Skip to main content
Beantwoord

TV lampje op modem uit, tv-ontvanger blijft hangen op 80%

• July 25, 2025
  • 13 reacties
  • 284 keer bekeken

Het TV-lampje van mijn modem was plotseling uit; bij poging TV te kijken:  code ‘stb nmc-400’ in beeld. Ik werkte de herstelprocedure op de website af; ik moest de tv opnieuw  installeren, maar het opstarten bleef telkens stoppen bij 80% en daarna 'Fout 563: opstarten niet mogelijk’ met de opties ‘Sluit dit bericht’ en 'Nieuwe software ophalen’. Dit laatste gedaan, maar het helpt niet, weer gestopt bij 80%.

Overigens werken andere bronnen zoals Blu-Ray op de TV nog altijd, 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@pdavis2, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Foutcode 563 betekent dat jouw tv-ontvanger een verkeerd IP-adres ontvangt. Als je op de link klikt, kan je inloggen. We helpen je dan om het probleem op te lossen. Je kunt ook chatten met Digitale assistent Dot. Zij helpt je stap voor stap met het vinden van een oplossing. En kom je er niet uit? Dan maak je makkelijk een belafspraak met een medewerker.

Voor het ophalen van de software kan het helpen om de tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten.

13 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 29, 2025

Hallo ​@pdavis2, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Foutcode 563 betekent dat jouw tv-ontvanger een verkeerd IP-adres ontvangt. Als je op de link klikt, kan je inloggen. We helpen je dan om het probleem op te lossen. Je kunt ook chatten met Digitale assistent Dot. Zij helpt je stap voor stap met het vinden van een oplossing. En kom je er niet uit? Dan maak je makkelijk een belafspraak met een medewerker.

Voor het ophalen van de software kan het helpen om de tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2025

Hallo Denise,

Dank je wel. Helaas heeft je suggestie niet geholpen. Wat ik ook doe: het tv-lichtje op de modem blijkt uit, het uploaden blijft steken op 80% en het groene lichtje op het Arris kastje blijft aan. Ik denk dat ik een belafspraak maak.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het signaal van het modem valt ook weg? Hmmm. Opnieuw opstarten van het modem helpt ook niet? Je kunt nog een reset van het modem proberen. Hiermee zet je de instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen. Dit wil veel problemen verhelpen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 30, 2025

stb nmc-400

De KPN tv ontvanger maakt geen verbinding met de server.

Meestal maakt hij dan geen verbinding met de Experiabox of Box12 (KPN modem / router).

Oorzaak vaak geen of geen goede IGMP Snooping of DVS.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je? (Arris VIP 2952 of Arris VIP 5202)
  2. Hoe is deze verbonden met de Experiabox of Box12 of eigen router? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

Vanaf het begin (een paar jaar geleden) hebben wij nooit problemen gehad: tot een paar dagen geleden (zonder dat ik - naar mijn weten - iets had veranderd) geen TV te zien: alleen een melding op het scherm over code 'stb nmc-400’  en zag ik later dat het groene ‘TV’ lichtje op de modem uit was; de andere lampjes gewoon groen zoals altijd. Volgend de on-line hulp deed ik alles uit etc, maar moest dan de Arris 5202 kastje herinstalleren; downloaden en voorbereiden blijkbaar gelukt, maar configureren blijft steken bij 80% met melding  'Fout 563: opstarten niet mogelijk’. Dit alles een aantal keren herhaald in de tussenliggende dagen met telkens hetzelfde resultaat. Al het overige werkt gewoon: internet, DVD-speler of USB op de televisie en TV Apps zoals YouTube. Ik kan ook live TV, of mijn opgenomen programma's, bekijken via KPN TV op de computer.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 30, 2025

TV lampje op de KPN modem / router is uit.

Haal de stekker van de Experiabox of Box12 uit het stopcontact. (spanning (volksmond stroom) eraf) en wacht minimaal 2 minuten.

Doe de stekker (voedingsadapter) er weer in en laat hem opstarten.

Helpt dit niet, doe dan een harde reset op de Experiabox of Box12 (ik weet niet welke u heeft)

Door met een dun voorwerp achterop in het kleine gaatje te prikken en als hij begint met resetten dun voorwerp er weer uit halen.

Het is daarna mogelijk dat je enkele instellingen opnieuw moet ingeven via de link op de tv of laptop (de link waar je de Experiabox of Box12 mee kan instellen)

Werkt ook dat niet, bel dan gratis 0800-0402

Dan is of de Experiabox of Box12 defect of extern in KPN kast of bij KPN is er iets fout of staat tv op uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 31, 2025

Ik heb opgebeld. Het gesprek werd halverwege afgebroken, maar ik kreeg snel een SMS dat ik een nieuwe adapter nodig had voor mijn modem. Dit heb ik nu besteld, ook al kan ik nauwelijks geloven dat dit de oorzaak is van mijn probleem

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 31, 2025

Dit heb ik nu besteld, ook al kan ik nauwelijks geloven dat dit de oorzaak is van mijn probleem

Dat is het echter wel, al kan ik de bron binnen dit forum niet zo snel traceren ​@pdavis2 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Laten we hopen dat de nieuwe adapter het probleem verhelpt, ​@pdavis2. Als dat toch niet helpt, volg dan de tips van ​@joop2011 op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

Nieuwe adapter voor Arris kastje aangekomen, maar helaas past aansluiting niet op het kastje. Opgebeld en morgenochtend komt een monteur.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2025

Als het goed is is het een adapter voor het modem (Box12), niet voor het Arris kastje. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 2, 2025

Oeps...was inderdaad voor de modem, maar heeft niet geholpen. Monteur is geweest - uiteindelijk bleek een spontaan defect geraakte Arris kastje het probleem te zijn. Vervangen, en alles werkt nu.

Heel hartelijk dank aan iedereen die met suggesties kwamen!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat de monteur de oplossing heeft gevonden. 😊