Skip to main content

Ik lees regelmatig de KPN tv decoder via Super Wifi aansluiten.

Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Kunnen jullie mij uitleggen;

Hoe het werkt.

Hoe is de kwaliteit.

Hoe constant is de verbinding.

Kan het ook via een UTP kabel (die al naar de slaapkamer loopt, bijvoorbeeld).

En heeft hij dezelfde gegevens als de Experiabox Wifi, zodat bijvoorbeeld de telefoon, Enphase zonnepanelen, etc. meteen de goede wifi verbinding kiezen (zonder gegevens opnieuw in te moeten stellen of zo.

 

Alvast mijn hartelijke dank.

Joop

Hallo @joop2011 als je al een netwerkkabel naar de slaapkamer hebt lopen zou ik daar de tv-decoder op aansluiten, dat is de meest optimale situatie.

de tv-decoder aansluiten op een versterker kan wel, mits de versterker bekabeld is aangesloten op het modem, KPN geeft daar echter geen ondersteuning voor.

 

 


@JanD 

Dat heb ik ook zo en de tv in de slaapkamer gaat via WIFI voor o.a. Netflix.

 

Maar ik was eigenlijk vooral nieuwsgierig naar de werking en de voor- en nadelen van de Super WIFI.

 

Vooral omdat op de Envoy van het merk Enphase (het onderdeel dat de opbrengst van de zonnepanelen op de telefoon of internet kan laten uitlezen).

 

Wij wonen in een appartement.

In de woonkamer komt in de hoek de glasvezel binnen en daar zit ook de Experiabox.

Dat betekend dat de Envoy in de meterkast iets meer dan 11 meter van de Experiabox zit i.v.m. WIFI.

 


@joop2011 ik heb het hier ook via SuperWifi aangesloten. Ik gebruik mijn tv boven niet vaak. Maar als ik deze gebruik dan doe ik dat via SuperWifi. 

In mijn geval heb ik dus een Experia Box V10 beneden staan. Daarop is via internetkabel een SuperWifi aangesloten. Op de bovenverdieping heb ik een SuperWifi draadloos staan. Als ik tv wil kijken sluit ik mijn tv-ontvanger aan op de gele poort achterop de SuperWifi. 

In mijn geval gaat het prima. Daarbij moet ik toegeven dat mijn huis van karton lijkt. Ik heb erg veel geluk met het bereik van mijn wifi. Ook heb ik een stukje snelheid over doordat ik 200Mbit/s pairbonding heb.

 

Verder, als je de mogelijkheid hebt het direct bekabeld aan te sluiten, doen. Dat is altijd de beste optie, zonder uitzondering. In mijn geval is draadloos via de SuperWifi dus een goede optie. Maar zelfs als KPN medewerker krijg ik direct de vraag het via kabel aan te sluiten, mocht ik melden dat ik op die manier storingen heb. 😉

 


De KPN-monteur die alles heeft , inclusief de aansluiting op glasvezel, verzekerde mij dat met de Superwifi de tv op de slaapkamer prima zou werken. Dat was na een paar dagen helaas niet meer het geval: NPO 1 en 2 vielen weg, de andere zenders deden het wel goed. Na allerlei gehannes met resetten via de klantenservice van KPN leek het weer te werken. Maar helaas keerden de problemen terug. Nu toch maar een UTP kabel tussen modem beneden en decoder boven aangebracht. Probleem is opgelost. Zonder Superwifi. KPN: je moet niet beloven dat iets werkt als dat niet het geval is. De Superwifi versterkt wel het WiFi signaal elders in huis, maar aangesloten op de TV dus niet. 


 Zonder Superwifi. KPN: je moet niet beloven dat iets werkt als dat niet het geval is. De Superwifi versterkt wel het WiFi signaal elders in huis, maar aangesloten op de TV dus niet. 

 

KPN geeft ook geen garantie dat dit goed werkt.

KPN geeft alleen garantie via de DVS en dat is vreemd, want DVS geeft juist nog meer problemen.😉😊


Hallo @joop2011 

KPN geeft alleen garantie via de DVS

waar lees jij dat?

Bij mijn weten garandeert KPN ook inzake het gebruik van DVS niets.

 

 


Hallo @joop2011 

KPN geeft alleen garantie via de DVS

waar lees jij dat?

Bij mijn weten garandeert KPN ook inzake het gebruik van DVS niets.

 

 

 

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij heb ik dit in diverse berichten op dit forum gelezen.😉

Ze prijzen dikwijls de DVS 1200 bijvoorbeeld aan.

De KPN monteur heeft ze volgens mij ook bij hem. (toch?).

 

Maar best is en blijft een vaste UTP kabel.

En een Moca is ook in mijn ogen beter dan een DVS.


