Skip to main content

Bij gebruik ifone 7 en adapter lighning digital av Van Apple kan ik mijn scherm inhoud zien op een tv

ik kan van kpn ned.12 en 3 zien De commerciële zenders geeft hij niet door aan de tv Hoe kan dit?? Nieuwe tv van alpfatronics Gebruik  dit in de camper.

Hi @Hadejo, welkom hier. Excuses voor de late reactie. Dit heeft te maken met een bepaalde technische kopieerbeveiligingstechniek (DRM). Je kunt als alternatief bijvoorbeeld wel casten vanaf de iTV app naar een Chromecast.  Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.


Hoi @Paul_ . Hopelijk kun jij mijn aanvullende vragen puntsgewijs en correct (laten) beantwoorden en de situatie verder (laten) verduidelijken.

 

RESUME

Op een iPhone kun je als KPN interactieve TV-abonnee in de KPN iTV-app programma's en opnames van alle zenders (NPO1,2,3 en RTL4,5,etc) terug kijken.

Wanneer je de iPhone met een Apple Lightning Digital AV Adapter en HDMI-kabel op een TV aansluit, kun je programma's en opnames van zenders als RTL4,5,etc niet meer terug kijken. Je hoort wel geluid, maar ziet het beeld niet.

Ook als het beeld van de iPhone synchroon via een Apple TV op de TV wordt weergegeven is dit niet meer mogelijk.

Ik lees dat dit onmogelijk is gemaakt door/ivm Digital Rights Management (DRM)?

 

MIJN VRAGEN

Zit de beschreven beperking door Digital Rights Management (DRM) in de app en website van KPN, of wordt dit veroorzaakt door de Apple-producten?

Kunnen jullie dit oplossen? En zo ja, wanneer gaan jullie het oplossen?

Is deze beperking ook aanwezig, als je op een iPhone in de KPN iTV-app programma's en opnames van zenders als RTL4,5,etc terugkijkt en dat beeld via een Google Chromecast naar een TV streamt?

Zo nee, bestaat de kans dat het beschreven probleem ook hier op termijn gaat optreden?

Verschilt Apple hierin van Google? En zo ja, waarom? Hoe komt dit?

Maakt het daarbij nog uit welke versie je van de Google Chromecast gebruikt?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.

 

Met vriendelijke groeten,

LJ


@LJApp 

Zit de beschreven beperking door Digital Rights Management (DRM) in de app en website van KPN, of wordt dit veroorzaakt door de Apple-producten?

Zit in de app. Is vereiste van de zenders helaas.

Kunnen jullie dit oplossen? En zo ja, wanneer gaan jullie het oplossen?

Derhalve: Nee.

Is deze beperking ook aanwezig, als je op een iPhone in de KPN iTV-app programma's en opnames van zenders als RTL4,5,etc terugkijkt en dat beeld via een Google Chromecast naar een TV streamt?

Als er niks 'tussen’ zit werkt het gewoon. Op de phone zelf kun je kijken en casten (Chromecast) kan ook direct van de phone. (alleen naar losse Chromecast; de interne van Android werkt dan weer niet).

Zo nee, bestaat de kans dat het beschreven probleem ook hier op termijn gaat optreden?

Waarschijnlijk niet.

Verschilt Apple hierin van Google? En zo ja, waarom? Hoe komt dit?

Ook met Android kan je alleen op het apparaat zelf kijken (phone/tablet) en casten via Chromecast. Andere toepassingen worden ook dan geblokkeerd.

Maakt het daarbij nog uit welke versie je van de Google Chromecast gebruikt?

Het beste werkt de losse Chromecast. Versie 3 en ook 4.
Via de interne in een Android-TV televisie gooit DRM ook roet in het eten.


@PeterG hartelijk dank voor je reactie.

Helaas begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Hopelijk ben je bereid het verder te verduidelijken.

 

Je meldt: “Zit in de app. Is vereiste van de zenders helaas.”

En je antwoord op de vraag: 

Is deze beperking ook aanwezig, als je op een iPhone in de KPN iTV-app programma's en opnames van zenders als RTL4,5,etc terugkijkt en dat beeld via een Google Chromecast naar een TV streamt?

Als er niks 'tussen’ zit werkt het gewoon. Op de phone zelf kun je kijken en casten (Chromecast) kan ook direct van de phone. (alleen naar losse Chromecast; de interne van Android werkt dan weer niet).”

 

Maar waarom kan dan wel het beeld op een iPhone wanneer je in de KPN iTV-app een programma of opname van zenders als RTL4,5,etc via een Google Chromecast naar een TV worden “gecast” en niet via een Apple TV naar een TV worden “gesynchroniseerd”?

In beide gevallen zit er niks “tussen”.

Waardoor / waarom ontstaat hierin verschil?


via een Google Chromecast naar een TV worden “gecast” en niet via een Apple TV naar een TV worden “gesynchroniseerd”?

De app ondersteunt alleen direct kijken op het schermpje van je device. En casten via Chromecast.

Maar geen Apple TV. De app kan (mag) alleen gebruikt worden op een iPad en iPhone (op diens eigen scherm). En dus Chromecast. Apple TV wordt niet ondersteund.

En dan w.b. DRM. De contenteigenaren willen de laatste beveiliging tegen copiëren. Zonder DRM mag kpn de zenders daarom niet online aanbieden. Dus:

Je meldt: “Zit in de app. Is vereiste van de zenders helaas.” .

Er mag alleen een Chromecast tussen zitten. Daar heeft volgens mij kpn voor gekozen. Rechten bij Apple zijn nogal duur, dus het lijkt mij niet dat ze daar ook voor Apple TV gaan betalen.

Maar ja, wat is er niet duur bij Apple. Graaiers namelijk.


Op de Apple Lightning Digital AV Adapter is geen DRM actief en daarom kunnen alleen NPO1, 2 en 3 daarmee bekeken worden.

Alleen door het casten via Chromecast of streamen m.b.v. Airplay 2 zijn de andere zenders ook te bekijken.

Je kunt dus ook streamen naar een Apple TV 4K of een Apple TV 4 HD.


@wjb : dank voor je aanvulling / correctie.

Als ik het goed begrijp, zit de beperking dus in het feit of apparatuur DRM wel of niet ondersteunt?

 

Google Chromecast en apparatuur met AirPlay 2 (zoals de Apple TV 4K en HD) ondersteunen dit wel en daarmee zijn dus wel vanuit KPN iTV programma's en opnames van zenders als RTL4,5, etc terug te kijken op een TV.

 

Apparatuur zoals de Apple Lightning Digital AV Adapter en oudere Apple TVs ondersteunen dit niet en hiermee is het dus niet mogelijk om vanuit KPN iTV programma's en opnames van zenders als RTL4,5, etc terug te kijken op een TV.