen met de DIW7022 heeft te maken met de gedachte dat met die koppeling de volumebediening van de SB synchroon zou gaan met de TV. Dit blijkt niet het geval te zijn. Het audio signaal wordt ook gekoppeld.

Waarschuwing:

Als een SB o.d. analoog of digitaal gekoppeld is met de TV de koppeling met Bluetooth achterwege laten !

 


Te vroeg gejuicht.

Na uitschakelen van TV en box  en na een kwartier weer opstarten duikt het fenomeen weer op.

Ba! wat een ellende.


Soundbar was op input optical in stand-by gezet?

Was ie op dat moment zelfs stroomloos dan zou die melding niet mogen komen. 


Als de SB op standby staat of stroomloos is dan blijft de melding achterwege.

Schakel ik de SB op standby dan komt de melding even terug en blijft vervolgens weg.


????

Ook al is de SB met BT gekoppeld dan bepaald de ingangsselektor van de SB de keuze voor de bron,, of de S/Pdif of BT, nooit beide toch ?.

Waarom is er bij een gekoppelde SB geen geluid van de TV en SB - bug in de DIW7022 ??

De procedure in de DIW7022 lijkt niet in staat te zijn de BT koppeling ongedaan te maken ??

 


TIJDELIJK OPGELOST !

Na veel omzwervingen in denken en navragen bij KPN en JBL is een tijdelijke oplossing boven komen drijven, t.w. een andere bron dan de DIW7022 een Bluetoothverbinding laten maken bv een iPhone. Hiermee wordt de verbinding tussen DIW7022 en soundbar blijvend verbroken.

Indien die verbinding daarna niet gewenst deze dan als “Vergeten” kiezen.

Ik beschouw deze oplossing als tijdelijk omdat:

  1. Een Bluetooth koppeling met een soundbar o.d. niet mag leiden tot Geen geluid van zowel TV als soundbar.
  2. Via het menu van de DIW7022 het ontkoppelen van een BT verbinding niet werkt.

Deze 2 punten zijn m.i. tekortkomingen/bugs in de software van de DIW7022.

Mijn vraag nu is hoe deze punten onder de aandacht te brengen bij KPN om mijn inzichten te toetsen en indien meegaand de oplossingen te realiseren.