Skip to main content

Ik heb even jullie hulp nodig en zal eerst mijn situatie uitleggen.

we wonen nu bijna 3 jaar in het buitengebied op de dijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen.

Tijdens onze verbouwing, had ik een 4G dongle van KPN te leen en verbaasde mij al over de snelheid. Kon via de app gewoon TV kijken. 
Nadat we hier zijn komen wonen, heb ik meteen een 4G modem buitengebied aangesloten en deze staat op de 1e etage. Mijn speedtests liggen gemiddeld tussen de 20 en de 30MB.

Toen ik TV wilde aanschaffen, bleek dat op onze postcode niet mogelijk. Ik heb toen eerst Digitenne geprobeerd, maar vond dat helemaal niks.
Heb toen een truc uitgehaald: Heb op mijn bedrijfspand en TV abonnement afgesloten, (want op die postcode kon het wel) en gebruik de inlog gegevens om thuis via MacBook, iPad en Chromecast TV te kijken. Dit gaat probleemloos en we kijken gewoon TV terwijl iemand anders online zit, wat overigens meestal niet het geval is want onze jongens en grootverbruikers, zijn het huis uit.
Aangezien ik glasvezel met HD en Surround gewend was zou ik graag weer toch qua geluid iets beters willen. Ik mis de beleving bij het kijken naar films.
Met die snelheden, moet het toch mogelijk zijn om een gewone TV ontvanger aan te sluiten?
Of zijn er nog andere opties?
Graag jullie input in deze. Alvast bedankt!
(Heb mijn profiel compleet aangevuld voor de moderators)
 

Misschien is een schotelantenne een optie.

 

Ik lees dat je gegevens al compleet hebt ingevuld.

Hopelijk kan een moderator (medewerker KPN) je verder helpen. 

 

Waar ik woon hebben ze in het buitengebied ook glasvezel.

Zelf woon ik in het dorp met glasvezel. 


Glasvezel stond in de planning maar aangezien er een paar boeren dwars liggen die geld willen zien kunnen we dat ws vergeten. En een schotel heb ik juist verwijderd. 

Maar bedankt voor je antwoord ;-)


Het 4g modem van sneller internet buitengebied kan helaas niets met tv streams. Is alleen geschikt voor internet.  Welke snelheid is er mogelijk op uw adres?


Glasvezel stond in de planning maar aangezien er een paar boeren dwars liggen die geld willen zien kunnen we dat ws vergeten. En een schotel heb ik juist verwijderd. 

Maar bedankt voor je antwoord ;-)

 

ws?


@joop2011 zou best eens kunnen staan voor waarschijnlijk :wink:


@joop2011 WS is de afkorting voor WaarSchijnlijk.😉


Glasvezel stond in de planning maar aangezien er een paar boeren dwars liggen die geld willen zien kunnen we dat ws vergeten.

Moet die glasvezel over het land van de boeren dan? Waarom leggen ze dat niet gewoon langs de weg? 


Glasvezel stond in de planning maar aangezien er een paar boeren dwars liggen die geld willen zien kunnen we dat ws vergeten.

Moet die glasvezel over het land van de boeren dan?

 

Zelf woon ik in het dorp (Leusden).

De buitengebieden zijn bij ons ook van glasvezel voorzien en uiteraard zoals het hoort in de grond.

En die boeren die niet mee doen, zorgen er waarschijnlijk voor dat het niet haalbaar is om dan glasvezel aan te leggen. De boeren krijgen zo wie zo geen geld, de glasvezel gaat ook niet door hun land, maar langs de weg. 

 

Vreemde opmerking overigens moet ik zeggen.

En er wonen niet alleen boeren in het buitengebied. 


En die boeren die niet mee doen, zorgen er waarschijnlijk voor dat het niet haalbaar is om dan glasvezel aan te leggen.

Ik woon hier ook in "buitengebied". Lintbebouwing. Daar zitten ook boeren tussen. Maar dat aantal is tegenwoordig zo marginaal klein dat die zeker geen invloed meer zouden hebben op het wel of niet doorgaan van glasvezel. 


Bij ons ligt dat even anders want wij wonen op een dijk en daar gelden andere regels en wetten van het waterschap. Nu gaan ze de dijk wel verhogen en hebben we aangegeven dat wij dan graag tijdens de aanleg meteen glasvezel willen als dan toch de dijk en de weg open ligt. Eenvoudig zou je denken maar niets in minder waar helaas. Dan komt de gemeente aan zet qua budget en Utrechtse heuvelrug is zo arm als de mieren. Kortom, de vooruitzichten op glasvezel zijn niet rooskleurig.

 

volgens mij komt er 2mb Max uit het koperdraadje. We zitten een eind af van de centrale


volgens mij komt er 2mb Max uit het koperdraadje. We zitten een eind af van de centrale

Ooit/eerder was 3Mbps de ondergrens voor of je alleen 4G (SIB4G) kon afnemen bij KPN. TV is sowieso niet mogelijk op de standaard KPN iTV manier. Dus schotel of Digitenne. Of een geheel andere 4G internet verbinding van b.v. T-Mobile. Daarover kan je dan wat je al eerder gebruikte, algemeen internet TV, laten werken.

