Skip to main content

Net nieuwe experia 10a gekregen en nieuwste tv kastje hbm2260. Afstandsbediening (oud model) bleek niet te werken, nieuwe aangevraagd, raakte zoek in de post of zo. Weer gebeld en tweede afstandsbediening aangevraagd, die kwam wel. Eerste ab kwam na anderhalve week ook nog; heb nu twee. MAAR: de ene doet helemaal niets met de tv box, de andere alleen als je een knop ca 10 seconden indrukt. Software tv box paar keer vers geladen, tv eindeloos ingesteld ( dat werkt prima met beide afstandsbedieningen) maar helaas, de tvbox reageert amper.

wat nu?

Welkom op het forum @Michael2020! Door de drukte op het forum, komen we nu pas aan jouw topic toe, excuus voor de late reactie!

Is de situatie inmiddels verbeterd? Of speelt dit nog steeds? Zo ja, zou je me dan kunnen vertellen hoe je de software van de tv-ontvanger precies opnieuw in hebt geladen? Heb je dat gedaan via de stappen op de ‘reset je tv-ontvanger’ pagina en heb je hem daarbij ook al terug gezet naar de fabrieksinstellingen? Of heb je dit op een andere manier geprobeerd? Hoor het graag!


Warrig verhaal. Dat de tv niet reageert op de nieuwe afstandsbediening, dat komt waarschijnlijk omdat u deze (de afstandsbediening dus) nog niet ingesteld heeft.

https://www.kpn.com/televisie/installeren/afstandsbediening/instellen.htm


Volgens mij geeft hij aan dat het instellen op de tv juist wél goed gegaan is, maar dat de ontvanger niet tot nauwelijks reageert :wink:


Ok, de afstandsbediening is inderdaad netjes ingesteld op de tv, zoals aangegeven doet de ab het op de tv goed maar dat stond boven al genoemd, dank je Maja.

De software van tv ontvanger is opnieuw geladen (meerdere keren) volgens de methode ‘zonder afstandsbediening’ op het kastje zelf zoals beschreven in de meegeleverde installatiehandleiding. Er wordt ook steeds een tijd lang software ge-download.

De geschetste situatie is onveranderd, de ene ab doet niets ( behalve op de tv, dat gaat goed) en bij de andere ab moet ik de toetsen ca 10 seconden (of soms veel langer) ingedrukt houden voordat de tv ontvanger reageert. Bijkomend probleempje, stel (dit als voorbeeld) dat ik naar zender 4 wil dan betekent langer indrukken dat ik op 444 terechtkom, de tweede 4 en de derde 4 reageren dus wel relatief snel zodra de eerste 4 na langere tijd gedetecteerd is. Fingerspitzengfühl is dus vereist, een zenderwissel kost ongeveer een minuut. Dit probleempje geldt voor alle toetsaanslagen.

Ja, de gebruikte batterijen zijn nieuw, vol en van VARTA.


Hmm, ik moet bekennen dat ik dit een bijzonder probleem vind en ook niet precies weet in welke hoek we dit moeten zoeken :thinking: Het kan zijn dat je toevallig de pech hebt om 2 ‘niet goede’ afstandsbedieningen te ontvangen, maar het is ook mogelijk dat dit bij de nieuwe ontvanger ligt. Zou je het ok vinden als ik nóg een nieuwe afstandsbediening naar je opstuur (3 maal is scheepsrecht?) En als het daarmee ook niet goed gaat, toch ga kijken hoe we een andere ontvanger bij je bezorgd krijgen?


Waar staat de ontvanger? Ik weet wel dat als ie “te dicht” bij een Philips staat de daglichtsensor van die tv roet in het eten gooit. Van mijn Philips tv moest ik indertijd de daglichtsensor uitschakelen en toen reageerde de tv ontvanger wel goed.

Hoe reageert de ontvanger als de tv uit is? (kun je zien aan het ‘rec’ lampje dat oplicht als ie een signaal van de ab ontvangt).

Ook wil het wel eens helpen om een afdakje op de ontvanger te construeren met een stukje karton of een boek(je).

Zet de ontvanger eens ietsje verder van de tv.


@Maja : Ik twijfel aan het nut van een nwe afstandsbediening maar ben zeker bereid de test aan te gaan. Stuur maar.

@PeterG: Ik zal ook proberen de tv ontvanger te testen zonder dat de tv aan staat. Het gaat overigens om een relatief oud, eenvoudig model (6+ jaar)  Philips TV (80 cm diagonaal), en ik twijfel of er daglichtsensoren of zo inzitten.

Dakje op de tv ontvanger kan ook worden getest en de tv en ontvanger iets uit elkaar plaatsen ook.

Ben nieuwsgierig naar de reden van het afdakje, zendt de TV IR uit??

Ik laat weten wat het resultaat is. 

Voor de goede orde, de tv ontvanger is niet via een netwerkkabel direct op de experia aangesloten maar via een draadloze verbinding voor TV signaal. Heeft altijd prima gewerkt. Kabel trekken wordt moeilijk, anders had ik dat al gedaan.


Ik heb ‘t hier over mijn Philips 32PFL5507H/12. 32 inch / 81 cm uit 2013. Die stoorde de bediening van de ontvanger. Na uitzetten van de daglichtsensor ging het weer goed. Dan mag je concluderen dat die sensor IR gebruikt.

Het afdakje bundelt het IR signaal enigszins. Voorkomt dat door reflecties het signaal meerdere keren aankomt waardoor de ontvanger het ook slecht herkent.


ok, snap het, zal de testen doen zodra ik weer thuis ben.


 

Zou je dit anders eerst willen proberen? Zonde om iets per post te versturen als blijkt dat het hier aan ligt :wink:


Je was me net voor haha, helemaal top! Ik hoop dat deze tip van @PeterG een verschil gaat maken!


ok


Is het al gelukt om dit te testen? :slight_smile:


Ja, er is inderdaad een redelijk groot verschil.

