Skip to main content

ik overweeg om naar Kpn over te stappen, heb glasvezel in huis, mijn vraag is hoe men de tv aansluit heb je hier nog een extra kabel nodig of gaat dit via een ontvanger die aan de tv word aangesloten?

TV-kijken bij KPN kan op verschillende manieren:

  1. Via de KPN iTV-ontvanger: die moet met een LAN-kabel op de router worden aangesloten.
  2. Via een app op de tv (allen voor LG en Samsung vanaf 2017); dat kan via Wi-Fi, maar LAN-kabel is betrouwbaarder. 
  3. Via een app op slimfoon of tablet; dat kan eventueel gecast worden naar een tv-toestel (aangesloten op router via WiFi-, maar beter LAN-kabel).

Als je bij punt 1 ook de tv nog wilt aansluiten op de router kan dat dus ook via Wi-fi, maar beter via een LAN-kabel. De iTV-ontvanger moet altijd via een kabel op de router worden aangesloten en door een swicht tussen router en ontvanger te plaatsten kun je dan ook de tv via een LAN-kabel op de switch aansluiten. Let op dat de switch IGMP-snooping ondersteunt: b.v. de Netgear GS105E netwerk switch. Ook voor 2 en 3 heb je een KPN iTV-abo nodig.


Dus als ik het goed begrijp moet ik een LAN-kabel van de plaats waar de Glasvezel ligt naar de plaats waar de tv staat leggen, en dat volgens mij een probleem is omdat hier alle kabels weg gewerkt zijn achter een voorzetmuur. anders zal er eens iemand een kijkje moeten nemen hier hoe het dan kan worden opgelost. alvast bedankt voor de info. Mvg, Ligot.


Ja dat klopt, naar iedere iTV-ontvanger moet vanaf de router een LAN-kabel gebruikt worden. Soms worden ook Draadloze Verbindingssets gebruikt (powerline adapters, werken via de elektriciteitsleidingen), maar die hebben 't zelfde nadeel als Wi-Fi: niet altijd even betrouwbaar.

Nou hoeft de router niet perse naast het glasvezelmodem geplaatst te worden: uit het glasvezelmodem komt al een LAN-kabel naar de router, dus met een langere LAN-kabel zou je die router ook in de buurt van je tv kunnen plaatsen. Vaak is het echter wel makkelijk om de router op een centraal punt (zoals in de meterkast) te plaatsten als je b.v. ook LAN-kabels naar andere vertrekken (verdiepingen) wilt leggen.