 


Bedankt voor jullie antwoorden.

Momenteel kan ik alles bekijken via iPad en Chromecast

dus dan maar een tandje kwaliteit minder…
Ik heb een geweldige vrije woonplek met mooi uitzicht dus denk maar zo:

Ik kan niet alles hebben… het is wat het is
wie weet ooit nog eens glasvezel.


Ook geen coax aansluiting mogelijk….?

KPN TV gaat alleen over een vaste lijn met de decoder. Maar helaas, als je geen KPN TV kan afnemen dan kan ook alleen via de app afnemen niet. Maar dat heb je nu i.i.g. via je zaak.
KPN TV wordt geleverd van af een DSL snelheid van 10 Mb/s. Met één decoder in SD kwaliteit. Voor HD is minimaal 14 Mb/s nodig. En alleen bij HD DD 5.1 geluid.

Maar…. via de app kan wel het gewone internet en dus 4G gebruikt worden. De app is echter slechts DD 2.0. Maar wel HD.

Wil je gebruik maken van Dolby Digital 5.1 (surround) dan kan dat via Netflix, Disney+, Amazon Prime e.d.


Bij ons ligt dat even anders want wij wonen op een dijk en daar gelden andere regels en wetten van het waterschap. Nu gaan ze de dijk wel verhogen en hebben we aangegeven dat wij dan graag tijdens de aanleg meteen glasvezel willen als dan toch de dijk en de weg open ligt. Eenvoudig zou je denken maar niets in minder waar helaas. Dan komt de gemeente aan zet qua budget en Utrechtse heuvelrug is zo arm als de mieren. Kortom, de vooruitzichten op glasvezel zijn niet rooskleurig.

 

volgens mij komt er 2mb Max uit het koperdraadje. We zitten een eind af van de centrale

Dit heeft dus niks met boeren te maken.


Dank je Peter.

ik heb de nieuwe Sonos Beam (gen 2) en moet nog uitzoeken hoe en wanneer ik DD5.1 kan krijgen.


Hi @Jandenh, goed om te zien dat er al zo veel hulp toegesneld is in jouw topic! Ik hoop dat je er uit komt met de gegeven informatie en suggesties. Het zou helemaal mooi zijn als er ook bij jou in de toekomst glasvezel zou komen. De aanleg van glasvezel wordt gedaan door KPN Netwerk. Via hun website kan je de verwachting voor jouw adres checken en als je wilt op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen. 


Dank voor je bericht Alexandra,

Heb zojuist een arrest van de ACM gedownload waarin de rechter heeft bepaald dat land eigenaren toestemming moeten verlenen. Ik duik daar daar nog eens in want het kan toch niet zo zijn dat 1 of 2 mensen een heel buitengebied duperen? Veel boeren die ik ken, snakken naar snel internet vanwege alle digitalisering van hun bedrijfsvoering.
Wordt vervolgd!


Zoals u zelf ook al zegt: het waterschap doet moeilijk:

Bij ons ligt dat even anders want wij wonen op een dijk en daar gelden andere regels en wetten van het waterschap.

Waarom heeft u het dan over 1 of 2 mensen die het tegen houden?

... want het kan toch niet zo zijn dat 1 of 2 mensen een heel buitengebied duperen?

 


Omdat er op en rond de dijk andere regels gelden dan langs een gewone weg, moet bij aanleg gebruik worden gemaakt van de grond buitendijks, dit ivm komende dijkverzwaring wat inhoud dat de kabels in het land van de boeren binnendijks gelegd moet worden.
Daar zijn een paar dwarsliggers die er een vergoeding voor willen hebben. (is mijn laatste info)
Ik heb zelf het Waterschap op bezoek gehad in een inspraak ronde om onze visie en wensen aan te geven t.a.v. de komende dijkverzwaring. Daar heb ik aangegeven dat het mooi zou zijn als toch de dijk op de schop gaat, om er meteen infra in aan te leggen. 
Dat dit niet zo eenvoudig is blijkt uit het feit dat toen er een drukriolering gelegd werd, men ook gevraagd heeft op het gasnet te mogen worden aangesloten, omdat er toch gegraven wordt en tot aan elke woning buizen gelegd werden… Ook dit is niet gebeurd zodat wij nog steeds onze eigen gastank hebben. (nou zie ik dat wel als voordeel op het moment)
Ik moet de brieven van het collectief er maar weer eens bijpakken en hun contacten met de vraag waar het nou werkelijk op gestrand is, want ik las in de uitspraak van de ACM dat er iets over in de telecomwet te vinden is dat een grondeigenaar dit niet kan weigeren.

En inderdaad lijkt het er dus op dat 1 of 2 mensen ons duperen maar het kan ook zijn dat er andere oorzaken zijn die ik niet weet…

“Alles weten is alles begrijpen” hahaha
 


Als de glasvezel dezelfde route zou volgen als de telefoonkabel, dan kan volgens mij sowieso niemand dat tegenhouden. 


Ik heb de laatste brief met afwijzing van het glasvezel bedrijf erbij gezocht en ga ze eens bellen.