Skip to main content

Sinds een week 2x nieuwe TV+ kastjes. Niet om gevraagd, maar bij vernieuwing contract toch gekregen.
Bij onze Sony tv geen enkel probleem (vooralsnog).
Hoe anders is het bij mijn nieuwe Samsung tv.
55" OLED 4K S95B (2022)
Kastje met nieuwe HDMI aangesloten op tv.
Op de tv zit ook Apple TV (HDMI-2) en een Philips Soundbar TL5140b via HDMI-3 ARC.
Dat werkt niet samen!
Er wordt geen verbinding met de soundbar gemaakt. De tv ziet geen aansluiting via HDMI-3 ARC.
Let wel: Voorheen met het oude KPN kastje werkt alles naar behoren.
Haal ik mijn Apple TV eruit, dan werkt het wel!
Het wisselen van HDMI kabels of poorten noch het opnieuw starten, updaten, etc.etc. heeft allemaal geen oplossing geboden.

Dus dan maar geen Apple TV aangesloten...

Volgende probleem: Geluid hapert! Let wel, alleen via live tv. Opnames gaan goed evenals Netflix, Disney+ etc.

Geluid hapert zowel op de soundbar als rechtstreeks via de tv (soundbar losgekoppeld).
KPN TV+ kastje gewisseld met ander kastje (we hebben er 2): Geen verschil. Hapering blijft.
Oude KPN kastje aangesloten (gelukkig nog niet teruggestuurd!): Werkt weer als een tierelier!
Wat ik ook doe, met het nieuwe KPN TV+ kastje en onze Samsung tv blijft het geluid haperen.

En ik zag dat er al iemand meer problemen heeft met deze combinatie; Samsung + nieuw KPN kastje.

Dus nu maar hopen op een snelle update van de software in de KPN TV+ kast.

Hoi @Rednael, welkom op ons forum! De issues die je beschrijft zijn bekend en wordt met hoge prioriteit aan gewerkt! 
Alle voortgang kun je vinden bij onze productupdates

Daarnaast zijn deze topics relevant:
 

 


Hallo Thomas,

Bedankt voor je antwoord. Dus dat gaat nog even duren ben ik bang.
Is niet erg, want dan gebruik ik nog gewoon het oude kastje, want dat werkt uitstekend.
Alleen krijg ik steeds herinneringen dat ik het moet terugsturen.
Dat ga ik pas doen als het nieuwe kastje 100% werkt. Lijkt me logisch.
Wie kan ervoor zorgen dat ik voorlopig geen retourvragen per mail meer krijg?


Zelfde probleem hier. Met Samsung the Frame icm een soundbar.

Alleen problemen met live TV.

Netflix, Prime, HBO geen enkel probleem.  Alles via Chromecast gaat ook goed.

Helaas heb ik de oude kastjes gelijk teruggestuurd. 


Ik heb helaas geen oplossing om dit te stoppen, we willen de oude wel graag weer terug.
Hoe je je apparaten hebt aangesloten kan nog een hoop uitmaken:

Het aansluitadvies

STB <== HDMI ==> TV <== HDMI ARC ==> SOUNDBAR.
De TV+ box geluid instellen op ‘Automatisch’
De televisie op passthrough en eARC support.

 


We hebben ondertussen nog wel een paar updates gehad voor de ontvangers:

Informatie over het actief updaten van je ontvanger kun je hier vinden:

 

Ik heb firmware 0.16.4 met 1.93.1. De firmware is het probleem dus niet. 

1.95.1 is nog niet beschikbaar.

 

ITV casten van telefoon/tablet lijkt zonder storing te werken. Maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing.

 


Zet bij instellingen geluid uitvoer op passtrough! En kijk bij instellingen bij info, dan schroll je naar helemaal onderaan. Daar zet je video uitvoer op unicast inplaats van multicast. Daarna zijn al je geluidproblemen weg. Zo is het mij gelukt. Ik had continu wegvallend geluid. Nu niet meer sinds ik dit gedaan heb.


Het huidige advies is de geluidsinstelling in te stellen op :

  • Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”

Je kunt proberen of de volgende schermresolutie instelling verbetering geeft (met betrekking tot wegvallend beeld/geluid):

  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Unicast geeft een lagere beeldkwaliteit én alleen stereo geluid (i.p.v. Dolby Digital en/of Dolby Atmos).

Hou er ook rekening mee als je de KPN TV+ Box niet direct bekabeld aansluit op de KPN Experia Box, je gebruik moet maken van een switch die IGMP ondersteunt en dat IGMP actief is. De KPN TV+ Box wordt draadloos alleen onderteund met een KPN Experia Box v12, niet met een KPN Experia Box v10/v10a of ouder.
 

