Skip to main content

Mijn moeder van bijna negentig zat tot vorige week op de kabel van Ziggo/upc en keek ze elke dag tv noord.Nu heeft kpn met in het basis pakket tv noord, niet dus.
Hier hebben we goed de pest in, was ze maar bij Ziggo gebleven.

Hallo @Struin ,

Dan woont ze waarschijnlijk niet in Groningen, Friesland of Drenthe. 

De regionale zenders moeten betalen voor landelijke doorgifte. Dat willen ze al een aantal jaren niet doen. Tot juli 2017 betaalde kpn de extra kosten, o.a. Buma/Stemra. En wij dus met z'n allen weer via het abonnement. Omroep Friesland is een uitzondering omdat de provincie die kosten vergoed. Dus niet eens de omroep zelf.

Op de site van @PeterG  staat een overzicht welke Regionale omroepen je krijgt per provincie. Volgens de mediawet dient de ‘eigen’ omroep en de aangrenzende aanwezig te zijn. En dat is zo.
De kans dat KPN deze zenders weer landelijk gaat doorgeven is zeer nihil. Dan zou je ze nog via hun internetpagina's kunnen kijken. Via T-mobile zijn ze wel allemaal en in HD. Via Ziggo ook allemaal. maar nog steeds in SD kwaliteit.

Breedbeeldweetjes | Doorgifte regionale zenders via kpn per 4 juli 2017


Dan heb je nét de verkeerde provider gekozen. KPN heeft er al sinds 4 juli 2017 voor gekozen deze zenders niet meer landelijk te verspreiden i.v.m. de kosten. Aangezien deze situatie al 4 jaar is vraag ik me af waar of van wie je de informatie hebt dat dat wel zo zou zijn, zoals je aangeeft.

KPN, BudgetThuis, XS4ALL hebben de regionale zenders volgens de regels van de mediawet. 

Providers als Ziggo en T-mobile hebben ze alle 13 landelijk. Waarbij aangetekend dat Ziggo de enige is die ze nog steeds in lage SD kwaliteit heeft.

Overige providers bieden deze in hoge HD kwaliteit. Maar dus niet altijd landelijk.

:large_orange_diamond: Je mag binnen 14 dagen het abonnement nog annuleren, daarna zit je er minstens een jaar aan vast.

:large_orange_diamond: Als je moeder een geschikte tv heeft (met DVB-C ontvangst) kan ze waarschijnlijk nog stééds via de Ziggo aansluiting deze zender(s) kijken. Totdat Ziggo het signaal eraf haalt. Daarvoor moet een monteur letterlijk in het kastje in de straat zijn. Dat doen ze nooit meteen.