Met de TV uit (stroom eraf) deed alles het redelijk goed (rec lampje op ontvanger reageert nu wel) . Toen de TV ontvanger onder de tv gezet (op de voet) en de voorkant van de ontvanger achter de voorkant van het TV scherm geschoven (ja, heb nog meer op het forum gezocht 🙂 ). In de TV de dynamische helderheid aangepast naar uit. Bleef werken.

Resultaat: het is nu redelijk werkbaar, de ene afstandsbediening is duidelijk minder effectief als de andere (trager, onbetrouwbaar), steeds met dezelfde set batterijen overigens. 

Ik zeg ‘redelijk’ want het is zeker niet zo flitsend als de oude combinatie ontvanger/afstandsbediening die ik hiervoor had. Soms moet ik de ab heen en weer zwaaien of twee keer drukken maar zoals gezegd, het is nu in ieder geval bruikbaar.

Blijft de vraag over: hoe zou het moeten werken in een ideale wereld, is de nieuwe ontvanger en ab combi inderdaad zoveel slomer of moet er nog iets ge-tweak-d worden? Bv. IR lichtbron op TV afplakken (waar zit dat ding??).


IR lichtbron op TV afplakken (waar zit dat ding??)

Dat is vaak lastig. In mijn TV zit een IR-hub waardoor ik randapparatuur ook met de TV-ab kan bedienen. De TV zélf zendt dan weer het juiste IR signaal af. (voor de ontvanger is de tv dan de zender van de IR). Maar dat oogje heb ik nog niet echt gevonden….

Probeer het ook eens met de ontvanger 50 cm tot 1 m van de tv.

Wat is trouwens het merk van je TV?


Fijn dat het nu ‘redelijk’ werkbaar is, dat is uiteraard beter dan niets. Maar het is absoluut niet zoals het hoort natuurlijk! Zelf heb ik thuis een HMB2260 met zo'n nieuwe afstandsbediening en ervaar dit probleem absoluut niet. Dit hoort allemaal vlekkeloos te werken :slight_smile:  Nu heb ik wel een ander type tv dus de kans is aanwezig dat het inderdaad iets te maken heeft met het IR deel van de tv zelf. Wellicht staat in de handleiding van je tv waar dit zich bevind en kan je kijken wat er gebeurt als dit inderdaad afgeplakt wordt? Mocht dat geen verschil maken, dan weten we dat dit toch niet in die hoek gezocht moet worden en kunnen we alsnog een 3e afstandsbediening of een andere nieuwe tv-ontvanger gaan proberen!


Hoi Michael,

Ik ben geinteresseerd, want ik ervaar dit ook. Maar alleen met sommige toetsen, bijvoorde de Rec toets. En dat met twee verschillende afstanbedieningen op twee verschillende SetTopBoxen. (De 22xx en de 29xx)

Geldt (gold) het voor jouw bij alle toetsen?


Eigenlijk (zoals al gezegd) denk ik dat de afstandsbediening wel werkt (althans de goede van de twee) maar dat de tv ontvanger wat aan de kritische kant is. Blijft gissen zonder echte vergelijkende testopstelling natuurlijk dus het is een mening, meer niet. Ik zou dus zelf opteren voor een nieuwe TV ontvanger.

Ik zal de tv handleiding zoeken en kijken of ik te weten kan komen waar het IR oog zit, heb daar al uitgebreid naar gezocht (op de TV zelf en op het web) maar kennelijk is het een exotische vraag en antwoorden (of zelfs maar opmerkingen daarover) heb ik niet kunnen vinden. Misschien met een IR filter voor een camera ….? Er zal mogelijk een vakman voor TV's uitsluitsel moeten bieden, we zien wel.

@Corl: ja, het geldt voor alle toetsen, misschien dat ik een toets heb overgeslagen maar zeker 95% van alle toetsaanslagen waren zeer vertraagd en die werken na de bovengenoemde maatregelen nu redelijk. 

 


@PeterG TV = Philips (sorry, had bij vorige antwoord gemoeten, te snel verstuurd).


@PeterG : specifieker: een Philips 32PFL4258H/12


@Maja_ 

handleiding TV doorgeploegd maar helaas, kan wel de wereld instellen maar geen uitleg over fysieke locatie van sensoren behalve de afstandsbedieningssensor of is dat misschien een stoorzender? 

Overigens ook geen verwijzing naar daglicht en automatische aanpassing van iets.


een Philips 32PFL4258H/12

Die is dus uit dezelfde range als mijn Philips ( 32PFL5507H/12 ). Zet de ontvanger NAAST de tv met zeker 15 cm ertussen. Toen werkte het bij mij pas redelijk goed. Er zat bij mij zelfs 20 cm tussen.

Als de TV op een tafeltje staat kun je de ontvanger ook onder het tafelblad (op extra klein tafeltje of plankje eronder ofzo) plaatsen.

Pal onder of naast het scherm blijft problematisch met die combinatie.


Helaas, TV staat in een kastje en past precies. Ik zal de tv ontvanger er eens bovenop zetten (gaatje boren …). Hoe zit dat eigenlijk met het afplakken van het IR oog van de TV ontvanger of er een creditcard naast zeten. Snapte dat niet helemaal.


Het deels afplakken van het ‘oog’ v.d. ontvanger kan inderdaad ook helpen. Maar die range Philipsen storen op e.o.a. manier op de IR m.b.t. afst.bed. (bij de 2260 zit het oog links v.d. display)


Heb nog geen tijd om meer te testen gehad. Een en ander werkt ook, beetje sloom maar werkbaar. Kom er nog op terug.