 


Hallo,

A. Ik heb een Fritzbox geen Experia. 

B. Geluid staat op passthrough 

C. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met een lagere beeld en geluid kwaliteit? Het werkte prima met het oude KPN kastje. Een nieuw kastje krijgen en terug gaan in kwaliteit is onzin. Daar heb ik geen dure TV en soundbar voor gekocht.

D. Upgrade gisteren naar 1.95.1 heeft het probleem niet opgelost.

 

@Thomas is er al een planning voor een oplossing? Zo niet dan wil ik het oude kastje terug. 

 


Het huidige advies is de geluidsinstelling in te stellen op :

  • Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”

Je kunt proberen of de volgende schermresolutie instelling verbetering geeft (met betrekking tot wegvallend beeld/geluid):

  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Unicast geeft een lagere beeldkwaliteit én alleen stereo geluid (i.p.v. Dolby Digital en/of Dolby Atmos).

Hou er ook rekening mee als je de KPN TV+ Box niet direct bekabeld aansluit op de KPN Experia Box, je gebruik moet maken van een switch die IGMP ondersteunt en dat IGMP actief is. De KPN TV+ Box wordt draadloos alleen onderteund met een KPN Experia Box v12, niet met een KPN Experia Box v10/v10a of ouder.
 

 

Dankje, ik zit met kpn box rechtstreeks met lan kabel op modem en naar de tv hdmi kabel en op tv de soundbar ook via hdmi aangesloten. Ik heb nu alles gezet zoals jij zei. En dat werkt hier nu ook. Ook geen haperend geluid nu. Maakt het nog verschil voor beeld dat automatisch beste beeldkwaliteit is uitgezet?


Waarom zou ik genoegen moeten nemen met een lagere beeld en geluid kwaliteit? Het werkte prima met het oude KPN kastje. Een nieuw kastje krijgen en terug gaan in kwaliteit is onzin.

Heeft u dat nieuwe kastje op dezelfde manier aangesloten dan het vorige kastje? Dus bekabeld? 


Maakt het nog verschil voor beeld dat automatisch beste beeldkwaliteit is uitgezet?

Je zou inderdaad deze instelling liever op “Automatisch: Aan” willen zien. Ik krijg het bij mijn apparatuur dan helaas niet stabiel.
Als ik het goed begrijp zorgt de instelling “Automatisch: Aan” er voor dat de instellingen van de app/uitzending worden gebruikt, en niet voor alle apps/uitzending dezelfde instelling. Bij mij staat hij nu op 4K/50Hz. Het kan bijvoorbeeld zijn dat Netflix 4K/24Hz of 4K/60Hz gebruikt.
Ook de geluidsinstelling zou ik liever op “Passthrough” zien, maar dat is op dit moment onbruikbaar.


Maakt het nog verschil voor beeld dat automatisch beste beeldkwaliteit is uitgezet?

Je zou inderdaad deze instelling liever op “Automatisch: Aan” willen zien. Ik krijg het bij mijn apparatuur dan helaas niet stabiel.
Als ik het goed begrijp zorgt de instelling “Automatisch: Aan” er voor dat de instellingen van de app/uitzending worden gebruikt, en niet voor alle apps/uitzending dezelfde instelling. Bij mij staat hij nu op 4K/50Hz. Het kan bijvoorbeeld zijn dat Netflix 4K/24Hz of 4K/60Hz gebruikt.
Ook de geluidsinstelling zou ik liever op “Passthrough” zien, maar dat is op dit moment onbruikbaar.

De enigste optie om passtrough wel te laten werken is wat ik eerder zei. De video output op unicorn te zetten. Dan kun je beste beeld kwaliteit wel aan laten staan. Alleen er werd gezegd dat je dan geen dolby hebt en de beeldkwaliteit minder is. Het werkte hier met geluid super. Je hebt dan met zappen die vertraging ook niet meer. 

 


Alleen er werd gezegd dat je dan geen dolby hebt en de beeldkwaliteit minder is.

Dat klopt. De unicast streams hebben ten opzichte van de multicast streams een lagere bitrate. De unicast streams ondersteunen alléén stereo.


Hier vind je een door KPN opgestelde lijst van bekende bevinden. Er zijn meer bekende problemen die helaas niet in deze lijst terug te vinden zijn.

TV+ Bekende bevindingen


@Nick83 ja, nieuwe kastje exact op dezelfde manier aangesloten als de oude.

Bekabeld internet.  


Zet bij instellingen geluid uitvoer op passtrough! En kijk bij instellingen bij info, dan schroll je naar helemaal onderaan. Daar zet je video uitvoer op unicast inplaats van multicast. Daarna zijn al je geluidproblemen weg. Zo is het mij gelukt. Ik had continu wegvallend geluid. Nu niet meer sinds ik dit gedaan heb.

Dank je wel voor de tip! Geluidsproblemen zijn opgelost 👍