Skip to main content

Inmiddels 2 weken in het bezit van snel 1000/1000 glasvezel internet en televisie (via KPN TV+ doosjes).

Internet werkt zonder problemen via eigen Netgear Orbi router en access points. Wifi op de KPN modem is uitgeschakeld.

Over de televisiefunctionaliteit ben ik minder tevreden: ​​​​​​​

  1. als ik schakel naar een ander kanaal, blijf zeer regelmatig het beeld en geluid na enkele seconden hangen. Twee workarounds die voor mij werken: 
    - met knopje naar links een paar seconden terug gaan; vervolgens blijft de uitzending niet meer steken.
    - de KPN TV+ box herstarten via het instellingenmenu.
  2. het veelgenoemde trage zappen tussen kanalen is irritant, maar geen show stopper.

Structurele oplossingen voor bovengenoemde irritaties zijn welkom.

 

Door even naar links te klikken ga je terugkijken en dan maak je geen gebruik van multicast. De kwaliteit is dan wel een stuk minder (bitrate).

Wel modem heb je? Tv+ bedraad aangesloten? Hoe ziet het netwerk er verder uit? Speciale devices zoals omvormers in je netwerk?


Router: Netgear Orbi Pro AX6000

TV+ (2 stuks) zijn niet bedraad, maar via wifi aangesloten. Op beide televisies dezelfde kuren. 
Geen switches, splitters of andere speciale apparaten op hetzelfde wifi-netwerk. 

Verder twee access points die onderdeel van dezelfde Netgear Orbi set zijn. 

Omvormer voor zonnepanelen en andere Internet-of-Things-apparaten zitten op een ander wifi-netwerk. Ze staan niet in de buurt van de televisies. 

Wel vreemd dat na een herstart van de TV+ er geen probleem m.b.t. het hangen van de uitzending is. Hierdoor lijkt het mij dat het niet aan mijn netwerk ligt. 

Televisie kijken via een browser gaat altijd zonder problemen. 

De twee boxen staan constant onder spanning (op aanraden van de installateur) en staan dus nooit helemaal uit.

 


Welk modem heb je? De zwarte?

Ik vraag dit omdat officieel er geen support is om tv+ draadloos aan te sluiten als dit niet rechtstreeks op box12 is of via superwifi2.


Modem is de zwarte KPN Box 12.

De keuze om de tv+ draadloos aan te sluiten op mijn eigen router i.p.v. de modem, is gemaakt door de KPN installateur. Dat zou volgens haar probleemloos moeten werken.


Gezien de specificaties zou dat ook moeten werken denk ik. Hoe heb je de IGMP settings in je NETGEAR geconfigureerd? Je geeft aan dat je bij terugkijken (dat gaat via unicast) geen probleem hebt. Ik lees in de handleiding dat ie ook als IGMP proxy kan dienen. Box12 is echter de IGMP proxy voor de kpn multicast streams.

De monteur kan dus gelijk hebben maar het is officieel niet in support bij KPN. 


Bedankt voor de tip. 

Ik zal eens in de IMGP settings duiken. Is nieuw voor mij.


Ik vond de passage in de handleiding niet heel duidelijk maar ze gebruiken daar de term IGMP proxy en mijn inziens moet je dat uit zetten, daar je modem van KPN de IGMP proxy is waar de multicast binnenkomt. Mogelijk staat dit al uit. Ik zou daar in ieder geval even naar kijken. Verder denk ik gezien de specs dat het technisch zou moeten werken ondanks geen officiële support.

Je zou eventueel ook nog kunnen proberen om een extra WiFi netwerk te maken op box12 en daarmee tv+ verbinden. Als dat goed werkt weet je in ieder geval de bron van het probleem en kun je daar je focus leggen om uiteindelijk weer terug naar je eigen router te gaan met tv+


De IGMP proxy stond al standaard uitgeschakeld in mijn router settings.
Ik heb het nu juist aangezet en het lijkt er zowaar op dat het bevriezen van een uitzending niet meer voorkomt. 
Maar ik wil niet te vroeg juichen; ik kijk het de komende periode aan. 


Ik vond het al een vreemde benaming in de handleiding. Ik denk dat ze daar IGMP snooping bedoelen en die moet juist aan. Hopelijk succes bij jou.


Conclusie na ruim een week: het aanzetten van de IGMP-instelling heeft geholpen. Het bevriezen komt nauwelijks meer voor. Ja ‘nauwelijks’ i.p.v. helemaal niet. 


Als de tv aanzet, kom ik sporadisch in een stand waarbij het zappen ‘snel’ gaat: 1 seconde i.p.v. 4. En dan komt het voor dat het beeld vast komt te zitten. 
Maar veel vaker kom ik meteen in de ‘normale’ stand waarbij het zappen weer traag verloopt en dan heb ik helemaal geen last van een bevroren tv-uitzending. 
Geen idee waarom ik (op dezelfde tv) soms de ene prestatie ervaar en soms de andere. Aan de beeldkwaliteit kan ik geen verschil tussen de twee zien. 
Desondanks voorlopig tevreden. 

 


Ik blijf het wel apart vinden dat ze het IGMP proxy noemen. De modem is de IGMP proxy. Maar ja, het blijkt wel de juiste stap te zijn.