Skip to main content

ik heb een tv in de slaapkamer met module en smartcard heeft de kpn die ook.

Hallo @benno71 ,

Op dit moment nog niet. Mogelijk komt in de toekomst een voorziening met CI-module (met een CAS-ID) voor Digitenne. Maar daar is nu nog niets bekend over. 

 


Nee, die komt ook niet. De achterliggende techniek voor IPTV maakt dat niet mogelijk.

Ikzelf kijk in de slaapkamer met een Chromecast en de KPN ITV app in m'n phone. Feitelijk dus geheel via wifi. I.d. slaapkamer zit de boel alleen in het stopcontact en de Chromecast krijgt z’n voeding via de usb v.d. tv. Verbinding voor beeld/geluid via HDMI.


Voor Interactieve TV niet, voor Digitenne zou die mogelijkheid er wel ooit kunnen komen.

Dan kun je zo’n module rechtstreeks in jouw TV stoppen. 
 

KPN heeft deze mogelijkheid nooit uitgesloten. Dus wie weet, gaat het er ooit van komen. 


Digitenne zou die mogelijkheid er wel ooit kunnen komen.

Er zou een module kunnen komen zonder smartcard. Met CAS ID. Virtual Smartcard heet het ook wel.

Maar gezien de afname van Digitenne is dat vast niet meer lonend voor KPN om die kaarten te laten maken.


De toekomst zal het uitwijzen. Zal wel heel fijn zijn als dat er ooit gaat komen. 


@Noordzee 

dat is niet mogelijk bij kpn

omdat kpn een andere techniek gebruikt dan de svb-t en dvb-t2 tuners in de tv toestellen

dus je hebt bij kpn altijd een externe tv box nodig voor kpn digitenne


@peter-keetfm

Zoals Peter ook al schrijft :

Er zou voor Digitenne een module kunnen komen zonder smartcard. Met CAS ID. Virtual Smartcard heet het ook wel.
 

En dan zou je zo’n module zo in jouw TV kunnen schuiven. In de loop van de jaren komen er namelijk steeds meer TV’s op de markt die daarvoor geschikt zijn. 
 

Lees : met HEVC / DVB-T2 h.265


@peter-keetfm

Zoals Peter ook al schrijft :

Er zou een module kunnen komen zonder smartcard. Met CAS ID. Virtual Smartcard heet het ook wel.
 

En dan zou je zo’n module zo in jouw TV kunnen schuiven. 


nee werkt niet omdat de tv toestellen van een andere techniek zijn voorzien dan kpn

dus die tv toestellen kunnen niet overweg met het signaal van kpn

maakt niet uit wat voor ci module je gebruikt

de tuner is niet geschikt voor kpn digitenne

daarom heb je altijd een losse ontvanger nodig

 

 


Ik ben overtuigd dat het wel kan. 
 

Sterker nog : In Duitsland bestaan ze al  jaren: 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ci+-module-voor-duits-dvb-t2-in-de-winkel/

 

ook te koop in Nederland: 

https://www.cardwriter.nl/hd-module-en-kaart.html


klopt meeste buitenlandse providers ondersteund dat

maar kpn niet

kpn is niet geschikt voor de ingebouwde dvb-t2 tuner van de tv toestellen

uitzend techniek is anders

 


Ik geloof niet dat wij hier uit gaan komen. 
 

Maar in Nederland en Duitsland wordt dezelfde uitzendtechniek gebruikt. 
 

h265 dvb-t2


Hallo @peter-keetfm  en @Noordzee en @PeterG  en @benno71 ,

Ik heb een Sony tv van 2018 en die ondersteunt de nieuwe dvbt techniek, geschikte antenne aansluiten en ik ontvang NPO1,2 en 3 en 2 regionale zenders.

 


Klopt @JanD ,

Die zenders zijn FTA. Daar heb je geen decoder voor nodig.  Bij de satellietzenders werkt dat hetzelfde. Waarschijnlijk kun je ook alle FTA-zenders ontvangen als je een schotel aansluit op jouw TV. 


zal wel ik heb het ook ergens gelezen

en mijn tv zal wel niet de DVB-T2 HEVC  ondersteunen


Tv’s tot ongeveer 2017 hebben vaak dvb-t2 h.264 onboard en die zijn niet geschikt voor de huidige DVB-t2 zenders in Nederland en Duitsland. 


@Noordzee 

dat is dus wat ik bedoel

de tv moet HEVC/H.265 hebben

er zijn maar een zeer beperkt aantal tvs die dat hebben

en bedoel ook als je een dvb-t2 tuner hebt je kpn niet kunt ontvangen mits je HEVC/H.265 hebt


Precies @peter-keetfm ,

dan zijn we het nu weer eens.👍😎


en als je als klant in de winkel staat en je koop die tv omdat het dvb-t2 heeft (nodig voor digitenne)

en na aansluiten blijkt dat hij geen npo digitenne pakt omdat deze geen HEVC/H.265 ondersteund

dat bedoel ik

en dat ga je met geen ci module oplossen

nogmaals kpn andere uitzendtechniek

 

 


@peter-keetfm

Nu val je toch weer terug op jouw eerdere bewering. 
 

Digitenne en de Duitse DVB-T2 gebruiken dezelfde techniek. KPN gebruikt geen andere uitzendtechniek.

Je hebt echter wel een moderne TV nodig als je zonder settopbox naar de ongecodeerde zenders wilt kijken, lees een TV met DVB T2-h. 265 (HEVC) Of in Duitsland met een CI-moduul naar de gecodeerde zenders. Sinds 2018 kun je in Nederland geschikte TV’s kopen. In Duitsland kon je in 2016 al dat soort TV’s kopen. 
 

Een belangrijke reden dat KPN bij de start van DVB-T2 niet met een CI-module op de markt kwam, was de geringe aanwezigheid van geschikte TV’s. We zijn nu twee jaar verder en er zijn steeds meer klanten die een geschikte TV hebben. Dus de kans dat er ooit een module komt, wordt naarmate de tijd vordert groter. 


Oke