Skip to main content

OK, mijn onderwerp zal ongetwijfeld al een keer voorbij zijn gekomen, maar mijn specifieke issue kan ik niet vinden tussen alle andere problemen, dus ik begin gewoon opnieuw. 

Ik heb glasvezel internet met 100 Mbit/s . Gemeten waarde vanmorgen 80 Mbit/ s. Normaal gesproken ruim voldoende. 

Vorige week heb ik in huis een nieuwe Mesh WiFi (TP-link Deco M9 plus) netwerk opgetuigd, met als ultiem doel: de kabel die loopt vanuit mijn meterkast naar het KPN tv modem weg te kunnen laten. Dit Mesh Wifi netwerk bestaat uit 3 routers: 

  • De eerste staat in de meterkast, deze zit rechtstreeks in de Experia box (V9).
  • De tweede router staat op zolder en is middels een kabel verbonden met de eerste router (via een TP-link Gigabit router)
  • En als laatste (3e) de router in de woonkamer (t.b.v. het KPN TV Modem).

En op deze 3e router wil ik graag het KPN kastje aansluiten. En op zich gaat dat, de verbinding wordt gemaakt, krijg ook beeld (en geluid), alleen hapert deze zeer zeer regelmatig waardoor je niet tv kan kijken. En ik snap niet waarom. 

De TV is een Philips tv met ingebouwde Wifi en Netflix. Ik kan wel Netflix op 4k kijken zonder enige hapering (via het nieuwe WiFi netwerk), maar 'gewoon’ tv kijken lukt dus niet. Ik vind dat nogal teleurstellend en begrijp niet hoe dat kan. 

Op dit moment heb ik (i.p.v. het KPN modem) mijn laptop middels een UTP kabel aansloten op de 3e router en ik heb daar een uitstekende verbinding. Ik heb op deze laptop een speedtest gedaan en dit zijn de resultaten :

https://pic.nperf.com/r/3288268053128647-tSSqXBe2.png

https://pic.nperf.com/r/3288268275576155-kzjXwJBs.png.

 

Kortom: waarom werkt het TV modem niet via de WiFi? Wat maakt het dat de verbinding niet stabiel wordt/ is, terwijl ik via datzelfde netwerk makkelijk 80 Mbit haal en 4k Netflix kan kijken?

 

Hallo @JohanE , ik kan bij de TP-Link specs geen IGMP-snooping ontdekken, en dat is nodig om via de tv-decoder tv te kunnen kijken.

 


@JanD Dat is het? Dus ondanks het ontbreken van het IGMP-snooping kan ik wel 80Mbit/s naar mijn laptop halen, kan ik 4k Netflix kijken. Maar beetje tv kijken kan dan ineens niet… OK, weer wat geleerd. 


@JanD Dat is het? Dus ondanks het ontbreken van het IGMP-snooping kan ik wel 80Mbit/s naar mijn laptop halen, kan ik 4k Netflix kijken. Maar beetje tv kijken kan dan ineens niet… OK, weer wat geleerd. 

Hallo @JohanE via een netwerkkabel of wifi rechtstreeks op je tv-toestel tv kijken mag geen probleem opleveren, maar als een tv-decoder van KPN niet rechtstreeks op het KPN-modem wordt aangesloten maar op andere devices, zoals switches, extenders, eigen routers e.d. moet IGMP-snooping en voor routers de routed mode ondersteunt worden en niet meer de bridged mode.

 


@JanD Dat is het? Dus ondanks het ontbreken van het IGMP-snooping kan ik wel 80Mbit/s naar mijn laptop halen, kan ik 4k Netflix kijken. Maar beetje tv kijken kan dan ineens niet… OK, weer wat geleerd. 

Hallo @JohanE via een netwerkkabel of wifi rechtstreeks op je tv-toestel tv kijken mag geen probleem opleveren, maar als een tv-decoder van KPN niet rechtstreeks op het KPN-modem wordt aangesloten maar op andere devices, zoals switches, extenders, eigen routers e.d. moet IGMP-snooping en voor routers de routed mode ondersteunt worden en niet meer de bridged mode.

 

Dank je wel @JanD . Bij de Deco M9 wordt wel gesproken over IGMP-snooping, alleen moet ik dan het hele netwerk resetten. Dat ga ik morgenochtend doen als nog niemand gebruikt maakt van de wifi. 


Hallo @JohanE , laat de (goede) afloop s.v.p. even weten, daar leren wij, als medeforumleden, ook weer van.:relaxed:


Goede morgen @JanD,

Vanmorgen heb ik de "Bedrijfsmodus” van het Deco M9 Plus netwerk omgezet van “Router” naar “Access point". Daarna moest ik het een en ander omhangen qua UTP kabels. Verder lijkt alles te werken zoals verwacht. Het is alleen dat ik nu geen gebruik kan maken van alle functionaliteiten die het Deco netwerk biedt, zoals NAT, DHCP, “Ouderlijk toezicht”, “QoS” etc. Voor mij (nu) geen gemis. 

Zo juist hebben we het KPN kastje middels een UTP kabel aan het Access Point gehangen en …… het werkt!! 

Kortom: dank je wel voor het vinden van de oplossingsrichting. Dat IGMP-snooping had ik zelf nooit gevonden.


Hallo @JohanE , bedankt voor de update en goed om te lezen dat het nu goed werkt. Een router achter een router is nooit een goede oplossing, de AP-mode wèl.

TIP: omdat je glasvezel hebt kun je een eigen geschikte router achter de glaskast hangen, dat wordt nu door KPN ondersteund en die router kies je dan precies met alle toeters en bellen die je er op wilt hebben en vervangt dan de standaard KPN-modem/router en kun je de Deco's in de AP-mode laten.

Succes.

 


Hallo @JohanE , bedankt voor de update en goed om te lezen dat het nu goed werkt. Een router achter een router is nooit een goede oplossing, de AP-mode wèl.

TIP: omdat je glasvezel hebt kun je een eigen geschikte router achter de glaskast hangen, dat wordt nu door KPN ondersteund en die router kies je dan precies met alle toeters en bellen die je er op wilt hebben en vervangt dan de standaard KPN-modem/router en kun je de Deco's in de AP-mode laten.

Succes.

 

Zou ik de Deco’s (in Router modus) dan als vervanging van de Experia box kunnen gebruiken? Mocht het jouw inschatting zijn dat dat kan, ga ik daar binnenkort mee experimenteren. 


Hallo @JohanE als je geen vaste telefoon hebt zou je de bestaande Deco als router in kunnen zetten, mits deze in de router-functie ook IGMP-snooping ondersteunt, gewoon proberen of het werkt. Zie voor de juiste instellingen elders binnen dit forum, met als steekwoord een eigen modem/router.

Heb je wel vaste telefoon, zou je de FritZbox (van KPN) kunnen overwegen of een andere gelijkwaardige router met vaste-telefoon-functie.

Succes.