@Bram_  en @Luigi1948 

 gebruiken jullie superwifi 1 of superwifi 2 ? 
want dat maakt volgens mij wel verschil of tv goed werkt. Superwifi 2 ondersteunt het betere WiFi 6, superwifi 1 niet. Daarnaast las ik een bericht elders van een kpn monteur dat als de snelheid tussen de WiFi punten minder dan 70 dbm is het goed zou moeten werken. Dit kun je controleren in mijnmodem.kpn 
mijn moeder heeft ook  tv op een draadloze superwifi 2 icm glasvezel en dat werkt prima.

 

@joop2011 dvs kan goed werken (bij mij werkt het al 6 jaar naadloos) maar hoeft niet in ieder huis goed te werken. Je moet beide dvs sowieso op dezelfde fase zin van je meterkast zetten (indien meerdere fases bv door zonnepanelen)

 


Hallo @joop2011 

KPN geeft alleen garantie via de DVS

waar lees jij dat?

Bij mijn weten garandeert KPN ook inzake het gebruik van DVS niets.

 

 

 

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij heb ik dit in diverse berichten op dit forum gelezen.😉

Ze prijzen dikwijls de DVS 1200 bijvoorbeeld aan.

De KPN monteur heeft ze volgens mij ook bij hem. (toch?).

 

Maar best is en blijft een vaste UTP kabel.

En een Moca is ook in mijn ogen beter dan een DVS.

Spoel je mond een heel gauw! 🤣

Ken geen monteur die ze aanprijst en de meeste collega's hebben ze niet op de bus. (Ik ook niet) maar inderdaad, in mijn ogen is het ook netwerkkabel -> moca -> superwifi 2.0 -> devolo... Waarbij ik die laatste niet aanbied omdat ik ze niet heb.

KPN biedt ook geen garantie op de werking, uiteraard kan je hem wel binnen 14 dagen ruilen en bij een defect heb je twee jaar garantie. Maar als jouw liefste buurman na 1 jaar een elektrische auto met laadpaal aanschaft en daardoor werkt je dus setje niet meer is dat heel naar en pech.


@pietheingrun volgens mij staat in het boekje bijgevoegd bij de Superwifi 2.0 dat je er een Itv tuner op kan aansluiten indien deze groen brand. Wij als monteur controleren dan inderdaad ook de dB en houden -65 of lager aan. Het aansluiten op superwifi 1.0 probeer ik eigenlijk te voorkomen, en doe ik dit wel dan leg ik ook uit dat er storingen mogelijk zijn en mag de klant daar voor tekenen. Heb het thuis leuk draaiend gehad zonder problemen alleen hoor te vaak dat het storing geeft. En die dingen zijn er niet voor gemaakt..


 

Spoel je mond een heel gauw! 🤣

 

????????

Rare reactie.😣😣😣

 

P.S.

Ik weet dat ze de DVS en zelfs de Moca vroeger wel bij zich hadden.

Bij mijn buurvrouw hebben ze bij het aansluiten (glasvezel) destijds meteen de DVS gemonteerd en die had ze niet van te voren besteld.😉

Misschien nu niet meer.


 

Spoel je mond een heel gauw! 🤣

 

????????

Rare reactie.😣😣😣

@joop2011 ik denk niet dat @Ik_Hussel het op een gemene manier bedoelde. 😉 Toch @Ik_Hussel?

@pietheingrun ik gebruik zelf 2 keer een SuperWifi 2 versterker in combinatie met een Experia Box V10. 


@Bram_  en @Ik_Hussel 
Oké bij mij haperde de televisie een beetje als ik de superwifi 2 draadloos had op de box 12, vandaar dat ik de devolo’s weer gebruik . Connectie was wel excellent gaf mijnmodem.kpn aan.

ik wil nog wel eens testen met een andere opstelling waarbij ik 1 superwifi bekabeld heb aan de box12 en de WiFi vd box12 uit. Ik ben benieuwd of tv dan zonder storing werkt. Is jullie wellicht bekend dat draadloos tv beter werkt als de draadloze superwifi verbonden is met een andere bedrade superwifi?


@pietheingrun het is mogelijk het op die manier aan te sluiten. Of dat ook verbetering oplevert kan ik je niet zeggen. Dat hangt van te veel dingen af die ik nu niet zo voor je kan controleren. 

Wel kan het gelukkig geen kwaad om het te proberen. Als het niet werkt kan je altijd de apparatuur resetten en aansluiten zoals het heeft gewerkt. 


“off topic”

Wel jammer dat @Ik_Hussel niets meer van zich heeft laten horen i.v.m. zijn reactie.😣😴

“off topic”


“off topic”

Wel jammer dat @Ik_Hussel niets meer van zich heeft laten horen i.v.m. zijn reactie.😣😴

“off topic”

Dit berichtje is me echt helemaal ontgaan! Nee was absoluut geen kwade bedoeling. Excuses als het zo over kwam! Probeerde het leuk te houden. Goed dat je me er op attendeert.